Visa przekaże jeszcze więcej danych o płatnościach sprzedawcom

Maksym SłomskiSkomentuj
Visa przekaże jeszcze więcej danych o płatnościach sprzedawcom

Posiadacze kart Visa wkrótce będą mogli wyrazić zgodę na udostępnianie swoich danych sprzedawcom za pomocą nowych „tokenów danych”. To nowy sposób Visa na konkurowanie z Mastercard i innymi konkurentami. Przekazywanie większej ilości danych już teraz budzi obawy związane z prywatnością i bezpieczeństwem.

Visa przekaże więcej danych sprzedawcom

Tokeny, które zostaną wprowadzone przez Visa i uczestniczące w programie banki jeszcze w tym roku, pozwolą firmom na uzyskanie zgody od klienta na otrzymywanie spersonalizowanych ofert w czasie rzeczywistym podczas zakupów. Wykorzystają do tego generowane przez sztuczną inteligencję informacje oparte na danych transakcyjnych. Komunikat taki Visa ogłosiła w środę na dorocznym Visa Payments Forum w San Francisco.

Nie wiadomo jeszcze, czy dane przekazywane będą domyślnie aż do wyraźnego sprzeciwu ze strony konsumenta, czy też konsument będzie musiał najpierw wyrazić zgodę na dzielenie się informacjami. Visa nie była w tej kwestii jednoznaczna.

Banki otrzymają z kolei token pokazujący, gdzie udostępniono dane klienta zostały i wyświetlą go w swojej aplikacji mobilnej, aby ludzie mogli zdecydować, czy chcą nadal udostępniać dane określonemu sprzedawcy, czy też cofnąć dostęp.

Nowe technologie dla konsumentów

Visa zaprezentowała w środę także zupełnie nowe „prawdziwie cyfrowe karty płatnicze”. Mają one „wprowadzić konsumentów w bardziej spersonalizowaną, wygodną i bezpieczną przyszłość”.

Wśród nowości zaprezentowanych przez Visa jest m.in. nowa usługa passkey, potwierdzająca tożsamość klienta i autoryzująca płatności online za pomocą rozpoznawania twarzy lub technologii odcisków palców. Zastępuje ona hasła i jednorazowe kody. Powiedziano, że passkey będzie reprezentować ogromną zmianę paradygmatu w branży, ponieważ potwierdza tożsamość bez przerywania procesu płatności. Doda również kolejną warstwę bezpieczeństwa do płatności online, które według firmy mają siedmiokrotnie więcej zgłoszeń o oszustwach niż płatności osobiste.

Firma poinformowała również, że wprowadzi rozszerzone opcje płatności zbliżeniowych, w tym możliwość przekształcenia dowolnego urządzenia w punkt sprzedaży.

Visa jest największym na świecie wystawcą kart kredytowych, z 4,3 miliardami kart na całym świecie, i ma ponad 2,9 miliarda kart debetowych w obiegu.

Źródło: Visa

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.