Mógł nastąpić wielki wyciek danych klientów Premium Mobile i A2Mobile

Maksym SłomskiSkomentuj
Mógł nastąpić wielki wyciek danych klientów Premium Mobile i A2Mobile
Premium Mobile, świadcząca usługi pod marką a2mobile, informuje wszystkich swoich klientów o potencjalnym wycieku danych. Sieć komunikuje, że otrzymał „wstępne powiadomienie” o zdarzeniu od zewnętrznego dostawcy, które udało jej się potwierdzić 11 sierpnia 2021 roku. Premium Mobile wraz z dostawcą podjęli stosowne działania prewencyjne i odtworzeniowe, analizując przy tym zdarzenie.

Potencjalny wyciek danych klientów Premium Mobile

Istnieje prawdopodobieństwo, iż mógł mieć miejsce dostęp osób nieuprawnionych do baz danych klientów w wyniku zainstalowania w nich szkodliwego oprogramowania. Malware udało się już usunąć. W związku ze zdarzeniem cyberprzestępcy mogli wejść w posiadanie danych przetwarzanych w ramach umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Mowa w tym momencie o:

  • imionach i nazwiskach
  • adresach korespondencyjnych
  • numerach PESEL
  • numerach dokumentów tożsamości
  • adresach e-mail
  • numerach telefonu
  • numerach NIP/REGON

Gdyby przestępcy faktycznie uzyskali dostęp do powyższych danych, mogłoby do pociągnąć za sobą skutki dla podmiotu danych polegające m.in. na:

  • uzyskaniu dostępu do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej przez osoby trzecie;
  • korzystaniu z nieprzysługujących praw obywatelskich, np. do głosowania nad środkami budżetu obywatelskiego;
  • wyłudzeniu ubezpieczenia lub środków z ubezpieczenia;
  • uzyskaniu przez osoby trzecie dostępu do środków finansowych;
  • nieuprawnionym zarejestrowaniu przedpłaconej karty telefonicznej (pre-paid);
  • nieuprawnionym uzyskaniu kredytów/pożyczek w instytucjach poza bankowych;
  • nieuprawnionym zawarciu umowy o świadczenie usług, np. telewizji kablowej, telefonu, Internetu.

Co w tej sprawie zrobiło Premium Mobile? Wprowadziło w procedurze dodatkowej weryfikacji Klienta uwierzytelnianie dwuskładnikowe, poprzez wysłanie SMS z kodem weryfikacyjnym. Czy nie powino tak być już wcześniej?

W związku z zaistniałą sytuacją Premium Mobile poinformowało Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych oraz dokonało zgłoszenia do CSIRT NASK, CSIRT GOV i organów ścigania.

Jeśli korzystacie z usług Premium Mobile, uważajcie w najbliższym czasie na ewentualne wyłudzenia.

Źródło: Premium Mobile

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.