Poszczególne punkty zostały opisane w kolejności, w jakiej należy je wykonywać. Po każdej czynności sprawdzamy, czy problem został naprawiony. Dopiero w przypadku negatywnego wyniku przechodzimy do następnego etapu poradnika.
Status usługi Instalatora Windows
W pierwszej kolejności sprawdzamy, czy usługa Instalatora Windows uruchamia się według poprawnych założeń. Często dzieje się bowiem tak, że nieuważny użytkownik przez przypadek zmieni sposób jej uruchamiania, np. nieumiejętnie korzystając z programów optymalizacyjnych. Aby sprawdzić status usługi, włączamy pasek menu start i w polu wyszukiwania wpisujemy „Uruchom”.
W okienku wpisujemy „services.msc” i naciskamy „OK”.
Na liście odnajdujemy wpis „Instalator Windows” i sprawdzamy jego tryb uruchamiania. Jeżeli jest on ustawiony na ręczny bądź też automatyczny, nie zmieniamy żadnych ustawień. Jeżeli natomiast widnieje przy nim status, dwukrotnie klikamy lewym przyciskiem myszy, a następnie z ustawień wybieramy tryb uruchomienia: „Ręczny”.
Zatwierdzamy zmiany i wychodzi z menu usług.
Wyrejestrowanie i ponowne zarejestrowanie usługi Instalatora Windows
Jeżeli punkt pierwszy nie przyniósł żadnej poprawy, należy wyrejestrować usługę Instalatora z systemu, a następnie ponownie ją zarejestrować. W tym celu otwieramy wiersz poleceń z uprawnieniami administratora. W pasku wyszukiwania menu start wpisujemy komendę „cmd”, a następnie na wyniku klikamy prawym przyciskiem myszy i wybieramy „Uruchom jako administrator”.
W wierszu poleceń wpisujemy komendę „msiexec /unregister” a następnie wciskamy klawisz ENTER. Po chwili używamy komendy „msiexec /register” i ponownie naciskamy ENTER.
Zamykamy wiersz poleceń, a następnie ponownie uruchamiamy komputer. Sprawdzamy, czy Instalator Windows działa poprawnie, próbując zainstalować program, z którym mieliśmy problem.
Sprawdzanie ścieżki dostępu usługi
Jeżeli po wykonaniu wcześniejszych kroków usługa Instalatora nadal nie działa poprawnie, należy sprawdzić, czy ścieżka dostępu do usługi w rejestrze jest wpisana prawidłowo. W tym celu przechodzimy do edytora rejestru. W wyszukiwarce paska menu start wpisujemy „regedit” i wciskamy ENTER.
Odszukujemy następującą ścieżkę: HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetServicesMSIServer. Po prawej stronie ukaże nam się tabela z poszczególnymi wpisami. Odnajdujemy pozycję „ImagePath” i sprawdzamy, czy ścieżka tam podana jest prawidłowa. Powinna ona wyglądać w ten sposób:
Jeżeli jest inna, dwukrotnie klikamy na „ImagePath” lewym przyciskiem myszy i wpisujemy następującą ścieżkę: ‘ %systemroot%system32msiexec.exe /V ’ (bez apostrofu). Zatwierdzamy zmiany przyciskiem OK.
Restartujemy system Windows i sprawdzamy, czy zmiany przyniosły efekt.
Korzystamy z Windows Installer CleanUp Utillity
Jeżeli żadna z powyższych metod nie przyniosła poprawy, oznacza to, iż prawdopodobnie w systemie została niepoprawnie zainstalowana aplikacja. Aby to sprawdzić, należy posłużyć się darmowym narzędziem, stworzonym przez Microsoft. Można je pobrać z naszych zasobów. Po zainstalowaniu uruchamiamy program.
Wyszukujemy aplikację, z którą mamy problem (nie możemy jej zainstalować) a następnie naciskamy „Remove”.
Czyszczenie rejestru
Jeżeli żadna z powyższych metod nie zadziałała a interesujący nas program nadal nie chce się zainstalować, należy przeprowadzić czyszczenie rejestru. Można tego dokonać jednym z wielu dostępnych na rynku programów. Za przykład może nam posłużyć CCleaner bądź też Ashampoo WinOptimizer. Należy jednak pamiętać, aby przed przystąpieniem do tej operacji utworzyć punkt przywracania systemu. Czynność tę opisujemy w tym miejscu.