Za oknem śniegu jeszcze nie ma, ale powoli do Polski nadciągają mrozy. Wraz z niskimi temperaturami powinny pojawić się również opady śniegu, co budzi niemały entuzjazm u pewnej części miłośników motoryzacji. Aby umilić sobie oczekiwanie, proponuję obejrzeć ubiegłoroczny film z wydarzenia Race Of Champions w Szwecji. Pojedynek Audi S1 Quattro vs FC1-X wzbudził spore zainteresowanie. „38-letnie rajdowe Audi pokazało 1070-konnemu elektrykowi miejsce w szeregu” – piszą internauci.
Audi S1 Quattro vs FC1-X
Stig Lennart Blomqvist to szwedzki kierowca rajdowy, mistrz i wicemistrz świata w rajdach samochodowych oraz zwycięzca aż jedenastu rajdów WRC. I nie, to nie jest TEN słynny Stig z Top Gear, bo i takie pytania widziałem. 77-letni dziś kierowca zasiadł w minionym roku za kierownicą rajdowego Audi S1 Quattro, by na śniegu zmierzyć się z 1070-konnym elektrycznym samochodem FC1-X. Efekt? Absolutna dominacja spalinowej rajdówki grupy B.
Audi Sport S1 Quattro wykorzystuje 5-cylindrowy, rzędowy silnik o mocy 540 KM i momencie obrotowym 590 Nm. Masa auta przyspieszającego do 100 km/h w ok. 3,2 sekundy to zaledwie 1090 kg. Spalinowy klasyk z napędem na cztery koła absolutnie zmiażdżył na śniegu dysponującego absurdalną mocą i momentem obrotowym nieco tylko cięższego elektryka.
FC1-X od 0 do 100 km/h przyspiesza w… 1,5 sekundy, czyli szybciej niż bolidy F1. Jego masa wynosi jedynie 1245 kg – wręcz szokująco mało jak na auto elektryczne. Zasięg tego cuda to… 21 kilometrów. Śmiesznie mało, ale jest to spowodowane niewielkimi bateriami. Gdyby zastosowano pojemniejsze, wóz straciłby na przyspieszeniu, a jego prowadzenie byłoby znacznie gorsze.
Ikoniczny dźwięk silnika R5 w Audi Sport S1 Quattro wywołuje u miłośników motoryzacji ciarki na plecach. Dźwięki wydawane przez FC1-X przywodzą na myśl dźwięki emitowane przez tramwaje. Emocje są z resztą zdaniem wielu porównywalne, jeśli wyłączyć dostępny od razu moment obrotowy i przyspieszenie jak w odrzutowcu.
Pojedynek Audi S1 Quattro vs FC1-X to już historia. Do historii za jakiś czas przejdzie także spalinowa motoryzacja. Czy stanie się to już w 2035 roku? Pożyjemy, zobaczymy.
Źródło: YouTube @Race Of Champions