Instalacja i konfiguracja
Pobierz program KeePass Password Safe, plik instalacyjny to tylko 2,4 MB. Otwórz pobrany plik, sam proces instalacji jest szybki, całość sprowadza się w praktyce do klikania dalej. Następnie pobierz spolszczenie, rozpakuj archiwum ZIP i plik o nazwie Polish.lngx skopiuj do folderu C:/Program Files/KeePass Password Safe 2. Jeżeli zainstalowałeś program na innym dysku, zamiast C wpisz literę oznaczającą Twój dysk.
Otwórz program KeePass Password Safe, z menu głównego wybierz View, po czym Change Language. Zaznacz Polish, pojawi się komunikat czy uruchomić ponownie program, wybierz Tak. Język interfejsu został zmieniony.
Teraz pora na konfigurację, oczywiście nie musisz wprowadzać takich samych ustawień. Wybierz Narzędzia i następnie Opcje. W zakładce Bezpieczeństwo zaznacz Blokuj obszar roboczy po nieaktywności KeePassa i obok podaj liczbę sekund, po których nastąpi blokada. Następnie warto zaznaczyć opcję: Blokuj obszar roboczy podczas blokowania komputera lub przełączania użytkowników oraz Blokuj obszar roboczy przy przechodzeniu w stan uśpienia.
Przejdź do zakładki Interfejs, zaznacz pozycję Minimalizuj do zasobnika systemowego, zamiast do paska zadań. Dzięki temu ikonka KeePassa nie będzie zajmowała miejsca na pasku zadań.
Teraz pora na niewielką, ale bardzo przydatną zmianę, mianowicie zmianę skrótu klawiszowego. Domyślnie, jednym ze skrótów w KeePass jest ALT + A, problem w tym, że Polacy używają go do pisania litery ą. Przejdź do zakładki Integracja i w polu Globalny Auto-Type wprowadź jakąś kombinację klawiszy, np. CTRL + ALT + D.
Pora na ostatnią zakładkę Zaawansowane, zaznacz tam pozycje Automatycznie zapisuj przy zamykaniu/blokowaniu bazy danych i Pokaż wpisy, które wkrótce wygasną (jeżeli istnieją). Zamknij okno Opcje klikając na przycisk OK.
Tworzenie bazy
Wybierz Plik i następnie Nowy, ewentualnie wciśnij CTRL + N. Wybierz lokalizację oraz nazwę bazy danych z hasłami i wciśnij Zapisz.
Wpisz Hasło główne, to hasło, które chroni dostępu do bazy danych. Ważne by było on złożone i unikalne, tylko wtedy korzystanie z KeePass ma sens. Dodatkowo możesz wybrać Plik klucza, dzięki temu jeszcze bardziej zabezpieczysz swoje dane. Jeżeli zdecydujesz się na taką opcję, pamiętaj o zrobieniu kopii Pliku klucza.
Jeżeli wybrałeś zabezpieczenie za pomocą klucza, zobaczysz okno generujące bity losowe. Poruszaj kursorem w kwadratowym polu po lewo lub wpisuj losowe znaki w polu po prawej. Poczekaj aż Wygenerowane bity osiągną wartość 256 i kliknij OK.
Zobaczysz okno Stwórz nową bazę danych z hasłem, przejdź do zakładki Bezpieczeństwo i kliknij Opóźnienie 1 sekunda. Wybierz OK, stworzyłeś właśnie bazę danych.
Dodawanie hasła
Z lewej części okna wybierz grupę (np. Internet), do której chcesz dodać hasło. Kliknij w ikonę złotego klucza z zieloną strzałką (lub wciśnij CTRL + I), pojawi się nowe okno. Wypełnij pole Tytuł, to dowolna nazwa, która pozwala identyfikować hasło w programie KeePass (najlepiej wpisać tam adres strony lub jej nazwę). Jako Nazwa użytk wpisz login do serwisu.
Domyślnie KeePass generuje hasło i wprowadza je w pole Hasło, nie musisz nic tam zmieniać, jeżeli tworzysz nowe konto w jakimś serwisie (wykorzystasz wygenerowany ciąg). Natomiast w przypadku dodawania danych do już istniejącego konta, po prostu usuń wypełnione dane i wpisz dwukrotnie swoje hasło. Przycisk z trzema kropkami służy do ukrywania lub pokazywana hasła.
Ikona z kluczem służy do uruchomienia Generatora Haseł. W nowym oknie możesz zdecydować, jakie hasło ma stworzyć KeePass, niektóre serwisy wymagają haseł o określonej długości lub takich, które zawierają np. małe i duże litery. Generator Haseł potrafi tworzyć również hasła według wzoru lub algorytmy, osoby zainteresowane powinny zapoznać się dokumentacją dostępną na stronie producenta.
W pole URL wprowadź adres WWW strony, na której następuje logowanie (najlepiej skopiować adres z przeglądarki, dzięki temu unikniesz pomyłek). Dodatkowo możesz wprowadzić notatki lub określić kiedy hasło wygasa. Wciśnij OK, hasło pojawi się na liście. By skorzystać z hasła, zaznacz jakąś pozycję na liście i z menu kontekstowego wybierz Kopiuj Hasło lub wciśnij znany skrót CTRL + C. Możesz również szybko przejść na stronę logowania, wciśnij CTRL + U lub kliknij drugim klawiszem myszy, wybierz Adres(y) URL, po czym Otwórz.
Wiesz już jak skonfigurować i korzystać z podstaw KeePassa. W następnych częściach przedstawimy jak w pełni korzystać z możliwości tego programu, przede wszystkim jak o wiele szybciej wprowadzać hasła do stron.
Grafika: sxc.hu/photo/883988