Coraz częściej dyski sieciowe oferują dedykowane aplikacje mobilne, za pomocą których plikami możemy zarządzać także ze smartfona czy tabletu. Niektóre usługi są ponadto wyposażone w dodatkowe możliwości, np. edycję plików czy nawet tworzenie nowych dokumentów, przeglądanie zdjęć itp.
Większość dysków sieciowych posiada darmową opcję, w ramach której otrzymujemy ograniczoną ilość miejsca na pliki. Dostępne są również różnorodne abonamenty pozwalające rozszerzyć przestrzeń. Na którą ofertę się zdecydować? Wszystko zależy od naszych wymagań. Właśnie z tego względu postanowiliśmy przygotować zestawienie kilku najpopularniejszych dysków sieciowych, porównując ich parametry oraz ceny.
Porównanie parametrów
OneDrive | Dropbox | Google Drive | Box | Amazon Cloud Service | Copy | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ograniczenie wielkości pliku | 10 GB | 10 GB przez WWW Brak ograniczeń w aplikacji |
5 TB | 250 MB – opcja darmowa 5 GB – opcja płatna |
2 GB | brak |
Ilość darmowej przestrzeni | 5 GB | 2 GB | 15 GB | 10 GB | brak | 15 GB |
Możliwość rozszerzenia darmowej przestrzeni | Nie | Tak | Nie | Nie | Nie | Tak |
Oferta | 100 GB – 8 zł/mc; 200 GB – 16 zł/mc; 1 TB – 29,99 zł/mc (zawiera usługę Office 365); |
1 TB – 9,99 euro/mc lub 99 euro/rok | 100 GB – 1,99 USD/mc; 1 TB – 9,99 USD/mc; 10 TB – 99,99 USD/mc; 20 TB – 199,99 USD/mc; 30 TB – 299,99 USD/mc; |
100 GB – 4 euro/mc; | nielimitowana przestrzeń na zdjęcia + 5 GB na inne pliki – 11,99 USD/rok nielimitowana przestrzeń na wszystko – 39,99 USD/rok |
250 GB – 4,99 USD/mc; 1 TB – 9,99 USD/mc; |
Wspierane systemy | Windows, Mac, Android, iOS, Windows Phone | Windows, Mac, Linux, Android, iOS, Windows Phone, BlackBerry, Kindle Fire | Windows, Mac, Android, iOS | Windows, Mac, Android, iOS, Windows Phone, BlackBerry | Windows, Mac, Android, iOS, Kindle Fire | Windows, Mac, Linux, Android, iOS |
OneDrive
OneDrive to dysk sieciowy należący do Microsoftu. Nie dziwi zatem fakt, że jest on ściśle zintegrowany z systemem Windows 8 oraz Windows 10. Pliki znajdujące się na tym dysku są prezentowane w eksploratorze, zupełnie jakby znajdowały się na dysku twardym komputera.
Nic nie stoi również na przeszkodzie, aby z dysku korzystać za pomocą przeglądarki internetowej. Dla osób użytkujących inne systemy – czy to Mac OS X, czy też wcześniejsze wersje Windowsa, przygotowano specjalną aplikację desktopową, która ułatwi zarządzanie plikami. Niezaprzeczalną zaletą dysku jest jego dostępność na wszystkich popularnych platformach – oprócz wyżej wymienionych jest to Android, Windows Phone, iOS, a nawet konsola Xbox. Dzięki temu wrzucając swoje pliki na dysk sieciowy mamy pewność, że będą one dostępne na większości naszych urządzeń.
OneDrive pozwala przechowywać wszystkie rodzaje plików. Dostępna jest również funkcja automatycznej segregacji, dzięki której zdjęcia powędrują do jednego folderu, a muzyka do innego. Wszystko wykonywane jest przez algorytm, choć nie zawsze działa on w 100% skutecznie.
Kolejną zaletą OneDrive jest możliwość automatycznego wykonywania kopii zapasowej zdjęć ze smartfona. Dzięki temu wszystkie zrobione przez nas fotki od razu wylądują na dysku sieciowym. Mocną stroną OneDrive jest także ścisła współpraca z pakietem Office. Gdy otworzymy np. Worda, wyświetlą nam się wszystkie dokumenty zapisane na dysku sieciowym.
