Alan Wake 2: Night Springs oczarował mnie na karcie INNO3D, a NVIDIA maczała w tym palce

Maksym SłomskiSkomentuj
Alan Wake 2: Night Springs oczarował mnie na karcie INNO3D, a NVIDIA maczała w tym palce

Alan Wake 2 to w mojej ocenie najlepsza gra ostatnich lat. „Jedynkę” przeszedłem dłuższy czas temu i zapamiętałem ją po prostu jako solidną propozycję dla miłośników gier spod znaku grozy, jednakże zachwycałem się nią w zasadzie wyłącznie od strony fabularnej. Survival horror fińskiego Remedy Entertainment powrócił w 2023 roku i był lepszy pod absolutnie każdym względem. Długo można by rozpisywać się o jego walorach artystycznych, a o rozmachu, z jakim tytuł ten tworzono niech świadczy… musical pojawiający się na przestrzeni rozgrywki.

Grając w Alan Wake 2 miałem poczucie, że uczestniczę w czymś niezwykłym, a działo się tak za sprawą już nie tylko doskonale zaprojektowanej fabuły, ale też bezbłędnej oprawy dźwiękowej, graficznej i lawiny smaczków ożywiających przerażającą opowieść. Przy okazji premiery dodatku do Alan Wake 2 powróciłem do Night Springs, aby jeszcze raz utonąć w tym przedziwnie niepokojącym świecie. Do zabawy wykorzystałem kartę graficzną INNO3D GeForce RTX 4070 SUPER Twin X2, która mimo przystępnej ceny pozwala cieszyć się wszystkimi obecnymi w grze technologiami potęgującymi doznania płynące z zabawy.

NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER to najsensowniejsza „karta dla ludu”

Wielokrotnie podkreślałem, że karty graficzne NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER stanowią na ten moment najrozsądniejszy wybór dla wymagających graczy, którzy z jednej strony chcą grać w najnowsze tytuły w jak największej liczbie klatek na sekundę, korzystać z wszystkich rewolucyjnych technologii NVIDIA, a przy tym kupić GPU w rozsądnej cenie. INNO3D GeForce RTX 4070 SUPER Twin X2 jawi się jako jedna z najlepszych propozycji, bo jest przy okazji jedną z najprzystępniejszych cenowo.

INNO3D GeForce RTX 4070 SUPER Twin X2 kupić można już za ok. 2599 złotych. Patrząc na sytuację na rynku komputerów i kart graficznych jest to kwota naprawdę sensowna za urządzenie pozwalające grać w rozdzielczości 1440p w bardzo wysokiej liczbie klatek na sekundę, ale w większości tytułach zagrać nawet w 4K. Nawet jeśli korzystasz teraz z monitora 1080p lub 1440p, gdy zechcesz sięgnąć po coś z panelem 4K, Twoja karta graficzna będzie na to gotowa.

Powinieneś też wiedzieć, że architektura Ada Lovelace czyni z kart graficznych NVIDIA GeForce RTX 4000 także idealne narzędzia do pracy. Poza graniem tworzysz treści? Świetnie się składa, bo INNO3D GeForce RTX 4070 SUPER Twin X2 oferuje przyspieszenie sprzętowe w popularnych aplikacjach do edycji wideo, grafiki 3D, renderingu i innych. Ba, ten najtańszy z najnowszych przedstawicieli najwydajniejszej serii kart NVIDIA pozwala Ci skorzystać z pełnego arsenału technik NVIDIA. Co to dokładnie oznacza? Już tłumaczę.

DLC to przepyszny deser dla zakochanych w „podstawce”

Oglądaliście serial Strefa Mroku? Alan Wake 2: Night Springs nie ukrywa inspiracji kultowym seriale z lat 60. poprzedniego wieku, utrzymując klimat znany z podstawowej wersji gry. Graczom zaserwowano łącznie trzy odcinki, każdy dedykowany innej enigmatycznej postaci. „Number One Fan” rozwija wątek oczarowanej twórczością Alana Wake’a Rose, która była bezapelacyjnie najbardziej intrygującą z postaci dzieła Remedy Entertainment. To opera mydlana i komedia wypełniona po brzegi akcją. Drugi epizod „North Star” poświęcono Jesse Faden z gry „Control”. Tak, tak, to to samo uniwersum! Jesse szuka w Coffee World swojego zaginionego brata. „Time Breaker” to z kolei ukłon w stronę wielbicieli postaci szeryfa Tima Breakera. Na zgłębianu każdej z historii spędzicie maksymalnie godzinkę, ale warto, o ile Alan Wake 2 wciągnął Was jak bagno.

