Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów dostrzega problem rosnącej liczby oszustw mających związek z kartami płatniczymi i płatnościami online. Odpowiedzią na to są wydane właśnie przez prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego zalecenia bezpieczeństwa dla dostawców usług płatniczych. Urząd przedstawił listę łącznie 16 wskazówek, będących drogowskazem w kierunku eliminacji zagrożeń.
Zalecenia UOKiK dla dostawców usług płatniczych
Prezes UOKiK jakiś czas temu powołał grupę roboczą, której zadaniem było opracowanie rozwiązań mających ograniczyć ryzyko transakcji oszukańczych. Powołano do niej między innymi ekspertów z sektora bankowego oraz przedstawicieli Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego. Efektem tych prac jest lista 16 zaleceń UOKiK dla dostawców usług płatniczych.
Rola dostawców usług płatniczych nie kończy się na udostępnieniu konsumentom możliwości szybkiego i wygodnego wykonania płatności. Każde nowe rozwiązanie wymaga wyedukowania klientów, nie tylko w zakresie jego funkcjonalności. Ważne jest rzetelne informowanie o ryzykach oraz nauczenie klientów tego jak ich unikać. Kluczową jednak sprawą jest praca dostawców usług płatniczych nad tym, by to ryzyko minimalizować na poziomie systemowym
– skomentował Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
W dokumencie opublikowanym przez UOKiK widnieje lista czynników ryzyka najczęściej wykorzystywanych przez oszustów. Chodzi o funkcje oferowane przez dostawców usług płatniczych, które można ulepszyć w taki sposób, aby zwiększyć bezpieczeństwo transakcji.
Zalecenia UOKiK dla dostawców usług płatniczych to podpowiedzi dotyczące monitorowania nietypowych transakcji, stosowania limitów transakcyjnych, wykorzystania kanałów autoryzacji czy też tworzenia opcji szybkiego zgłaszania nieautoryzowanej lub oszukańczej transakcji płatniczej przez klienta.
Doceniamy podjęte w toku prowadzonych przez nas postępowań wysiłki dostawców usług płatniczych, by zwiększyć bezpieczeństwo transakcji online. Jednocześnie zwracamy uwagę, że ochrona konsumentów na tym rynku wymaga wypracowania spójnych rozwiązań systemowych i organizacyjnych, które pozwolą przekuć dobre praktyki w rynkowy standard
– dodał Tomasz Chróstny.
UOKiK sugeruje opóźnianie wykonywania podejrzanych transakcji, domyślne limity transakcyjne dla nowych klientów, czy też domyślna blokada niektórych usług i udostępnianie ich dopiero na wyraźną zgodę klienta. Zaleca się usprawnienie uwierzytelniania się pracowników przy kontakcie z klientami oraz „panic button”, mający pozwolić błyskawicznie blokować dokonywanie jakichkolwiek transakcji.
Z pełną treścią dokumentu można się zapoznać tutaj.
Źródło: UOKiK.gov.pl