Tetris z pozoru jest bardzo prostą grą. Potrzeba jednak sporych umiejętności, aby pokonać w nim więcej niż kilka-kilkanaście poziomów. Trzeba ponadto znać tę grę od podszewki, by pokonać w niej poziom wyższy niż 29. Przez długi czas myślano bowiem, że nie da się tego zrobić. Tymczasem na początku tego roku pewien 13-latek osiągnął rekordowy poziom 157.
Teraz kolejny młody człowiek, 16-letni Michael „dogplayingtetris” Artiaga, pobił powyższy rekord. Udało mu pokonać w Tetrisie poziom… 255. Co ciekawe, po przejściu tego poziomu rozgrywka zresetowała się do poziomu 0.
16-latek z nowym rekordem w Tetrisie
Michael „dogplayingtetris” Artiaga, który wcześniej dwukrotnie zdobył mistrzostwo świata w Tetrisie, dokonał swojego osiągnięcia w NES-owej wersji gry. Co ważne, wcześniej coś takiego udało się tylko sztucznej inteligencji.
16-latek potrzebował około godziny i czterdziestu minut, by dojść do poziomu 255. W tym czasie zdołał usunąć 3300 linii klocków. Gdy gra zresetowała się do poziomu 0, Artiaga uczcił swój sukces, dochodząc jeszcze do poziomu 91 i zdobywając łącznie 29,4 miliona punktów.
Osiągnięcie dokonane nie tylko dzięki umiejętnościom i specjalnym technikom
Oczywiście, nastolatek nie mógłby czegoś takiego dokonać, gdyby nie pomysły i techniki opracowane przez innych graczy Tetrisa na przestrzeni lat. Latami myślano, że 29. poziomu nie da się pokonać, ponieważ na tym poziomie klocki zaczynają spadać z prędkością przekraczającą możliwości kontrolera NES. Z czasem jednak sprytni gracze opracowali takie techniki jak „hypertapping” i „rolling”, które pozwoliły im osiągać poziomy wyższe niż 30.
Dojście do poziomu 255 wymagało też nieco szczęścia. Po poziomie 29, prędkość Tetrisa nie rośnie, ale po poziomach wyższych niż 100. uwidaczniają się pewne limity gry. Na przykład, po poziomie 138. klocki zaczynają przybierać dziwne barwy. Na jednym z poziomów można nawet trafić na prawie niewidoczne klocki w kolorze węgla.
Na niektórych poziomach gra może się też po prostu zaciąć. 13-letni Blue Scuti, który wcześniej był tetrisowym rekordzistą, zakończył swój „run” na poziomie 157. właśnie dlatego, że gra się zacięła.
Rzecz jasna istnieją sposoby na to, by zapobiec zacinaniu się gry na wyższych poziomach. Tak się składa, że właśnie z jednego z takich sposobów skorzystał Michael „dogplayingtetris” Artiaga. Pobił on rekord w spatchowanej wersji Tetrisa, „odpornej na awarie”. Z tego powodu nie każdy gracz Tetrisa może uznawać jego rekord. Trzeba jednak zauważył, że spatchowany Tetris zaserwował temu nastolatkowi inne wyzwanie.
Okazuje się, że po poziomie 219 gra traci możliwość dokładnego śledzenia postępów gracza, przez co kolejne poziomy się wydłużają. Ten błąd, wraz z błędami wyświetlania kolorów, osiągnęły punkt kulminacyjny na poziomie 235. Artiaga musiał poświęcić 20 minut i usunąć ponad 800 linii klocków, by ten poziom przejść.
Mimo wszystko teraz Michael „dogplayingtetris” Artiaga zdecydowanie powinien spróbować powtórzyć swój sukces w niespatchowanej wersji gry. To dopiero byłoby osiągnięcie!
Źródło: X/SummoningSalt, fot. tyt. dogplayingtetris