Google usuwa reklamy na potęgę. Liczby robią wrażenie

Piotr MalinowskiSkomentuj
Google usuwa reklamy na potęgę. Liczby robią wrażenie

Google opublikowało coroczny raport dotyczący bezpieczeństwa reklam. Możemy się dzięki niemu dowiedzieć o postępach poczynionych jeśli chodzi o egzekwowanie zasad. Koncern chce ponadto udowodnić wszystkim, że za priorytet stawia sobie utrzymanie zdrowego środowiska internetowego. Tym samym poznaliśmy konkretne dane rzucające nowe światło na to, ile złośliwych treści jest regularnie usuwanych z sieci. Przy okazji ujawniono plany na przyszłość, co jest niezwykle ważne w kontekście dynamicznego rozwoju sztucznej inteligencji.

Google usuwa każdego roku miliardy reklam łamiących przepisy

Reklama to nieodłączny element współczesnego świata. Trudno wyobrazić sobie wejście na stronę internetową bez ujrzenia choćby jednego pola zawierającego zachętę do zakupu konkretnego przedmiotu. Problem zaczyna się wtedy, gdy takie spoty nie są odpowiednio weryfikowane i stanowią idealną pożywkę dla oszustów. Czekają oni tylko na nieostrożnych konsumentów, którzy klikną w link, wpiszą swoje dane i przeleją pieniądze na coś innego niż obiecywała kolorowa grafika. Dlatego tak ważna jest obecność odpowiednich narzędzi i mechanizmów ograniczających widoczność tego typu rzeczy.

Google nie ukrywa, że 2023 rok minął pod znakiem wpływu generatywnej sztucznej inteligencji na wiele branż. Technologia zaczyna w „znaczący sposób zmieniać marketing internetowy – od optymalizacji kampanii po edycję grafik i zdjęć”. Ma to rzecz jasna swoje plusy, ale przy okazji stwarza nowe wyzwania niespotykane nigdy wcześniej. Dlatego niezbędne jest prowadzenie odpowiedzialnej polityki reklamowej, by uniknąć ewentualnych nieprzyjemności.

Korporacja od pewnego czasu wykorzystuje duże modele językowe (LLM) w celu sprawnego przeglądania i interpretowania reklam rozsianych po internecie. Mowa tu chociażby o „szybszym rozpoznawaniu nowych trendów w usługach finansowych, identyfikowaniu wzorców działania oszustów i odróżnieniu legalną firmę od oszustwa obiecującego szybkie wzbogacenie się”. Zapowiedziano też, iż Gemini ma wkrótce przyczynić się do wprowadzenia kolejnych ulepszeń jeśli chodzi o bezpieczeństwo użytkowników.

Internet tak naprawdę staje się coraz niebezpieczniejszym miejscem. Na przestrzeni 2023 roku zauważono dynamiczny wzrost liczby oszustw i nieuczciwych praktyk polegających na manipulacji reklamami. Doprowadza to do naciągania nie tylko przeciętnych internautów, ale też małe firmy oraz większe podmioty. Google dało znać, że kilka miesięcy temu wprowadziło nowe zasady ograniczonego wyświetlania reklam. Celem tego wszystkiego jest ochrona konsumentów poprzez ograniczenie zasięgu mniej znanych reklamodawców. Dzięki temu szansa na zostanie ofiarą ataku znacząco maleje.

Ile reklam usunęło Google?

Oprócz tego zaktualizowano przepisy dotyczące wprowadzania użytkowników w błąd, by Google miało więcej kontroli w kwestii zawieszania kont należących do nieuczciwych podmiotów. Poskutkowało to usunięciem 206,5 miliona reklam za naruszenie tych zasad oraz 273,4 miliona reklam za złamanie regulaminu w kwestii nieprawidłowego ukazywania produktów finansowych. Pozbyto się również 1 miliarda reklam promujących złośliwe oprogramowanie. To rzecz jasna nie wszystko.

Źródło: Google

Jeśli zaś chodzi o nieco bardziej ogólne liczby, to Google w 2023 roku usunęło ponad 5,5 miliarda reklam oraz 12,7 miliona kont reklamodawców. Wspomniano także o ograniczeniu wyświetlania reklam na ponad 2,1 miliarda stron wydawców. Okazuje się, że najbliższe miesiące mogą przynieść znaczący postęp w kwestii egzekwowania przepisów i skuteczności wykrywania złych aktorów.

Źródło: Google

Firma chce wciąż rozwijać nowe technologie, by uczynić system reklamy internetowej bardziej elastycznym i gotowym do szybkiej reakcji na dziejące się zmiany. Dlatego też należy przygotować się, że 2024 rok okaże się przełomowy we wielu aspektach – szczegóły nie są jednak znane, trudno bowiem to wszystko przewidzieć.

Nie da się ukryć, że ogromne korporacje stoją teraz przed wieloma wyzwaniami. Sztuczna inteligencja sporo namieszała we wielu branżach i raczej nie można liczyć na to, iż wkrótce przestanie mieć ona znaczenie. Czas pokaże co przyniesie przyszłość.

Źródło: Google / Zdjęcie otwierające: unsplash.com (@solenfeyissa)

Udostępnij

Piotr MalinowskiDziennikarz z pasji i wykształcenia. Jest związany z popularnymi serwisami branżowymi, gdzie od siedmiu lat publikuje treści o nowych technologiach, gamingu oraz „ludziach internetu”. Fascynuje go wpływ influencer marketingu na społeczeństwo oraz szeroko pojęte przyczyny i skutki nierówności społecznych. Prywatnie fan powieści/filmów grozy, gier studia Piranha Bytes, podcastów kryminalnych, dobrej kawy oraz rowerowych wycieczek.