Bardzo byśmy chcieli, aby liczba oszustw telefonicznych i internetowych w Polsce spadała odwrotnie proporcjonalnie do wzrostu liczby naszych publikacji na temat. Staramy się uświadamiać Was w kwestii wszystkich najpopularniejszych metod przestępców, by żaden z czytelników Instalki.pl nie padł ofiarą oszustów. Tym razem wraz z lubuskimi policjantami zachęcamy do zachowania wzmożonej czujności podczas prowadzenia rozmów telefonicznych. Jak nie dać się oszukać przez telefon?
Jak nie dać się oszukać przez telefon? Na to uważaj
Telefoniczne oszustwo na pracownika banku to prawdopodobnie jedno z najpopularniejszych i najskuteczniejszych oszustw ostatnich miesięcy. Polacy nabierają się na nie niezwykle często i nie bez przyczyny. Cyberprzestępcy uciekają się do całej palety sztuczek technicznych i socjotechnicznych, które pozwalają im osiągnąć sukces. Jakich metod używa najczęściej fałszywy pracownik banku?
Sprawdź też: Nie daj się nabrać, że dzwoni ZUS. Oszuści ponownie atakują
Na etapie nawiązywania połączenia zachodzi nierzadko tzw. spoofing telefoniczny. Na telefonie ofiary wyświetla się komunikat o tym, że dzwoni bank. Przestępcy podszywają się tak naprawdę pod numer banku, usypiają czujność celu swojego ataku. Lubuska policja informuje o przypadku 64-latki, która 4 marca tego roku odebrała telefon od „pracownika banku”. Ten przestraszył ją, że ktoś włamał się na jej konto i nie dość, że ukradł pieniądze, to zlikwidował lokatę. Twierdził, że niezbędne jest „zablokowanie pieniędzy”, aby te mogły „wrócić na jej konto”. Jeśli ktoś do Ciebie zadzwoni i wypowie podobną frazę, rozłącz się.
Osoby z dostępem do bankowości internetowej już na tym etapie mogą zweryfikować słowa oszustwa – wystarczy zalogować się na konto i sprawdzić, czy pieniądze zniknęły. Ta ofiara tego nie zrobiła.
Oszust z historii przytaczanej przez lubuskich policjantów instruował kobietę, w jaki sposób powinna postępować. Wysyłał na jej telefon kody, które poszkodowana aktywowała. W toku całej rozmowy straciła ponad 150 tysięcy złotych.
Znany wariant tego oszustwa polega na tym, że przestępca nakłania ofiarę do przelania pieniędzy na specjalne „konto techniczne”. Pracownik banku nigdy nie będzie nakłaniał Was do tego, abyście przesyłali pieniądze z konta na konto. Nie zrobi tego też policja. Popularny wariant tego przestępstwa to oszustwo „na policjanta”, informującego o próbie kradzieży pieniędzy z konta.
W takich sytuacjach zalecamy rozłączyć się i wykonać samemu połączenie do banku lub na policję, celem zweryfikowania informacji. Za każdym razem.
Zasada ograniczonego zaufania uratuje Was i Wasze pieniądze…
…w każdej dziedzinie życia. Także i tutaj. Nie działaj pod presją czasu. Weryfikuj swoich rozmówców. W ostateczności udaj się osobiście do oddziału banku, jeśli nie jesteś przekonany do weryfikacji telefonicznej.
Inni chętnie czytali: Trik na Messenger, którym zaskoczysz znajomych. Nie znasz go
Pamiętaj:
- Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy,
- Policja nigdy nie dzwoni, by informować o prowadzonych akcjach uchwycenia przestępcy,
- Jeżeli masz jakieś wątpliwości, rozłącz się,
- Nie działaj pochopnie pod presją czasu lub w emocjach,
- Niezwłocznie powiadom Policję o takim zdarzeniu, dzwoniąc pod numer 112.
Źródło: Policja.pl