Polacy zdecydowanie najczęściej oszukiwani są przez cyberprzestępców przez internet i drogą telefoniczną. Dziś rano podpowiadaliśmy, jak nie wpaść w sidła oszustów korzystających z chyba najpopularniejszej obecnie metody kradzieży przez telefon. Tym razem chcielibyśmy zwrócić uwagę, jakiego słowa najlepiej unikać w trakcie telefonicznych konwersacji. Słowo to może – przynajmniej w teorii – stać się dla przestępców przepustką do Waszych pieniędzy. Nie używaj tego słowa po prostu… na wszelki wypadek.
Tego słowa nie używaj
Czy wypowiedzenie słowa „tak” w rozmowie telefonicznej z cyberprzestępcą może oznaczać coś złego? Od razu na wstępie należy zaznaczyć, że nie ma sensu popadać w psychozę. Z drugiej strony od blisko dekady oszuści nagrywają próbki głosu swoich ofiar drogą telefoniczną, aby głos ten wykorzystać później do kradzieży pieniędzy. Obecnie proceder ten wspomagany jest sztuczną inteligencją, wobec czego… ofiary są w zasadzie bezradne.
Już od kilku lat przestrzega się, że „tak” to słowo-wytrych, pozwalające cyberprzestępcom zdalnie zawrzeć umowę w czyimś imieniu. Wystarczy, że mając inne dane ofiary (na przykład pochodzące z wycieku) za pomocą tego słowa będą potwierdzać postanowienia umowne, czytane przez konsultanta. Tak, przez telefon można zawrzeć ważną umowę. Dla własnego bezpieczeństwa lepiej nie zaczynać rozmów telefonicznych od „Tak?” lub „Tak, słucham?” i unikać słowa „tak” w trakcie konwersacji z obcymi ludźmi. W 2024 roku do tego zalecenia wypadałoby dopisać kolejne.
Tak naprawdę w dzisiejszych czasach wystarczy krótka próbka czyjegoś głosu, aby na jej podstawie sztuczna inteligencja wygenerowała dowolne wypowiedzi. Ostrożność w zakresie wypowiadania słowa „tak” straciła przez to nieco na znaczeniu, ale warto pamiętać o tym, że nie wszyscy przestępcy wiedzą o takim oprogramowaniu lub sięgają po nie. Trzeba jednocześnie wyraźnie zaznaczyć, że jest ono legalne i dostępne dla każdego.
Na wszelki wypadek… uważajcie. Oczywiście dotyczy to rozmów z nieznajomymi numerami lub po prostu osobami, których nie znacie. Jeśli macie jakiekolwiek wątpliwości co do intencji dzwoniącego, natychmiast się rozłączcie. Nigdy nie działajcie pod presją. Nawet jeżeli dzwoniący podaje się za bank, możecie przerwać połączenie i zadzwonić do banku na własną rękę.
Źródło: mat. własny, zdj. tyt. Canva Pro