Przedstawiciele PSP opisali, jak dokładnie przebiega oszustwo. Oszuści włamują się na źle zabezpieczone konta na Facebooku i wykorzystują socjotechnikę manipulując nieświadomymi zagrożenia ofiarami. Podają się za ich znajomych lub rodzinę i proszą o przekazanie pieniędzy w trudnej sytuacji. Określoną kwotę chcą wypłacić za pomocą BLIKA. Ofiara musi podać kod BLIK, a następnie zaakceptować płatność w swojej aplikacji bankowej. W ten sposób sama daje przestępcy pieniądze.
Niestety wiele osób myśli, że koresponduje ze swoim znajomym. Podaje kod BLIK, a następnie w aplikacji mobilnej banku akceptuje PIN-em transakcję. Nie sprawdza szczegółów tej płatności: np. wysokości kwoty, którą wypłaca „znajomy” lub miasta (lokalizacja bankomatu), w którym rzekomo miał się znajdować. Godząc się na realizację transakcji, użytkownicy tracą pieniądze na rzecz oszusta.
BLIK radzi aby jak najszybciej zabezpiecz konto na Facebooku (zastosuj dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania), a kiedy ktoś „znajomy” pisze, że potrzebuje szybkiej pomocy finansowej i prosi o podanie kodu BLIK, warto zweryfikować jego tożsamość. „Zadzwoń i sprawdź, czy to realny znajomy. Nie podawaj kodu BLIK, jeśli nie masz 100% pewności, że rozmawiasz z właściwą osobą.” – czytamy w komunikacie.
Takiego wyłudzenia bardzo łatwo uniknąć:
- Jak najszybciej zabezpiecz swój profil na Facebooku – zastosuj dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania
- Zawsze potwierdzaj tożsamość „ZNAJOMYCH”, którzy piszą do Ciebie na Messengerze
- Uważnie sprawdzaj dane płatności PRZED jej zaakceptowaniem w aplikacji bankowej
- Bezwzględnie chroń swój telefon – hasłem, odciskiem palca lub biometrią twarzy
BLIK to ogólnokrajowy, powszechny standard płatności mobilnych. Możliwość skorzystania z BLIKA w aplikacjach bankowości mobilnej ma obecnie ponad 90 proc. wszystkich klientów krajowych instytucji finansowych. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP).