Oj bardzo niewiele trzeba, aby wywołać burzę w prasie i pośród internautów. Koncern paliwowy Shell zdecydował się przeprowadzić ciekawą kampanię marketingową, kierowaną pod adresem młodszych odbiorców. Do tej celu wykorzystano popularną darmową grę Fortnite oraz związanych z nią youtuberów i influencerów. Niektórzy dziennikarze i inni komentatorzy są oburzeni faktem promowania paliw kopalnych wśród graczy. Shell w Fortnite to prztyczek w nos wymierzony entuzjastom samochodów elektrycznych.
Pobierz: Shell ClubSmart (Android)
Pobierz: Shell ClubSmart (iOS)
Shell w Fortnite na pohybel elektromobilności
Elektromobilność i samochody elektryczne zajmują całkiem pokaźny wycinek debaty publicznej na temat przyszłości świata. Kolejne kraje wprowadzają coraz wyższe podatki i obostrzenia wymierzone w motoryzację spalinową, a nad Unią Europejską wisi widmo zakazu sprzedaży samochodów spalinowych po 2035 roku. Koncern paliwowy Shell niewiele sobie z tego robi, puszczając oko do miłośników klasycznej motoryzacji. Shell w Fortnite promuje swoje paliwa na specjalnie stworzonej mapie Shell Ultimate Road Trips, sięgając przy tym po pomoc znanych influencerów.
Przedstawiciele Media Matters – amerykańskiej lewicowej organizacji non-profit i grupy nadzorującej media – z oburzeniem donoszą, że Shell stara się dotrzeć do młodszej grupy demograficznej, współpracując z twórcami Fortnite i sponsorując popularnych streamerów w celu promowania mapy Shell Ultimate Road Trips. Mapa pozwala graczom tankować pojazdy w grze paliwem Shell V-Power NiTRO+ Premium na stacjach zlokalizowanych w centrum sześciu różnych obszarów. Zachęca ich także do publikowania zrzutów ekranu z hasztagiem #Shellroadtrips.
Firma Shell opłaciła co najmniej sześciu streamerów, w tym Punishera, NateHill, Chica i Brookeab. Łączna liczba obserwujących na Twitchu, wynosząca ponad 5,5 miliona osób, pomogła skutecznie rozpromować mapę. W sierpniu każdy ze streamerów zorganizował sponsorowaną transmisję, podczas której prezentował mapę.
Zasięg akcji był znaczący. W raporcie odnotowano, że influencerzy mają łącznie 1,5 miliona obserwujących na Instagramie, 8,5 miliona obserwujących na TikToku i 11,6 miliona subskrybentów YouTube.
Organizacje ekologiczne krytykują pomysł
Allison Fisher, dyrektor programu klimatyczno-energetycznego Media Matters, skrytykowała działania Shell w Fortnite:
Działania marketingowe Shell kierowane do młodych ludzi to kolejny przykład tego, jak koncerny przedkładają zyski ponad ludzi i los planetę. Dzieje się tak pomimo tego, że od dziesięcioleci firma wiedziała, że sprzedawany przez nią produkt powoduje kryzys klimatyczny.
W tym roku pojawiło się mnóstwo niepokojących wiadomości związanych ze środowiskiem. Lipiec 2023 roku był najgorętszym miesiącem na świecie w historii pomiarów. Niedawno odkryto też, że szwajcarskie lodowce topnieją w zastraszającym tempie. Tylko w ciągu ostatnich dwóch lat z powodu wysokich temperatur zniknęło 10 procent lodowców w szwajcarskich Alpach. W zeszłym roku z kolei Antarktyda doświadczyła najostrzejszej fali upałów, jaką kiedykolwiek widziano w tym rejonie.
W lipcu spółka Shell odnotowała kwartalne zyski przekraczające 5 miliardów dolarów. Wtedy to dyrektor generalny Wael Sawan powiedział, że ograniczenie produkcji paliw kopalnych byłoby niebezpieczne i nieodpowiedzialne. I trudno mu odmówić racji, jeśli wziąć pod uwagę to, jak wiele osób na całym świecie korzysta z paliw kopalnych.
Na rezygnację z paliw kopalnych zdaniem niektórych komentatorów jest zdecydowanie zbyt wcześnie. Zdaniem ekologów z kolei jest idealny moment na stopniowe od nich odchodzenie. Argumenty obu stron wydają się mieć solidne podstawy. Ostatecznie i tak za zwykłych ludzi zdecydują politycy.
Źródło: Media Matters, Shell Ultimate Road Trips