Alan Wake 2: Night Springs perfekcyjnie pokazuje możliwości dzisiejszych kart graficznych NVIDIA

W Alan Wake 2 podobało mi się wiele rzeczy, ale jednym z najjaśniejszych punktów tej produkcji jest jej oprawa graficzna. Możemy polemizować czy to najładniejsza gra tej generacji, ale w mojej ocenie tak właśnie jest. Alan Wake 2: Night Springs, podobnie z resztą jak podstawowa wersja gry, umożliwia graczom skorzystanie z pełnego ray tracingu z path tracingiem. Z roku na rok oświetlenie w grach prezentuje się coraz lepiej, a path tracing to kolejna rewolucja na drodze do osiągnięcia wizualnej perfekcji.

Path tracing to zaawansowana technika symulacji oświetlenia, która odtwarza realistyczne zachowanie światła w wirtualnym środowisku. Wykorzystuje ona znany graczom od lat ray tracing (śledzenie promieni w czasie rzeczywistym) jako podstawę, ale idzie o krok dalej, tworząc bardziej kompleksowy system symulacji.

Path tracing ma potencjał do jednoczesnego śledzenia setek, a nawet tysięcy promieni światła, które odbijają się od obiektów w scenie w sposób losowy. Jednak w rzeczywistości to twórcy gier decydują, ile promieni zostanie użytych, ponieważ większa ich liczba oznacza lepszą jakość obrazu, ale jednocześnie większe obciążenie dla karty graficznej.

NVIDIA opracowała rozwiązania, które pozwalają na uzyskanie wysokiej jakości grafiki nawet przy ograniczonej liczbie promieni przypadających na piksel. Należą do nich między innymi:

  • NVIDIA Real-Time Denoisers (NRD): Biblioteka odszumiająca, która poprawia jakość obrazu oświetlenia, cieni i okluzji otoczenia generowanych za pomocą ray tracingu.
  • NVIDIA Shader Execution Reordering (SER): Technologia optymalizacji wykonywania shaderów, która przyspiesza działanie aplikacji wykorzystujących ray tracing.
  • NVIDIA RTXDI: Biblioteka do śledzenia promieni, która umożliwia renderowanie milionów dynamicznych świateł i cieni bez utraty wydajności. RTXDI jest przyspieszany przez rdzenie RT dostępne w kartach graficznych NVIDIA GeForce RTX.

Pełne wykorzystanie potencjału path tracingu jest obecnie ograniczone przez moc obliczeniową dostępnych kart graficznych, ale tu z pomocą przychodzi DLSS i to w swojej najnowszej odsłonie.

DLSS 3.5 to lepszy i płynniejszy obraz

Aż trudno uwierzyć, że funkcja odpowiedzialna za nawet czterokrotny (!) wzrost liczby klatek na sekundę może przy okazji poprawiać jakość obrazu zamiast ją pogarszać. Początki DLSS były delikatnie mówiąc dość wyboiste, ale rozwój mocy obliczeniowej kart graficznych oraz uczenia maszynowego i szerokopojętej sztucznej inteligencji przyczynił się do udoskonalenia tej technologii. Namacalne efekty widzimy w Alan Wake 2: Night Springs.

DLSS 3.5 to najnowsza wersja technologii NVIDIA, która wykorzystuje sztuczną inteligencję do poprawy jakości obrazu w grach korzystających z ray tracingu. Składa się z czterech elementów: DLSS Super Resolution (DLSS 2), DLSS Frame Generation, NVIDIA Reflex (wspólnie tworzące DLSS 3) oraz nowej funkcji Ray Reconstruction.

Wcześniej do poprawy jakości obrazu używano ręcznie dostrajanego algorytmu, teraz zastąpiono go siecią neuronową, która została wytrenowana na superkomputerze NVIDIA. Sieć ta generuje lepszej jakości piksele między próbkami promieni świetlnych, dzięki czemu obraz jest ostrzejszy i bardziej szczegółowy. DLSS 3.5 został wytrenowany na pięciokrotnie większej ilości danych niż DLSS 3, co pozwala mu lepiej rozpoznawać różne efekty ray tracingu i podejmować bardziej inteligentne decyzje dotyczące wykorzystania danych czasowych i przestrzennych. Dzięki temu DLSS 3.5 zapewnia najwyższą jakość skalowania obrazu.

Zobaczcie tylko, jak bardzo DLSS 3.5 wpływa na płynność rozgrywki w przypadku INNO3D GeForce RTX 4070 SUPER Twin X2. Przypominam: gramy na najprzystępniejszej cenowo karcie graficznej ze stajni INNO3D z serii RTX 4000, w wysokich ustawieniach graficznych.

Legenda: FG – Frame Generation (generator klatek), DLSS Q – DLSS w trybie jakość, DLSS uperf. – DLSS w trybie ultra wydajność.

Tu bez ray tracingu:

Tu z path tracingiem:

DLSS 3.5 zwiększa liczbę klatek na sekundę w tak daleko idącym stopniu, że zastanawiam się, co mogą przynieść kolejne odsłony tej techniki. Nie wątpię, że NVIDIA w tej kwestii zaskoczy – wystarczy zerknąć na to, jak bardzo DLSS zmieniał się na przestrzeni lat.

