Samolot można łatwo zhakować. Winny system ACARS

Wojciech OnyśkówSkomentuj
Samolot można łatwo zhakować. Winny system ACARS
Wspomniana tu luka została po raz pierwszy zaprezentowana podczas konferencji Hack In The Box, która miała miejsce w 2013 roku. W ubiegły piątek została ona potwierdzona przez jednego z ekspertów, który działał na zlecenie Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego.

Jak tłumaczy przedstawiciel Kaspersky Lab, słabą stroną systemu ACARS jest brak weryfikacji przesyłanych pakietów danych. Dzięki temu hakerzy są w stanie oszukać system, podstawiając nowe pakiety pomiędzy informacje wysyłane do samolotu.

Teoretycznie atakujący może wpłynąć na decyzję pilota np. o zmianie kursu. Wystarczy, że wyśle fałszywy komunikat o zbliżającej się burzy. W podobny sposób można sprawić, by system GPS błędnie zinterpretował lokalizację samolotu.

ACARS został zaprojektowany w 1978 roku i wykorzystuje własny system kodowania i dekodowania. W tamtych czasach tego typu rozwiązania nie były projektowane z myślą o cyberbezpieczeństwie, dlatego też w systemie znajdują się luki. Eksperci są zgodni – system ACARS jest już przestarzały i jak najszybciej powinno wprowadzić się jego nowszą wersję.

Źródło: Kaspersky Lab

Udostępnij

Wojciech OnyśkówRedaktor w serwisie instalki.pl piszący o nowych technologiach i grach.