Statystyczny gracz nie gra na PC ani konsoli. Zaskakujące (?) dane

Maksym SłomskiSkomentuj
Statystyczny gracz nie gra na PC ani konsoli. Zaskakujące (?) dane
Świat gier komputerowych zmienia się z roku na rok. Od lat zmieniają się także definicje z tym światem związane. Czy ktokolwiek nazywał bowiem „graczem” osobnika, który w 2000 roku bił na swoim telefonie Nokia 3310 rekordy w grze Snake? Wątpię. A dziś? Dziś osoby grające w produkcje mobilne na smartfonach nie tylko są nazywane graczami, ale też generują niemal połowę dochodów branży związanej z wirtualną rozgrywką.

Gracze z pecetami to jeszcze nie nisza, ale w przyszłości…

Niezwykle interesujące dane dotyczące 2020 roku w kontekście gier komputerowych udostępniły ośrodki badawcze, m.in. GfK, Newzoo i NPD Group. Z tej samej okazji swoją coroczną infografikę stworzył serwis GamesIndustry.biz, której fragment zamieszczamy poniżej. Skupmy się jednak najpierw na tym, jak wyglądał świat gier w minionym już roku.

Cała branża gier w 2020 roku była warta ok. 174,9 miliarda dolarów, co jest wzrostem aż o 19,6% w ujęciu rok do roku. W największym stopniu przyczynił się do tego boom na gry przeznaczone na smartfony i tablety. Rynek gier mobilnych wyceniono na 86,3 miliarda dolarów – aż o 25,6% więcej niż w 2019 roku. W przypadku konsol wzrost ten wynosił 21% (do poziomu 51,2 mld USD), a PC jedynie 6,2% (do poziomu 37,4 miliarda dolarów).

W 2020 roku przychody z gier z dystrybucji cyfrowej, stanowiącej aż 91% rynku, wyniosły 158 miliardów dolarów. Aż 128,6 miliarda dolarów z tej kwoty to dochody z przeróżnych mikrotransakcji.

infografika gry 1

Wartość poszczególnych rynków gier (powyżej) oraz udział dystrybucji cyfrowej / pudełkowej w dochodach branży (poniżej). | Źródło: GamesIndustry

Z biznesowego punktu widzenia z roku na rok coraz bardziej opłaca się tworzyć gry mobilne z przeróżnymi systemami mikropłatności. Jeśli wcześniej byliście zdziwieni zapowiedzią Diablo Immortal na smartfony, to w kontekście powyższych doniesień chyba już nie jesteście?

Warto też pamiętać o tym, że na smartfonach i tabletach można obecnie grać w Wiedźmina 3, Cyberpunk 2077 i wiele innych gier. Jak? Odpowiedź to NVIDIA GeForce NOW.

Najlepiej sprzedające się gry na świecie

W Wielkiej Brytanii gracze najczęściej kupowali FIFA 21, Animal Crossing: New Horizons i Mario Kart 8 Deluxe. Na czwartym miejscu znalazł się Minecraft, co nikogo nie powinno specjalnie dziwić. W Stanach Zjednoczonych najwięcej zysków ze sprzedaży (zwróćcie uwagę na kryterium finansowe) przyniosły COD: Black Ops Cold War, COD: Modern Warfare oraz Animal Crossing: New Horizons. Trzeci z tytułów w zestawieniu mógł wylądować wyżej, bowiem nie uwzględniono tu dystrybucji cyfrowej.

Najpopularniejsze gry mobilne

Skoro ustaliliśmy już, że gry mobilne odpowiadają za blisko 50% całego rynku gier, zerknijcie na to, które gry pobierano najchętniej. Wydaje mi się, że będziecie zaskoczeni – część tytułów swą popularność zawdzięcza rynkowi chińskiemu. Pierwsza piątka zestawienia według Sensor Tower to:

  1. Garena Free Fire – 266,2 mln pobrań
  2. Among Us – 256,3 mln
  3. Subway Surfers – 235,4 mln
  4. PUBG Mobile – 232,5 mln
  5. Hunter Assassin – 200,4 mln

Największe dochody wśród gier mobilnych przyniosły:

  1. PUBG Mobile – 2,6 miliarda dolarów
  2. Honor of Kings – 2,4 mld USD
  3. Pokemon GO – 1,2 mld USD
  4. Coin Master – 1,1 mld USD
  5. Roblox – 1,1 mld USD

Klikaj na tytuły gier w powyższych zestawieniach, a pobierzesz je za pośrednictwem naszej bazy oprogramowania.

Na koniec ciekawostka. W Chinach mieszka aż 720 milionów graczy, z czego 48% stanowią kobiety.

Czy którekolwiek z powyższych danych okazały się dla Was zaskakujące?

Źródło: GfK Entertainment, NPD Group, Newzoo, infografika: GamesIndustry.biz

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.