Bezpieczeństwo haseł

mareklSkomentuj
Bezpieczeństwo haseł

prawie połowa (43%) nigdy go nie zmienia, zwiększając tym samym ryzyko ujawnienia swojej tożsamości w przypadku złamania lub kradzieży hasła.

Badanie, w którym wzięło udział 3 500 osób, ujawniło ponadto fakt, iż mało kto bierze sobie do serca wskazówki specjalistów, zalecające dłuższe i bardziej złożone hasła. Prawie jedna trzecia użytkowników (30%) nadal używa haseł składających się z jednej do sześciu liter, zaś prawie jedna czwarta (22%) używa tylko znaków alfanumerycznych.

„Wyniki badania są bardzo niepokojące, ponieważ pokazują, jak bardzo niedbali są użytkownicy” – stwierdził Mathew Bevan, były haker – „Osoby, które używają tylko jednego, łatwego do odgadnięcia, prostego hasła, ułatwiają życie cyberprzestępcom – to jak zostawianie kluczyka w stacyjce samochodu. Użytkownicy nie byliby tak obojętni na kwestie zabezpieczeń w rzeczywistym świecie. Mimo, że mają prawdopodobnie świadomość istnienia tych zagrożeń, po prostu nie traktują bezpieczeństwa w Internecie wystarczająco poważnie”.

Jeden klucz do wszystkiego

Przeważająca liczba ankietowanych (59%) „zawsze” lub „przeważnie” używa tego samego hasła do wszystkich kont. W Europie na pierwszym miejscu pod tym względem są respondenci z Francji (39%), którzy przyznają, że „zawsze” używają jednego hasła do wszystkiego. Tuż za nimi znajdują się Hiszpanie (37%), a następnie Włosi (22%), Holendrzy (20%), Niemcy (17%) i Brytyjczycy (16%).

Hasło: „constans”

Poza faktem, że 43% z nas nigdy nie zmienia hasła, firma McAfee ujawniła, że 16% zmienia hasło raz w roku, a tylko 11% zmienia je zgodnie z zaleceniami, czyli trzy razy w roku. Najgorzej pod tym względem wypadła Hiszpania, gdzie 55% respondentów nigdy nie zmienia hasła. Za nią plasują się Francja (51%), Holandia (41%), Wielka Brytania (41%), Niemcy (37%) i Włochy (36%).

Dużo do zapamiętania!

To, że ograniczamy się tylko do jednego hasła dostępu, nie jest zaskoczeniem, ponieważ logujemy się na większej liczbie stron internetowych niż kiedykolwiek.

„Użytkownicy logują się na coraz większej liczbę kont internetowych, a w rezultacie więcej ludzi pozostawia swoje „cyfrowe DNA” w sieci – 41% respondentów twierdzi, że rejestruje swoje dane w sieci przynajmniej raz dziennie, 20% odpowiedziało, że używa haseł 10-30 razy dziennie. Sama liczba potrzebnych haseł oznacza, że wiele osób ucieka się do używania kilku oczywistych formuł. Chcemy pomóc użytkownikom zrozumieć konsekwencje tego zachowania” – powiedział Greg Day, analityk zabezpieczeń w firmie McAfee.

Dziecinnie proste

Pomimo zaleceń, badania wykazują, że 22% z nas posługuje się prostymi hasłami, składającymi się wyłącznie ze znaków alfanumerycznych. Na podstawie badań można wnioskować, że Francuzi używają najmniej bezpiecznych haseł w Europie. Najwięcej respondentów z Francji przyznało bowiem, że używa tylko znaków alfanumerycznych (37%). Za Francją znalazła się Hiszpania (28%), następnie Włochy (24%), Wielka Brytania (18%), Holandia (17%) i Niemcy (15%). Niemcy posługują się najbardziej bezpiecznymi hasłami – 34% stwierdziło, że używa kombinacji małych i dużych znaków alfanumerycznych oraz cyfr, w porównaniu z 23% respondentów w Holandii, 22% w Wielkiej Brytanii i Francji, 19% we Włoszech i 13% w Hiszpanii.

Pupil w nazwie

Najpopularniejszym hasłem jest imię domowego zwierzaka, następnie nazwa hobby i nazwisko panieńskie matki. Nie jest to dziwne, lecz z pewnością niepokojące biorąc pod uwagę istnienie portali społecznościowych np. Facebook czy MySpace, gdzie takie informacje są ogólnie dostępne.

10 najpopularniejszych haseł w Europie:

1.Imię zwierzątka
2.Hobby
3.Nazwisko panieńskie matki
4.Data urodzenia członka rodziny
5.Własna data urodzenia
6.Imię partnera
7.Własne imię
8.Ulubiona drużyna piłkarska
9.Ulubiony kolor
10.Pierwsza szkoła

Szaleństwo telefonii komórkowej

W przeprowadzonych ankietach zbadano również postawę użytkowników wobec zabezpieczania telefonów komórkowych. Rezultat wykazał, że prawie dwie trzecie respondentów (61%) nie używa kodu PIN zabezpieczającego ich aparaty. Spośród osób, które korzystają z kodu PIN, ponad trzy czwarte (76%) nigdy go nie zmienia, a ponad jedna czwarta (29%) używa tylko ustawień domyślnych.

„W miarę jak coraz więcej z nas używa telefonów komórkowych, musimy pamiętać o potrzebie ich ochrony. Każdy doskonale zdaje sobie sprawę z faktu, że jeśli jego telefon zostanie skradziony, złodzieje mogą użyć go do prowadzenia bardzo kosztownych rozmów. Ten problem można łatwo rozwiązać, blokując kartę SIM. Mimo to większość ludzi nie myśli o informacjach, które zgromadzili w telefonie, takich jak hasła internetowe czy dane osobiste – pozostawienie tych informacji niezabezpieczonych oznacza, że tożsamość internetowa jest zagrożona” – powiedział Jan Volzke, dyrektor działu marketingu i bezpieczeństwa mobilnego w firmie McAfee Inc.

Z badań wynika, że klienci muszą być bardziej czujni nie tylko w przypadku komputerów osobistych, ale także telefonów komórkowych, aby ochronić „klucz” do swojej tożsamości i nie paść ofiarą kradzieży cyfrowej tożsamości.

Metodyka badań

Badania zostały przeprowadzone przez firmę Ciao Surveys na grupie 3 500 konsumentów w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii i Holandii. Kompletne wyniki badań są dostępne na życzenie.

Najważniejsze dane statystyczne dotyczące haseł używanych w Europie

– Blisko co czwarta osoba jest narażona na oszustwa internetowe lub kradzieże tożsamości w wyniku używania niewystarczająco bezpiecznych haseł. Prawie jedna czwarta z nas (24%) używa tego samego hasła do wszystkich swoich kont internetowych, zawierających dane wartościowe dla cyberprzestępców,

– Prawie połowa z nas (43%) nigdy nie zmienia używanego hasła, co wystawia nas na poważne ryzyko ujawnienia klucza do pełnej tożsamości, w przypadku jeśli hasło zostanie złamane lub skradzione,

– 16% użytkowników zmienia hasło raz w roku,

– Tylko 11% użytkowników zmienia hasło zgodnie z zaleceniami, czyli trzy razy w roku,

– Ponad trzy czwarte (76%) wszystkich respondentów nigdy nie zmienia kodu PIN w swoich telefonach komórkowych,

– Domyślny kod PIN jest najpopularniejszy w Europie (29%), a na drugim miejscu znajduje się data urodzenia (24%).

Źródło: McAfee

Udostępnij

marekl