Jest nawet NVIDIA Reflex, choć technikę docenicie raczej w innych grach

NVIDIA Reflex to zestaw technologii, które mają na celu zmniejszenie opóźnień systemowych w grach, co przekłada się na szereg korzyści dla graczy. Podstawową zaletą jest fakt, iż Reflex redukuje czas, jaki upływa od momentu kliknięcia myszką lub naciśnięcia klawisza do momentu, gdy akcja zostanie wyświetlona na ekranie. Dzięki temu gracze mogą szybciej reagować na wydarzenia w grze, co jest szczególnie ważne w dynamicznych tytułach, takich jak strzelanki czy gry wyścigowe, zwłaszcza wieloosobowych. Tam, gdzie liczy się każda milisekunda, Reflex może dać graczom znaczącą przewagę nad przeciwnikami. Szybsza reakcja i większa precyzja mogą zadecydować o wygranej lub przegranej. NVIDIA Reflex to doskonałe uzupełnienie szybkiego monitora i…

…chyba już rozumiecie, dlaczego napisałem, że w Alan Wake 2 Reflex to miły dodatek, a nie game changer.

Wszystkie wymienione tu korzyści niektórzy lubią bagatelizować, jednak niezaprzeczalnym faktem jest to, że składają się one na lepsze wrażenia z gry. Gracze mogą skupić się na rozgrywce, zamiast martwić się o opóźnienia czy problemy z płynnością, podziwiając przy tym grafikę możliwie najlepszej jakości.

NVIDIA ułatwia przy tym życie twórców

Karty graficzne NVIDIA GeForce RTX serii 4000 takie jak INNO3D GeForce RTX 4070 SUPER Twin X2 to również sprzęt dedykowany zastosowaniom profesjonalnym. Z pewnością zauważyliście, że w obrębie NVIDIA App i aplikacji NVIDIA GeForce Experience oprócz sterowników Game Ready są też sterowniki NVIDIA Studio. Platforma Studio zapewnia optymalizację sterowników i oprogramowania dla popularnych aplikacji do edycji wideo, takich jak m.in. Adobe Premiere Pro czy DaVinci Resolve. Dzięki nim twórcy mogą pracować płynniej i uniknąć problemów technicznych, bo podobnie jak sterowniki Game Ready sterowniki Studio są sprawdzane pod kątem bezawaryjnego działania.

Propozycje spod znaku NVIDIA GeForce RTX serii 4000 to obsługa kodeku wideo AV1, dzięki któremu renderowanie filmów przebiega jeszcze szybciej. To także aplikacja Broadcast wykorzystująca sztuczną inteligencję do poprawy jakości dźwięku i obrazu podczas wideokonferencji, transmisji na żywo czy nagrywania podcastów. Rdzenie RT w kartach RTX umożliwiają przyspieszenie sprzętowe ray tracingu, co znacznie skraca czas renderowania scen 3D w programach do montażu grafiki, ale też wideo. Wreszcie, jeśli zechcesz streamować rozgrywkę w Alan Wake 2: Night Springs lub dowolnej innej grze, sprzętowy koder NVENC odciąży procesor podczas streamowania, zapewniając wysoką jakość obrazu i płynność transmisji.

W Alan Wake 2 brakuje mi tylko dialogów z NVIDIA ACE

NVIDIA rozwija całą masę technologii, a w Alan Wake 2: Night Springs do pełni immersji brakowało mi chyba tylko NVIDIA ACE, prezentowanej w demie technologicznym Covert Protocol, które miałem przyjemność ogrywać. W skrócie: za sprawą sztucznej inteligencji możliwe jest prowadzenie dialogów za pośrednictwem mikrofonu z postaciami niezależnymi w grach. Postacie te nauczone przez twórców podstawowych informacji na temat świata gry mogą później zwiększać swoją wiedzę, czerpiąc ją z dialogów z graczami lub nawet innymi NPC-ami.

Przyszłość branży gier rysuje się szalenie interesująco, a rozwój technologii takich jak opisane powyżej można wspierać między innymi poprzez wybór kart graficznych tego producenta. Wcale nie trzeba wydawać fortuny na flagowe propozycje, bo jak widzicie nawet atrakcyjnie wyceniony INNO3D GeForce RTX 4070 SUPER Twin X2 radzi sobie z najbardziej wymagającymi grami tej generacji. Jeśli grasz w 1080p i chcesz cieszyć się jak największą liczbą klatek na sekundę w grach, a przy okazji przytoczonymi tu flagowymi technologiami NVIDIA lub pragniesz spróbować zabawy w wyższej rozdzielczości, to świetna propozycja dla Ciebie.

Materiał powstał we współpracy z INNO3D

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.