Smart TV nie wie bowiem, czy wypowiedziane słowo zostało skierowane do niego, czy do innej osoby znajdującej się w salonie. Wszystko jest jednak nagrywane i wysyłane na serwer. Co ciekawe, Samsung zastrzega sobie możliwość udostępniania pozyskanych w ten sposób nagrań zewnętrznym firmom.
Starsze modele Smart TV Samsunga wymagają, aby nacisnąć specjalny przycisk przed wypowiedzeniem komendy. W tym przypadku mamy zatem pełną kontrolę nad tym, co zostanie nagrane. Problem pojawia się jednak w nowszych konstrukcjach, które takiego przycisku nie posiadają. Oznacza to, że telewizor cały czas nasłuchuje otoczenie i reaguje na wcześniej zaprogramowane komendy. W tym przypadku może on zatem przechwytywać zwykłe rozmowy i wysyłać je na serwer w celu „weryfikacji”. Warto się zatem zastanowić, co i do kogo mówimy przy naszym telewizorze.
Oczywiście funkcję sterowania głosem można wyłączyć w ustawieniach telewizora. Wtedy też teoretycznie problem powinien zniknąć. Przedstawiciele Samsunga wskazują również, że użytkownik może odłączyć telewizor od Wi-Fi, by zapobiec przesyłaniu informacji na serwer. Tylko wtedy Smart TV w zasadzie przestanie być „smart”.
Co ciekawe, problem ten występuje w telewizorach Samsunga od dawna, jednak dotychczas nikt nie zadał sobie trudu, by skrupulatnie przeczytać politykę prywatności.
[AKTUALIZACJA 2015-02-10 08:30] Otrzymaliśmy oficjalne oświadczenie Samsunga w tej sprawie. Publikujemy je w całości poniżej:
Samsung bardzo poważnie traktuje prywatność konsumentów. We wszystkich naszych telewizorach Smart TV gromadzenie danych lub ich wykorzystywanie jest przeprowadzane w sposób bezpieczny i całkowicie transparentny. Użytkownicy mogą wybrać sposób działania tych mechanizmów, w każdym momencie mogą z nich zrezygnować. Stosujemy najbardziej zaawansowane technologie i praktyki dotyczące bezpieczeństwa, w tym szyfrowanie danych, w celu zabezpieczenia danych osobowych konsumentów i zapobiegania ich nieautoryzowanemu zbieraniu lub wykorzystywaniu.
Funkcja rozpoznawania głosu pozwalająca na sterowanie telewizorem za pomocą poleceń głosowych, w którą wyposażone są telewizory Samsung Smart TV, może być aktywowana lub dezaktywowana przez użytkownika. Jeśli konsument zdecyduje się na włączenie funkcji rozpoznawania głosu, urządzenie wychwyci wyłącznie komendy obsługi telewizora oraz wyszukiwane frazy. Użytkownicy mogą łatwo rozpoznać, czy funkcja rozpoznawania głosu jest włączona, jest to sygnalizowane ikoną mikrofonu wyświetloną na ekranie.
Samsung nie sprzedaje danych głosowych osobom trzecim. Jeśli konsument wyrazi zgodę na warunki korzystania z funkcji rozpoznawania głosu, po wydaniu głosowej komendy wyszukiwania dane głosowe będą wysłane w celu interpretacji i przetworzenia do dostawcy usługi wyszukiwania. Po wydaniu takiej komendy dane głosowe zostają przesłane do serwera, który przeprowadza operację wyszukiwania pożądanych treści i przesyła wynik wyszukiwania do telewizora.
Źródło: CNET