W Polsce można załatwić coraz więcej spraw przez Internet – wystarczy tylko założyć Profil Zaufany. Jak to zrobić i dlaczego warto? O tym pisałem wyczerpująco w oddzielnym wpisie, którego lekturę polecam absolutnie każdemu, kto nie dysponuje jeszcze tym – nie bójmy się tak powiedzieć – przełomowym na skalę krajową rozwiązaniem. Jednym z bastionów minionej epoki, który jak do tej pory skutecznie dość skutecznie opiera się cyfryzacji jest rejestracja pojazdu i towarzyszące temu kwestie. Niestety, po dziś dzień, aby zarejestrować zakupiony samochód należy udać się do stosownego Wydziału Komunikacji. Na szczęście nowy rok przyniósł zmiany w kwestii zgłoszenia zbycia lub nabycia pojazdu. Teraz czynności te można wykonać za pośrednictwem sieci.
Zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 stycznia 2020 roku, osoba nabywająca pojazd ma obowiązek przerejestrowania go w ciągu 30 dni od daty zakupu. Kwestia egzekwowania tych przepisów jest sprawą kontrowersyjną w obliczu braku kar za niedopełnienie tego obowiązku. Wiele osób zgłasza więc bezpłatnie nabycie pojazdu w nadziei na uniknięcie ewentualnych problemów za brak odpłatnego przerejestrowania wozu. Zgłoszenie zbycia pojazdu z kolei pomaga uniknąć problemów na przykład w sytuacji, gdy nowy nabywca nie przerejestruje samochodu, a jego drogowe popisy zostaną uwiecznione przez fotoradar. Po co obie formalności tych dopełniać w urzędzie i stać w kolejkach, skoro można to zrobić szybciej i wygodniej?
Zgłoszenie nabycia lub zbycia pojazdu – jak to zrobić przez Internet?
Aby zgłosić nabycie lub zbycie pojazdu za pośrednictwem swojego komputera, udajcie się na dedykowaną temu stronę w domenie GOV.pl, pod tym adresem. W kolejnym kroku potrzebować będziecie Profilu Zaufanego (utworzycie go w ciągu kilku minut poprzez bankowość internetową) lub nowego e-Dowodu z warstwą elektroniczną i specjalnego czytnika, dzięki którym zalogujecie się na platformie.
W kolejnym kroku zostaniecie zapytani o podanie numeru telefonu, na który otrzymywać będziecie komunikaty dotyczące spraw urzędowych. Warto to zrobić, aby być na bieżąco ze statusami składanych wniosków.
Teraz musicie określić, czy zgłaszacie zbycie pojazdu czy nabycie pojazdu. W obu przypadkach formularz wygląda w zasadzie identycznie, więc posłużymy się przykładem formularza zbycia pojazdu.
Po wybraniu odpowiedniej opcji oczom Waszym ukaże się krótki formularz. Wpisać tam należy markę, typ i model pojazdu, jego numer VIN oraz dotychczasowy numer rejestracyjny. Podać należy także datę zbycia (nabycia) pojazdu, a do formularza załączyć także dokumenty potwierdzające zmianę właściciela – na przykład umowę sprzedaży, darowizny lub fakturę VAT.
Poniżej formularza wyświetlane są automatycznie Wasze dane na podstawie personaliów określonych przy tworzeniu Profilu Zaufanego. Powinny się zgadzać, ale na wszelki wypadek je sprawdźcie – być może chcecie zmienić numer telefonu lub adres e-mail.
Pod spodem należy określić status prawny nabywcy pojazdu i podać jego dane. Finalnie, należy określić urząd odpowiedni do odebrania zawiadomienia. Korespondencja z urzędem prowadzona będzie domyślnie przez skrzynkę elektroniczną GOV (ePUAP), ale możecie wybrać także metodę korespondencji pocztą tradycyjną.
Teraz pozostaje sprawdzić poprawność danych i kliknąć przycisk dalej. Pozostanie tylko kliknięcie na przycisk „Przejdź do podpisu”, aby podpisać cyfrowo zgłoszenie i… to wszystko! W serwisie „Mój Gov.pl” w zakładce „Moja skrzynka” znajdziecie potwierdzenie wysłania zgłoszenia. W tym samym miejscu śledzić będziecie mogli także całą resztę korespondencji z urzędami.
Proszę bardzo, to wszystko! Od teraz możecie załatwiać swoje sprawy związane z kupnem i sprzedażą pojazdów jeszcze wygodniej. Szkoda, że wszyscy kierowcy pragnący przerejestrować zakupiony pojazd wciąż muszą stać w kolejkach w Wydziałach Komunikacji. Nie można by wszystkich tych formalności załatwić online, a jedynie po tablice i twardy dowód udać się do WK? Cóż, może kiedyś się doczekamy.