Rosyjska gra o inwazji Polaków na Rosję
Wielka Smuta to okres kryzysu Carstwa Rosyjskiego, trwający od 1598 do 1613 roku. To właśnie w 1609 Polska wznowiła wojnę z Rosją, a oddziały hetmana Stanisława Żółkiewskiego w 1610 roku zajęły Moskwę. Polaków z miasta ostatecznie wyparło drugie pospolite ruszenie dowodzone przez Kuźmę Minina i księcia Dymitra Pożarskiego. O tym wielkim zwycięstwie nad najeźdźcą ma opowiadać opisywana tu gra.
Za produkcję Smuty odpowiada studio Cyberia Limited, które według doniesień napływających z Belsat.eu miało zgarnąć dofinansowanie i… zniknąć. W związku z nieuzasadnioną agresją wojskową Rosji w Ukrainie i licznymi kłamstwami władz Federacji Rosyjskiej i sympatyzujących z nią mediów łatwo jest wpaść w pułapkę ślepego zawierzania mediom antyrosyjskim. Fakty powinno się zawsze weryfikować w kilku źródłach, co doskonale pokazuje ta historia.
Belsat.eu odnotował zniknięcie oficjalnej strony studia Cyberia Limited i jego kont społecznościowych z sieci. Jak się okazało, było to podyktowane wyłącznie rebrandingiem, a przynajmniej tak twierdzi rosyjski serwis DTF oraz przedstawiciele studia Cyberia Nova. Tak, Cyberia Limited zmieniło nazwę na Cyberia Nova, a zamiast zmieniać nazwy kont społecznościowych najwyraźniej je skasowało.
Na dowód tego, że prace nad grą trwają, studio umieściło w sieci związany z nią artwork, który – powiedzmy sobie otwarcie – nie dowodzi absolutnie niczego. No, może poza tym, że wygląda trochę jak artwork z czasów Warcrafta 1. Nawet niektórzy rosyjscy internauci twierdzą, że deweloper próbuje teraz zacierać ślady swojego zuchwałego działania.
Za grę „Smuta” ma odpowiadać m.in. Aleksey Koptsev z Wargamingu, który jest przy okazji szefem rosyjskiego studia. Czy produkcja ostatecznie powstanie? Być może. Czy będzie to dopracowane dzieło na miarę polskiego This War of Mine? Mam pewne wątpliwości.
Źródło: polskigamedev.pl, belsat.eu, dtf.ru