Sony w dobę traci 20 miliardów USD wartości po przejęciu Acitivision Blizzard przez Microsoft

Jan DomańskiSkomentuj
Sony w dobę traci 20 miliardów USD wartości po przejęciu Acitivision Blizzard przez Microsoft

{reklama-artykul}Wczorajszy wątek przejęcia przez Microsoft związanego z grami koncernu Activision Blizzard za rekordowe 68,7 miliardów dolarów amerykańskich (około 273,2 miliardy złotych) wciąż jest żywy. Komentatorzy branży gier i finansów z całego świata wypowiadają się na ten temat i snują długofalowe przewidywania. Wykupienie Acitivision Blizzard ma oczywiście ogromne znaczenie dla rozwoju marki Microsoft Xbox, ale też trzeba pamiętać o pozycji innego giganta, który jednak nie może równać się z Microsoftem.

Pogrom dla Sony na tokijskiej giełdzie, inwestorzy nie ufają w dalszą wysoką kondycję firmy

Twórcy Windowsa i konsol z rodziny Xbox ogłosili, że mają już ponad 25 milionów subskrybentów w usłudze Game Pass (oferowana jest w trzech wariantach – dla konsol Xbox, PC i obu platform plus grania w chmurze Xbox Cloud Gaming). Na pewno zakupy kolejnych studiów i wzbogacanie swojego portfolio o nowe ważne marki świata gier napędzą nowych użytkowników konsolom Microsoftu i PC pod kątem maszynek do grania, a przede wszystkim wzmocnią popularność Microsoft Game Pass. Jest jednak jedna konkurencyjna firma, która już teraz w dobę po ogłoszeniu przejęcia, bardzo mocno straciła.

Sony w dobę traci 20 miliardów wartości po przejęciu Acitivision Blizzard przez Microsoft

Obecnie największą mocą Microsoftu jest Game Pass, Sony nie ma analogicznej aż tak rozbudowanej usługi / Foto: własne

Sony kojarzony z konsolami z linii PlayStation w jeden dzień doświadczył tąpnięcia cen akcji o 13 proc. na tokijskiej giełdzie. To największy spadek od kilkunastu lat, a konkretnie od października 2008 roku. Przez to wartość rynkowa Sony w dobę obniżyła się o zawrotne 20 miliardów dolarów! To nawet więcej niż kwota, za którą niedawno Take-Two Interactive nabyło Zyngę. A przecież jeszcze tydzień temu, to właśnie ta transakcja na kwotę 12,7 miliardów dolarów była rekordowa dla branży gier wideo. Za to Capcom Co. i Square Enix Holdings Co. nieco zyskały i podwyższyły kurs na japońskiej giełdzie o 3,7 proc.

Sony wygrywało ekskluzywnymi tytułami, ale może coraz mocniej uginać się przed Microsoftem

Sony utrzymuje stałą przewagę nad Xboxem w sprzedaży ekskluzywnych gier od kilku generacji konsol, ale może się to zmienić. „Sony stoi przed ogromnym wyzwaniem, aby stawić czoła tej wojnie na wyniszczenie. Ponieważ Call of Duty zostanie teraz najprawdopodobniej dodane wyłącznie do Game Pass, niekorzystne wiatry dla Sony będą tylko coraz mocniejsze.” – powiedział Amir Anvarzadeh z Asymmetric Advisors. Kazunori Ito będący analitykiem z Morningstar Research dodał, że -„Sony będzie miał trudności z dorównaniem Microsoftowi pod względem pieniędzy, które może wydać na zakup popularnych marek. Spadające akcje pokazują, że inwestorzy martwią się, że Sony może nie być w stanie dalej wygrywać, jeśli rzeczywiście branża odejdzie od dotychczasowego modelu.

Zobacz również: Fortnite ze specjalnym dotykowym sterowaniem w GeForce Now na smartfonach

Źródło: bloomberg / Foto tytułowe: Pixabay – własne

Udostępnij

Jan DomańskiDziennikarz publikujący w największych polskich mediach traktujących o nowych technologiach. Skupia się głównie na tematyce związanej ze sprzętem komputerowym i grami wideo.