Square Enix pozbywa się Tomb Raidera i Deus Exa. Marki trafią w ręce Embracer Group

Piotr MalinowskiSkomentuj
Square Enix pozbywa się Tomb Raidera i Deus Exa. Marki trafią w ręce Embracer Group
Crystal Dynamics, Eidos-Montréal oraz Square Enix Montréal – te trzy studia deweloperskie trafiły właśnie w ręce korporacji Embracer Group. Tym samym dotychczasowy wydawca Square Enix stracił prawa do kilkudziesięciu IP, między innymi do Tomb Raidera czy Deus Exa.

Tomb Raider i Deus Ex w rękach Embracer Group

W przeciągu ostatnich kilkunastu miesięcy doczekaliśmy się naprawdę licznych i znaczących roszad na rynku gamingowym. Warto tu chociażby wspomnieć o zakupie Activision Blizzard przez Microsoft czy Bungie przez Sony. Teraz doczekaliśmy się kolejnej transakcji opiewającej na kilkaset milionów dolarów i mogącej wywołać niemałe zamieszanie.

Embracer Group to przedsiębiorstwo, którego podmiotami zależnymi są chociażby THQ Nordic, Asmodee, Gearbox Software czy Saber Interactive. Do tego grona już niedługo zawita także Crystal Dynamics, Eidos-Montréal, a także Square Enix Montréal – firmy do tej pory należące do Square Enix. Tym samym wydawca zyska prawa do produkcji i dystrybucji ponad 50 IP – wow!

Mowa tu przede wszystkim o Tomb Raider, Deus Ex, Thief czy Legacy of Kain. Zapowiedziano już przywrócenie do życia starszych i lekko zakurzonych marek, więc część graczy może zacząć już zacierać ręce. Embracer Group z pewnością wykorzysta potencjał niektórych produkcji, o których przez ostatnie kilka/kilkanaście lat było bardzo cicho. Sama transakcja opiewa z kolei na ponad 300 milionów dolarów.

 
Jak możemy wyczytać z oficjalnego oświadczenia Embracer Group:
W wyniku przejęcia Embracer zyskuje dostęp do wielu nowych części znanych marek i oryginalnych projektów, w tym nowej gry Tomb Raider. Przejęcie to jest zgodne z misją Embracer, która zakłada stworzenie wiodącego, niezależnego, globalnego ekosystemu gier i rozrywki. Embracer był pod szczególnym wrażeniem bogatego portfolio oryginalnych IP, w którym znajdują się marki o potwierdzonym globalnym potencjale, takie jak Tomb Raider i Deus Ex, a także zdolności do tworzenia gier AAA z dużymi i rosnącymi bazami fanów. Istnieją istotne możliwości organicznego rozwoju studia w celu zmaksymalizowania jego możliwości komercyjnych.

Oświadczenie firmy Square Enix ma podobny wydźwięk:

Transakcja pomoże Spółce w dostosowaniu się do zmian zachodzących w globalnym środowisku biznesowym poprzez ustanowienie bardziej efektywnej alokacji zasobów, co zwiększy wartość korporacyjną poprzez przyspieszenie wzrostu w podstawowych obszarach działalności Spółki w dziedzinie rozrywki cyfrowej. Ponadto, Transakcja umożliwia rozpoczęcie nowych przedsięwzięć poprzez inwestycje w takie dziedziny, jak blockchain, AI i chmura.

Gracze z pewnością nie skaczą z radości po usłyszeniu słowa „blockchain” – może więc przejęcie zrobi dobrze popularnym markom? O tym przekonamy się dopiero za jakiś czas, na razie pozostaje uzbroić się w cierpliwość i czekać na pierwsze projekty spod szyldu Embracer Group.

Źródło: Embracer Group, Square Enix

Udostępnij

Piotr MalinowskiDziennikarz z pasji i wykształcenia. Jest związany z popularnymi serwisami branżowymi, gdzie od siedmiu lat publikuje treści o nowych technologiach, gamingu oraz „ludziach internetu”. Fascynuje go wpływ influencer marketingu na społeczeństwo oraz szeroko pojęte przyczyny i skutki nierówności społecznych. Prywatnie fan powieści/filmów grozy, gier studia Piranha Bytes, podcastów kryminalnych, dobrej kawy oraz rowerowych wycieczek.