Mnóstwo aplikacji dla dzieci na iOS śledziło użytkowników. Apple zapowiada kontrolę

Piotr MalinowskiSkomentuj
Mnóstwo aplikacji dla dzieci na iOS śledziło użytkowników. Apple zapowiada kontrolę
W dobie stałego dostępu do sieci i mediów społecznościowych, coraz trudniej o utrzymanie prywatności własnych danych czy lokalizacji. Sporo użytkowników darzy koncerny technologiczne znacznie mniejszym zaufaniem niż jeszcze chociażby dziesięć lat temu – wszystko ze względu na głośne afery związane np. z wyciekami danych czy trackerami zamieszczonymi w różnych programach. Według znacznej części konsumentów, ogromne spółki nie dbają o prywatność swoich klientów.

Jak donosi The Wall Street Journal, z analizy przeprowadzonej na 80 aplikacjach wyróżnionych w sklepie App Store, tylko jedna z nich (!) nie zawierała systemu śledzenia – duża część z programów skierowana była do dzieci. Co więcej, na pojedynczą usługę przypadały średnio cztery trackery. Przykładowo, gra Curious World (przedział wiekowy od 2 do 7 lat) wysyłała Facebookowi nazwy użytkowników, wiek i dane dotyczące aktywności.

Apple przekazało WSJ następujące stanowisko w tej sprawie:

W ramach naszych nieustających starań, aby jeszcze bardziej zabezpieczyć dane użytkowników, planujemy nadal podejmować wyzwania związane z poprawą przejrzystości i pomagać użytkownikom w uzyskaniu jeszcze lepszej ochrony prywatności i bezpieczeństwa danych.

Tim Cook ma na rozpoczynających się jutro targach WWDC 2019 spotkać się z programistami i deweloperami, by przedstawić nowe zasady tworzenia aplikacje. Stworzone podobno zostaną specjalne systemy kontrolujące obecność trackerów w programach udostępnianych w App Store, szczególnie w tych przeznaczonych dla dzieci.

Sformalizowane mają zostać także przepisy traktujące o tym, jakie konkretne dane mogą być gromadzone przez firmy, by dochodziło do jak najmniejszej liczby naruszeń. Czy plan Apple się powiedzie? Zobaczymy.

Źródło: TR

Udostępnij

Piotr MalinowskiDziennikarz z pasji i wykształcenia. Jest związany z popularnymi serwisami branżowymi, gdzie od siedmiu lat publikuje treści o nowych technologiach, gamingu oraz „ludziach internetu”. Fascynuje go wpływ influencer marketingu na społeczeństwo oraz szeroko pojęte przyczyny i skutki nierówności społecznych. Prywatnie fan powieści/filmów grozy, gier studia Piranha Bytes, podcastów kryminalnych, dobrej kawy oraz rowerowych wycieczek.