Plaga niechcianych SMS’ów nie ustępuje, a oszuści wpadają na coraz to nowe pomysły, aby wyłudzić dane osobowe czy dostać się do pieniędzy niczego nieświadomych użytkowników.
„Wymagana dopłata do paczki” czy „odbiór środków od kupującego” – to tylko jedne z wielu przykładów wiadomości rozsyłanych przez naciągaczy. O tym, że nie należy klikać w linki zawarte w wiadomości przypominaliśmy już wielokrotnie. Okazuje się, że każdy użytkownik smartfona może pomóc w blokowaniu tego typu szkodliwych kampanii – wystarczy przekazać podejrzany SMS na specjalny numer.
Ten numer warto zapisać
Zespół CERT Polska jakiś czas temu uruchomił specjalny numer komórkowy, na który powinniśmy przekazywać podejrzane SMS’y. Warto to robić, bowiem każda wiadomość analizowana jest przez specjalistów zajmujących się bezpieczeństwem.
Są jednak pewne ograniczenia – z jednego numeru można zgłosić maksymalnie 3 wiadomości w ciągu 4 godzin. CERT Polska podkreśla, że numer służy do zgłaszania prób wyłudzeń internetowych (phishingu, fałszywych aplikacji) i nie są przyjmowane zgłoszenia dotyczące usług SMS premium.
Eksperci zaznaczają również, aby nie edytować przekazywanej wiadomości – najlepiej przesłać ją w oryginalne z wszystkimi zawartymi odnośnikami.
Teraz można to zrobić jeszcze łatwiej, używając w swoim telefonie funkcji „przekaż” albo „udostępnij” i przesyłając treść otrzymanej wiadomości na numer 799-448-084. Trafi ona do analityków CERT Polska, którzy zdecydują o dopisaniu podejrzanej domeny do listy ostrzeżeń.
Zapisz numer +48 799 448 084
Ilość przypadków phishingu wcale nie spada, dlatego wszelkie niepokojące wiadomości najlepiej najszybciej przekazać na numer +48 799 448 084.
Podczas ostatniej głośnej kampanii, przed którą ostrzega CERT Polska, oszuści postanowili wykorzystać wizerunek Krajowej Administracji Skarbowej.
Na telefony Polaków trafiają wiadomości o rzekomym zwrocie podatku, a w rzeczywistości chodzi o wyłudzenie danych kart płatniczych.
Kreatywność oszustów potrafi zaskoczyć. Niedawno postanowili oni wykorzystać okres wakacyjny i podszyć się pod PKP Intercity wysyłając do użytkowników wiadomości z prośbą o wypełnienie ankiety dotyczącej zadowolenia z podróży. Cel był podobny jak zawsze, zdobycie danych kart płatniczych.
Zgłaszając tego typu wiadomości pod wskazany wcześniej numer możecie aktywnie przyczynić się do szybszego zablokowania stron internetowych, gdzie wykradane są wrażliwe dane użytkowników.
Źródło: CERT