Następca Tetrisa wyjawiony po latach. To dzieło twórcy oryginału

Anna BorzęckaSkomentuj
Następca Tetrisa wyjawiony po latach. To dzieło twórcy oryginału

Choć wiele osób wie, kto był twórcą oryginalnego Tetrisa, nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że ten sam człowiek na przestrzeni lat brał udział w rozwoju jeszcze wielu innych gier, i to nie tylko wariacji na temat Tetrisa. Teraz, dzięki konferencji GDC (ang. Games Developer Conference), dowiedzieliśmy się natomiast, że lata temu pracował on też nad następcą oryginalnego Tetrisa – i to następcą o naprawdę ciekawej koncepcji.

Tetris Reversed, czyli Tetris inaczej, dla graczy z 300 IQ

Omawiany następca Tetrisa, znany pod nazwą Tetris Reversed, oczywiście nigdy nie ujrzał światła dziennego. Był on jednak efektem współpracy między twórcą Tetrisa – Aleksiejem Pażytnowem, a Vedranem Klanacem, CEO Ocean Media i twórcą systemu fizyki z gry Serious Sam 2. W projekcie udział brał również współzałożyciel studia Guerrilla Games, Martin de Ronde.

Na czym Tetris Reversed miał polegać? Podstawowe zasady gry były bardzo podobne do zasad Tetrisa. Gracze mieli w nim kontrolować spadające klocki, przesuwając je, obracając lub szybko upuszczając. Niemniej, jego rozgrywka była z założenia bardziej złożona i wymagała intensywniejszego myślenia oraz planowania. Pażytnow określił ją jako „Tetris dla osób z 300 IQ”. Widzicie, zadaniem graczy nie było bowiem układanie linii klocków na samym dole planszy, a wypełnianie wyznaczonych pól tła znajdujących się powyżej i przyjmujących różne kształty.

Pewnie zastanawiacie się, skąd wzięto nazwę „Reversed”. Ma ona związek z tym, że wypełnione i puste przestrzenie podczas rozgrywki w Tetris Reversed mogły zamieniać się miejscami, odwracając w ten sposób pole gry. Dochodziło do tego automatycznie po spełnieniu pewnych warunków, ale podczas zabawy gracz mógł również dokonywać odwrócenia ręcznie (choć nie w nieskończoność). Co więcej, usunięte klocki pozostawiały po sobie niegrywalną przestrzeń, zmniejszając dostępne pole gry w miarę postępów gracza. Celem zabawy było przetrwanie jak najdłużej i oczywiście zdobycie jak największej liczby punktów.

Projekt niestety nieukończony

Dlaczego Tetris Reversed nigdy nie doczekał się swojego debiutu? Gra została wymyślona w ramach projektu charytatywnego, ale prace nad nią ustały, gdy Martin de Ronde sfinalizował sprzedaż Guerilla Games firmie Sony.

Warto wspomnieć, że Aleksiej Pażytnow nigdy nie spotkał się z Vedranem Klanacem podczas pracy nad następcą Tetrisa. Ponadto o grze nikt nie mówił aż do 2017 roku, kiedy to Klanac wspomniał o tym projekcie niejakiemu Vladowi Micu, który zajmuje się rozwojem przedsiębiorstw. Za tę rozmowę możemy być bardzo wdzięczni, albowiem to właśnie Micu zorganizował panel GDC, w ramach którego Klanac i Pażytnow po raz pierwszy publicznie przedstawili i omówili Tetrisa Reversed.

Co ciekawe, Tetris Reversed to w zasadzie nie jedyny następca Tetrisa. W 1989 roku powstała bowiem gra Welltris, zaprojektowana przez samego Pażytnowa, wraz z Andrejem Snegovem. Welltris trafił najpierw na MS-DOS, a potem także na Macintosha, Amigę, Amstrad, Atari ST, Commodore 64, oraz ZX Spectrum. Był on oczywiście grą logiczną i niczym Tetris wykorzystywał spadające klocki, ale klocki spadały nim wzdłuż trzech ścian, a całą rozgrywkę podziwiało się w nim w widoku z góry. Później przy udziale Pażytnowa powstało jeszcze kilka wariacji na temat Tetrisa.

Welltris w przeciwieństwie do Tetrisa nie zyskał ogólnoświatowego rozgłosu, ale przynajmniej został wydany. Na to, że Tetris Reversed kiedykolwiek ujrzy światło dzienne, szanse są niskie, ale z pewnością warto mieć w tej kwestii nadzieję.

Źródło: VentureBeat, fot. tyt. Canva

Udostępnij

Anna BorzęckaSwoją przygodę z dziennikarstwem rozpoczęła w 2015 roku. Na co dzień pisze o nowościach ze świata technologii i nauki, ale jest również autorką felietonów i recenzji. Chętnie testuje możliwości zarówno oprogramowania, jak i sprzętu – od smartfonów, przez laptopy, peryferia komputerowe i urządzenia audio, aż po małe AGD. Jej największymi pasjami są kulinaria oraz gry wideo. Sporą część wolnego czasu spędza w World of Warcraft, a także przyrządzając potrawy z przeróżnych zakątków świata.