TeslaCrypt 4.0 szyfruje dane i zmienia komputer w zombie

Mateusz PonikowskiSkomentuj
TeslaCrypt 4.0 szyfruje dane i zmienia komputer w zombie
{reklama-artykul}
Niecałe trzy miesiące od wykrycia TeslaCrypt 3.0 do sieci trafia jeszcze nowsza i groźniejsza wersja tego zagrożenia. Eksperci firmy bezpieczeństwa IT Heimdal Security właśnie zidentyfikowali odmianę 4.0, która usuwa słabe strony poprzednich wersji i rozszerza arsenał cyberprzestępców. W jaki sposób?

Po zarażeniu komputera złośliwy program szyfruje pliki ofiary algorytmem RSA 4096, którego złamanie jest praktycznie niemożliwe. Następnie obiecuje wydanie klucza deszyfrującego pod warunkiem opłacenia haraczu w walucie BitCoin o wartości między 150 a 1000 dolarów. Prócz zaszyfrowania danych zainfekowanej maszyny zagrożenie dodatkowo włącza ją w tworzony przez siebie botnet – sieć komputerów zombie wykorzystywanych przez cyberprzestępców np. do zmasowanych ataków DDoS (blokowanie stron www przez przeciążanie ich zasobów).

Podobnie jak w poprzednich kampaniach propagujących zagrożenie, TeslaCrypt 4.0 rozprowadzany jest po sieci jako załącznik do wiadomości spamowych lub element zestawu exploitów o nazwie Angler. To popularna wśród cyberprzestępców „skrzynka narzędziowa” pełna instrumentów ułatwiających cyberataki.

teslacrypt payment

Komunikat nakłaniający do zapłaty okupu wykorzystywany w poprzedniej fali ataków / Źródło: Webroot

Czym odmiana 4.0 przewyższa poprzednie wersje zagrożenia? Poprawiono m.in. błąd w szyfrowaniu dużych plików, który do tej pory nieodwracalnie uszkadzał pliki zajmujące powyżej 4GB. Prócz tego mechanizm szyfrujący usuwa teraz swoje rozszerzenie (*.ecc) z nazw szyfrowanych plików, utrudniając ofiarom identyfikację zagrożenia. Dotychczas ofiary po rozpoznaniu źródła ataku mogły szukać ratunku w narzędziu TeslaDecoder – bezpłatnej aplikacji deszyfrującej pliki odcięte niektórymi wcześniejszymi wersjami TeslaCrypt. Wobec nowej odmiany zagrożenia „TeslaDecoder” pozostaje bezradny.

Warto zauważyć, że autorom TeslaCrypt przygotowanie kolejnych czterech wersji zagrożenia zajęło tylko rok. Pierwsza odmiana, wykryta w marcu 2015 uderzała głównie w graczy, infekując komputery po wykryciu na nich m.in. takich gier jak Call of Duty, World of Warcraft, World of Tanks i Minecraft. Drugą wersję ransomware zauważono w listopadzie 2015, gdy wzorem trojana Carberp próbowała ukrywać swój kod przed wykryciem sygnaturami rozwiązań antywirusowych. Miesiąc później uderzyła w firmy i użytkowników indywidualnych szantażując 70 000 ofiar w przeciągu tygodnia. Pierwszy kwartał 2016 roku przyniósł już dwie kolejne wersje programu, którego twórcy najprawdopodobniej jeszcze przyspieszą. Wszystko po to, by utrudnić potencjalnym ofiarom wymiganie się od kosztownego haraczu.

Źródło: ANZENA

Udostępnij

Mateusz PonikowskiWspółzałożyciel serwisu instalki.pl od ponad 18 lat aktywny w branży mediów technologicznych.