Dla kogo OneDrive jest najlepszy? Dla osób, które posiadają komputer, smartfon lub tablet i chcą mieć szybki dostęp do najważniejszych plików, niezależnie od urządzenia.
Dropbox
Kolejnym interesującym dyskiem i jednocześnie jednym z najbardziej popularnych jest Dropbox. Także w tym przypadku użytkownicy otrzymują aplikację desktopową, za pomocą której stworzą specjalny folder do synchronizacji plików. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby z Dropboxa korzystać bezpośrednio z przeglądarki internetowej. Warto zaznaczyć, ze Dropbox jest jednym z nielicznych dysków, który posiada dedykowane aplikacje dla takich systemów, jak Linux, BlackBerry czy Kindle Fire.
Dropbox jest chwalony przede wszystkim za przejrzysty interfejs i prostą obsługę. Dysk nie nakłada na nas żadnych limitów odnośnie wielkości plików. Synchronizacja pomiędzy poszczególnymi urządzeniami odbywa się natomiast automatycznie.
Warto zaznaczyć, że z Dropboxa z powodzeniem można korzystać nie płacąc za niego ani złotówki. Wszystko dzięki specjalnemu systemowi rekomendacji, który pozwala rozszerzyć ilość darmowego miejsca. Jeżeli np. włączymy automatyczne przesyłanie zdjęć ze smartfona, uzyskamy dodatkowe 3 GB. Po 500 MB otrzymamy za każdego użytkownika, który zarejestruje się z naszego linku. W taki sposób dostępną przestrzeń można rozszerzyć nawet o 16 GB.
Dla kogo? Dropbox to idealna usługa dla wszystkich tych, którzy chcą mieć dostęp do swoich plików na większości popularnych urządzeń, a jednocześnie cenią sobie prostotę użytkowania i przejrzysty interfejs.
Google Drive
Kolejną propozycją w naszym zestawieniu jest Google Drive, czyli Dysk Google. Usługa internetowego giganta oferuje 15 GB darmowej przestrzeni, jednak należy pamiętać, że jest ona współdzielona z pocztą Gmail. Jeżeli zatem nasze załączniki w e-mailach są stosunkowo duże, darmowa przestrzeń na inne pliki może być znacznie mniejsza.
Jeżeli posiadamy konto Google, posiadamy również Dysk Google. Dużą zaletą usługi jest obecność prostych edytorów tekstowych i arkuszy kalkulacyjnych. Nad każdym dokumentem jednocześnie pracować może wiele osób, co jest niepodważalną zaletą dysku.
Podobnie jak u konkurencji, także i w tym przypadku zainstalować możemy desktopową aplikację, która zintegruje dysk z naszym systemem. Dostępne są również aplikacje na urządzenia mobilne z systemem Android i iOS.
Pochodną usługą Google Drive jest Google Photos, czyli dedykowana aplikacja służąca do wgrywania zdjęć. Nie ma obowiązku korzystania z niej, jeżeli jednak chcemy przechowywać na dysku nasze zdjęcia, warto to robić. Dlaczego? Wgrywając fotki przez wspomnianą aplikację otrzymujemy na nie nielimitowaną ilość miejsca. Pulę 15 GB możemy zatem przeznaczyć na inne rodzaje plików.
Dla kogo przeznaczony jest Google Drive? Przede wszystkim dla osób, którym zależy na przechowywaniu dużej ilości fotografii. Na uwagę zasługuje również rozbudowany pakiet biurowy, jeżeli zatem od czasu do czasu zdarza wam się grupowo pracować nad tekstem lub arkuszem kalkulacyjnym, Dysk Google jest dla was.
Box
Co prawda z Box może korzystać każdy użytkownik, jednak nie ulega wątpliwości, że dysk ten został stworzony z myślą o klientach biznesowych. Oprócz standardowego przechowywania plików niezależnie od ich rodzaju, Box oferuje również kilka zaawansowanych opcji, które przydadzą się w firmach i korporacjach. Mowa przede wszystkim o łatwym udostępnianiu plików innym osobom, wyznaczaniu zadań, które należy zrealizować, czy dodawaniu komentarzy do już wykonanej pracy. Użytkownicy mogą również otrzymywać powiadomienia, gdy wybrane pliki zostaną zmodyfikowane.
