Dziesięć przykazań dla klientów sklepów online przed świętami

R.PredkoSkomentuj
Dziesięć przykazań dla klientów sklepów online przed świętami
1. Zabezpiecz swój komputer lub urządzenie mobilne
Bezpieczne zakupy internetowe wymagają bezpiecznego komputera lub telefonu (bądź też innego urządzenia mobilnego). Upewnij się zatem, iż posiadasz najnowsze aktualizacje systemu oraz antywirusa lub inne oprogramowanie służące Twojemu bezpieczeństwu. Najlepszym uzupełnieniem programu antywirusowego jest Twój zdrowy rozsądek. Pamiętaj, że tablet/smartfon jest tak samo narażony na ataki złośliwego oprogramowania jak komputer stacjonarny czy laptop!

2. Sprawdź dwa razy każdego sprzedawcę
Zanim cokolwiek kupisz, sprawdź najpierw dane interesującej Cię firmy, takie jak adres, numer telefonu oraz inne użyteczne do identyfikacji informacje. Nie ufaj sprzedawcom, z którymi możesz się skontaktować tylko przez e-mail. Jednocześnie z dużą dozą ostrożności traktuj znalezione w internecie opinie – pamiętaj, że anonimowość daje bardzo duże pole do popisu „bajkopisarzom”. Podobnie: jeżeli na 10000 pozytywnych komentarzy pojawi się jeden negatywny, nie czyni to od razu sprzedawcy złodziejem i oszustem. 

3. Używaj różnych haseł
Na niektórych witrynach możesz być poproszony o utworzenie „konta”, tak abyś nie musiał wprowadzać informacji osobistych wielokrotnie, podczas odwiedzania tej samej strony. Wydawać się to może dosyć wygodne. Jeśli jednak nie masz zamiaru wracać na daną stronę ponownie, postaraj się unikać zakładania takiego konta. Jeżeli kroku tego nie da się ominąć, zawsze używaj różnych haseł, które nie zostały wykorzystane wcześniej. Nigdy do zakupów przez sklepy internetowe nie używaj tego samego hasła, które wykorzystujesz do logowania się do poczty lub serwisów społecznościowych (np. Facebooka). 

4. Korzystaj z bezpiecznej metody płatności
Wiele stron będących internetowym oszustwem, można łatwo zidentyfikować poprzez sprawdzenie metody płatności, jaką oferują. Strzeż się stron, gdzie jedyną metodą płatności bezpośredni przelew z konta bankowego. Staraj się natomiast korzystać z płatności kartą kredytową lub za pomocą serwisu PayPal. Dobrym pomysłem jest wyrobienie osobnej karty kredytowej do internetowych szaleństw pieniężnych, aby zmniejszyć ryzyko kradzieży. Skorzystaj z tej rady, jeśli jesteś sieciowym zakupoholikiem! Ta metoda płatności, dotychczas niezwykle popularna na Zachodzie, zdobywa coraz większą popularność w Polsce.

5. Szukaj oznak bezpieczeństwa
Szczególnie ważna, podczas wprowadzania swoich danych osobistych (takich jak numery kart kredytowych), jest świadomość tego, jak wygląda bezpieczna strona internetowa. Zawsze rozglądaj się za dwiema rzeczami. Po pierwsze, adres strony powinien zaczynać się od „https://” – literka „s” oznacza bezpieczne (ang. secure) połączenie. Po drugie, upewnij się, iż przy adresie widoczna jest kłódka. Po kliknięciu na kłódkę wyświetlić powinny się pozostałe informacje dotyczące „certyfikatu” użytego do zabezpieczenia połączenia. Nie wprowadzaj żadnych danych na witrynach, które nie spełniają tych warunków.

6. Zachowaj potwierdzenie zakupu
Robienie zakupów przez internet jest szybkie, wygodne oraz w pełni elektroniczne. Nie znaczy to jednak, że możesz beztrosko kontynuować zakupy, polegając jedynie na paragonach otrzymanych pocztą e-mail. Dobrze jest zawsze wydrukować sobie na papierze potwierdzenie zakupów, w którym widoczne były komunikaty takie jak „Dziękujemy za zakupy!” lub „Informacje dotyczące zamówienia”. Może to zaoszczędzić dużo czasu oraz stanowić dowód, przydatny podczas procedury reklamacyjnej.

7. Nie klikaj w co popadnie!
Nie klikaj w linki zawarte w wiadomości e-mail, tweety, reklamy itp. zanim nie upewnisz się, że są one bezpieczne. Oferty, które są zbyt piękne, żeby być prawdziwe, zazwyczaj takie nie są. Oszuści wykorzystują je jako przynętę, by skusić Cię do kliknięcia. Najedź na dany link wskaźnikiem myszy (lub przytrzymaj dłużej palec, jeśli używasz ekranu dotykowego), aby zobaczyć adres odnośnika. Jeśli masz co do niego jakiekolwiek wątpliwości, lepiej w niego nie klikaj! Internet aż kipi od przykładów osób, które dały się nabrać na różne „złote oferty” (jak choćby najpopularniejszy sposób na licytację samego zdjęcia zamiast telefonu). Szkoda Twojego czasu, pieniędzy i nerwów, by potem wyjaśniać tego typu problemy.

8. Nie odpowiadaj na niechciane wiadomości e-mail
Oszuści dołączają do swoich wiadomości e-mail zarażone linki i wysyłają je do użytkownika, pod przykrywką super okazji cenowej. Jeżeli zdarzy Ci się otrzymać wiadomość od sklepu, którego nie znasz, najlepiej takową skasować.

9. Uważaj na publiczne sieci WiFi
Korzystanie z otwartych sieci bezprzewodowych do zakupów online jest bardzo oszczędne, szybkie i wygodne, ale może Cię sporo kosztować! Niezabezpieczona sieć WiFi może nie być dobrym pomysłem, jeśli dokonujesz ważnej transakcji internetowej – to jak pozostawienie w poczekalni otwartego portfela.

10. Uważnie czytaj opis produktu
Bądź świadom tego co kupujesz, sprawdź wymiary oraz termin dostarczenia przesyłki. Zawsze pamiętaj o przysłowiu „widziały gały co brały”. Warto przyjrzeć się z lupą w ręku temu, co napisane drobnym druczkiem i nie ufać obrazkom, które mogą okazać się mylne.

Pamiętaj ponadto, że w przypadku większości zakupów przez internet masz 10 dni na odstąpienie od zakupu (wystarczy przesłać uzasadnienie na piśmie). Lepiej jednak dwa razy sprawdzić towar, niż później przez kilka tygodni męczyć się z pismami, wysyłkami i mailami.

Źródło: AVG

Udostępnij

R.Predko