liczbę klientów. Pojawiające się promocje przynoszą warunki zdecydowanie lepsze niż dotychczasowa oferta TP, żądając jednak w zamian związania się umową na okres nawet 36 miesięcy.
Według danych TP, w ostatnich miesiącach niemal wszyscy klienci podpisują umowy dłuższe niż roczne, a 30% trzyletnie. TP sięga także po abonentów, którym umowa kończy się w przeciągu trzech miesięcy – mogą oni bez ponoszenia opłat zrezygnować z aktualnie posiadanej opcji dostępu do Internetu, by związać się nową długoterminową umową.
Specjaliści nie mają wątpliwości – te działania mają na celu zapobieżenie przeniesienia się klientów do konkurentów, którzy rozpoczną działalność właśnie w najbliższych miesiącach. Mowa jest nawet o 3 mln osób.
Dotychczas porozumienie w sprawie hurtowego odkupienia dostępu do Internetu od TP SA podpisały do tej pory GTS Energis, Netia i eTel. Pierwszy ze swoją ofertą wystartuje GTS Energis.
„Wdrożenie nastąpi na przełomie października i listopada” – powiedziała Magdalena Mamczarz, rzecznik GTS Energis. Operator będzie ją oferował swoim klientom, a są nimi zarówno firmy, jak i pośrednicy zajmujący się dalszą odsprzedażą usług GTS Energis. Usługę oferowaną przez GTS Energis ma też sprzedawać – pod własną marką – Onet.pl.
„Jeśli wszystko będzie przebiegać tak dobrze, jak do tej pory, to jako pierwsi – na początku 2007 roku – z usługi będą mogli korzystać nasi obecni klienci oraz małe i średnie przedsiębiorstwa znajdujące się w województwie mazowieckim” – mówił Artur Weryński, dyrektor zarządzający eTel Polska.
„Pierwszym klientom usługę udostępnimy w grudniu, a na szerszą skalę w 2007 roku” – zapowiedziała Małgorzata Brańska z biura prasowego Netii.
Według danych GUS, w końcu 2005 roku dostęp do internetu miało 30% z 12,78 mln gospodarstw domowych, a w 40% gospodarstw był komputer. Szybkiego internetu używało 16% gospodarstw domowych, przy czym im większe dochody rodziny, tym częściej korzysta ona z sieci i to za pomocą szybkich łączy. W przypadku gospodarstw domowych o dochodach netto powyżej 7200 zł miesięcznie dostęp do sieci miało 71% i zawsze był to szerokopasmowy internet. W grupie o dochodach od 1441 zł do 3361 zł odsetek spadał do 37% (w tym 19% szybkich łączy), a w gospodarstwach o najniższych dochodach zmniejszał się do 14% (7%).
W końcu czerwca – według ogłoszonych właśnie danych firmy badawczej Point Topic – w Polsce było 2 mln 70 tys. klientów szybkiego internetu. 68% z nich stanowili abonenci TP. Ze względu na liczbę gospodarstw domowych z komputerem, potencjalny rynek można więc szacować na kolejne 3 mln klientów. Ponieważ klienci TP podpisują umowy czasowe, potencjalnym źródłem są ci, którym kontrakty się kończą. Ze statystyk wynika, że TP SA najwięcej nowych użytkowników usługi Neostrada i Internet DSL zdobyła między październikiem a marcem. Na przełomie 2004 i 2005 r. pozyskała w tym okresie 340 tysięcy klientów, zaś rok później – 322 tysiące. W lecie – III kwartał – dopływ nowych klientów był zdecydowanie mniejszy. Wyjątkiem było lato 2004 roku, gdy TP po raz pierwszy zdecydowanie obniżyła ceny dostępu do Internetu. Firma zdobyła wtedy 183 tysiące nowych użytkowników, najwięcej w historii.
Kolejna grupa to użytkownicy abonamentu socjalnego. Według danych Tele2 jest ich ok. 1,5 mln, a ze względu na zapisy w cennikach nie mogą oni używać stałego dostępu do sieci. Z nieoficjalnych informacji wynika, że TP chce także im zezwolić na korzystanie z szerokopasmowego internetu.
Źródło: ITbiznes.pl