Ogromny wyciek danych z Gearbest – w zagrożeniu znalazły się miliony kont

Piotr MalinowskiSkomentuj
Ogromny wyciek danych z Gearbest – w zagrożeniu znalazły się miliony kont
Ostatni wyciek danych z portalu Gearbest miał miejsce w grudniu 2017 roku. Historia niestety lubi się powtarzać i właśnie na światło dzienne wyszła informacja o kolejnej tego typu sytuacji związanej z dokładnie tym samym sklepem internetowym. Sprawa robi się jeszcze poważniejsza, jeśli poznamy przyczynę całego nieszczęsnego wydarzenia – jest nim… niezabezpieczony żadnym hasłem serwer.

Noam Rotem – badacz bezpieczeństwa – odkrył, że serwer Elasticsearch, na którym znajdują się dane użytkowników portalu Gearbest nie jest w jakikolwiek sposób chroniony. W związku z tym od 7 marca br. wyciekają z niego dane milionów użytkowników. Wśród nich znajdują się imiona i nazwiska posiadaczy kont, ich adresy e-mail, numery telefonów, historia zamówień oraz płatności. Niektóre rekordy posiadają nawet numery paszportów oraz dowodów osobistych.

Portal TechCrunch skontaktował się z Gearbest poprzez dedykowaną stronę z formularzem dotyczącą bezpieczeństwa sklepu. Przedstawiciele platformy nie odpowiedzieli jednak żadnym komentarzem, ani nie zabezpieczyli danych znajdujących się na serwerze. Miejmy nadzieję, że za jakiś czas sytuacja ulegnie zmianie.

Firma ESET z kolei zachęca (przyłączamy się do zaleceń) użytkowników posiadających konto na portalu Gearbest do sprawdzenia, czy ich dane padły ofiarą wycieku i zabezpieczenia się na ewentualny kolejny wyciek. Oto dwie porady jak to uczynić:

·         Zmienić hasło do portalu, z którego wyciekły dane. Jeśli używaliśmy go w innych serwisach – natychmiast wygenerować dla każdego portalu silne, unikalne hasło składające się z dużych, małych liter, znaków specjalnych oraz cyfr (najlepiej za pomocą menadżera haseł).

·         Sprawdzić, czy nasze dane wyciekły. Można to zrobić na portalu: www.haveibeenpwned.com

Źródło: Dagma

Udostępnij

Piotr MalinowskiDziennikarz z pasji i wykształcenia. Jest związany z popularnymi serwisami branżowymi, gdzie od siedmiu lat publikuje treści o nowych technologiach, gamingu oraz „ludziach internetu”. Fascynuje go wpływ influencer marketingu na społeczeństwo oraz szeroko pojęte przyczyny i skutki nierówności społecznych. Prywatnie fan powieści/filmów grozy, gier studia Piranha Bytes, podcastów kryminalnych, dobrej kawy oraz rowerowych wycieczek.