Choć wiele osób wie, kto był twórcą oryginalnego Tetrisa, nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że ten sam człowiek na przestrzeni lat brał udział w rozwoju jeszcze wielu innych gier, i to nie tylko wariacji na temat Tetrisa. Teraz, dzięki konferencji GDC (ang. Games Developer Conference), dowiedzieliśmy się natomiast, że lata temu pracował on też nad następcą oryginalnego Tetrisa – i to następcą o naprawdę ciekawej koncepcji.
Tetris Reversed, czyli Tetris inaczej, dla graczy z 300 IQ
Omawiany następca Tetrisa, znany pod nazwą Tetris Reversed, oczywiście nigdy nie ujrzał światła dziennego. Był on jednak efektem współpracy między twórcą Tetrisa – Aleksiejem Pażytnowem, a Vedranem Klanacem, CEO Ocean Media i twórcą systemu fizyki z gry Serious Sam 2. W projekcie udział brał również współzałożyciel studia Guerrilla Games, Martin de Ronde.
Na czym Tetris Reversed miał polegać? Podstawowe zasady gry były bardzo podobne do zasad Tetrisa. Gracze mieli w nim kontrolować spadające klocki, przesuwając je, obracając lub szybko upuszczając. Niemniej, jego rozgrywka była z założenia bardziej złożona i wymagała intensywniejszego myślenia oraz planowania. Pażytnow określił ją jako „Tetris dla osób z 300 IQ”. Widzicie, zadaniem graczy nie było bowiem układanie linii klocków na samym dole planszy, a wypełnianie wyznaczonych pól tła znajdujących się powyżej i przyjmujących różne kształty.
Pewnie zastanawiacie się, skąd wzięto nazwę „Reversed”. Ma ona związek z tym, że wypełnione i puste przestrzenie podczas rozgrywki w Tetris Reversed mogły zamieniać się miejscami, odwracając w ten sposób pole gry. Dochodziło do tego automatycznie po spełnieniu pewnych warunków, ale podczas zabawy gracz mógł również dokonywać odwrócenia ręcznie (choć nie w nieskończoność). Co więcej, usunięte klocki pozostawiały po sobie niegrywalną przestrzeń, zmniejszając dostępne pole gry w miarę postępów gracza. Celem zabawy było przetrwanie jak najdłużej i oczywiście zdobycie jak największej liczby punktów.
Projekt niestety nieukończony
Dlaczego Tetris Reversed nigdy nie doczekał się swojego debiutu? Gra została wymyślona w ramach projektu charytatywnego, ale prace nad nią ustały, gdy Martin de Ronde sfinalizował sprzedaż Guerilla Games firmie Sony.
Warto wspomnieć, że Aleksiej Pażytnow nigdy nie spotkał się z Vedranem Klanacem podczas pracy nad następcą Tetrisa. Ponadto o grze nikt nie mówił aż do 2017 roku, kiedy to Klanac wspomniał o tym projekcie niejakiemu Vladowi Micu, który zajmuje się rozwojem przedsiębiorstw. Za tę rozmowę możemy być bardzo wdzięczni, albowiem to właśnie Micu zorganizował panel GDC, w ramach którego Klanac i Pażytnow po raz pierwszy publicznie przedstawili i omówili Tetrisa Reversed.
Co ciekawe, Tetris Reversed to w zasadzie nie jedyny następca Tetrisa. W 1989 roku powstała bowiem gra Welltris, zaprojektowana przez samego Pażytnowa, wraz z Andrejem Snegovem. Welltris trafił najpierw na MS-DOS, a potem także na Macintosha, Amigę, Amstrad, Atari ST, Commodore 64, oraz ZX Spectrum. Był on oczywiście grą logiczną i niczym Tetris wykorzystywał spadające klocki, ale klocki spadały nim wzdłuż trzech ścian, a całą rozgrywkę podziwiało się w nim w widoku z góry. Później przy udziale Pażytnowa powstało jeszcze kilka wariacji na temat Tetrisa.
Welltris w przeciwieństwie do Tetrisa nie zyskał ogólnoświatowego rozgłosu, ale przynajmniej został wydany. Na to, że Tetris Reversed kiedykolwiek ujrzy światło dzienne, szanse są niskie, ale z pewnością warto mieć w tej kwestii nadzieję.
Źródło: VentureBeat, fot. tyt. Canva