Obsługa Box odbywa się za pomocą strony internetowej lub poprzez dedykowaną aplikację desktopową. Wtedy też zachodzi automatyczna synchronizacja plików pomiędzy chmurą a dyskiem lokalnym.
Box posiada również zaawansowane opcje związane z prywatnością. Możemy określać, kto ma prawo odczytać stworzone przez nas pliki lub je edytować. Istnieje także opcja zabezpieczenia folderu lub konkretnego pliku hasłem.
Dla użytkowników biznesowych przygotowano również integrację z innymi aplikacjami, np. Salesforce czy NetSuite. Dostępne są także pluginy dla Microsoft Office oraz Adobe Lightroom.
Dla kogo? Box to idealna propozycja przede wszystkich dla firm i organizacji, które wspólnie pracują nad różnymi projektami i potrzebują skutecznych narzędzi do wymiany plików.
Amazon Cloud Drive
Usługa dysku sieciowego Amazonu jest dostępna od wielu lat, jednak dopiero w marcu 2015 przeszła gruntowną restrukturyzację i tym samym stała się atrakcyjnym narzędziem dla użytkowników.
Amazon Cloud Drive możemy podzielić na dwa warianty – tańszy zorientowany na zdjęcia oraz droższy dla całej reszty. Wynika to z tego, iż w tańszym planie możemy wrzucić nieograniczoną ilość zdjęć, w droższym natomiast nie obowiązują nas żadne limity niezależnie od rodzajów plików. Warto również zaznaczyć, że obie opcje posiadają 3-miesięczny darmowy okres próbny.
Dysk sieciowy Amazonu można obsługiwać bezpośrednio ze strony internetowej lub za pomocą aplikacji desktopowej. Ta nie integruje się jednak ściśle z systemem, tak więc plików nie możemy przeglądać, jak każdy inny folder na dysku (bezpośrednio w eksploratorze). Aplikacja umożliwia wgrywanie oraz pobieranie plików, jednak ich edycji można dokonać wyłącznie na stronie internetowej.
Dostępne są również aplikacje na Androida oraz iOS, które umożliwiają automatyczne wgrywanie zdjęć i filmów.
Dla kogo? Przede wszystkim dla osób, które chcą wrzucać dużo zdjęć lub innych plików i potrzebują nielimitowaną ilość miejsca. Amazon Cloud Drive jest także atrakcyjny dla posiadaczy urządzeń tej firmy (tablet lub smartfon z serii Fire), jednak nie są one zbyt popularne w naszym kraju.
Copy
Ostatnim proponowanym przez nas dyskiem sieciowym jest Copy. To narzędzie przeznaczone zarówno dla indywidualnych użytkowników, jak i klientów korporacyjnych i biznesowych. Usługa oferuje darmowe konto o wielkości 15 GB, podobnie jak Google Drive i OneDrive.
Bardzo ciekawą opcją tego dysku jest możliwość współdzielenia folderów pomiędzy większą ilością osób, oszczędzając tym samym miejsce. Przykładowo, jeżeli jakiś folder zajmuje 20 GB, jednak dzielimy go z trzema innymi osobami, z każdego konta odjęte zostanie 5 GB. To funkcja, której ze świecą można szukać u konkurencji.
Z Copy można oczywiście korzystać bezpośrednio na stronie internetowej, lub za pomocą oprogramowania desktopowego, dostępnego na Windowsa, Maca oraz Linuksa. Do tego dochodzą aplikacje mobilne na Androida oraz iOS.
Jeżeli 15 GB to za mało, Copy umożliwia rozbudowę do 250 GB za 10 dolarów miesięcznie. W przypadku klientów biznesowych cena zależy od ilości użytkowników, którzy będą współdzielić konto.
Dla kogo? Dla wszystkich tych, którzy potrzebują sprawnego i łatwego w obsłudze dysku sieciowego. Możliwości usługi docenią zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi. To także idealne rozwiązanie dla osób, które chcą współdzielić dużą ilość plików, oszczędzając przy okazji miejsce.