Wiedźmin 3: Dziki Gon – aktualizacja 4.03
Zdecydowanie jedna z najważniejszych nowości wprowadzonych przez patch 4.03 do Wiedźmina 3: Dziki Gon to wsparcie na komputerach osobistych dla XeSS, czyli technologii Intel Xe Super Sampling. Jest to technologia upscalingu, która tak jak AMD FSR działa na komputerach z większością kart graficznych obsługujących Ray Tracing, w przeciwieństwie do DLSS, które działa tylko na kartach Nvidia. Skorzystasz z niej na przykład na kartach graficznych Intel Arc. Intel Xe Super Sampling wykorzystuje uczenie maszynowe do podnoszenia wydajności i jakości obrazu.
W kwestii wydajności warto jeszcze wspomnieć, że deweloperzy wyeliminowali z gry spadki FPS, które pojawiały się na konsolach nowej generacji podczas korzystania z wiedźmińskich zmysłów w Beauclair i Novigradzie. Do gry dodano poza tym, i na PC i na konsolach nowej generacji, mod Next Gen Script Fixes stworzony przez Sergeanur.
Kolejną ciekawą informacją na liście zmian jest ta, że na wszystkich platformach wprowadzono w grze opcję automatycznego stosowania olejów w walce. Jeszcze ciekawsze i trochę zaskakujące jest jednak to, że od teraz Geralt nie może jeść i pić pod wodą z wyjątkiem eliksirów i odwarów. Deweloperzy uzgodnili bowiem, że o ile spożywanie płynów z zakorkowanej flaszki może być możliwe w rzeczywistości, tak picie piwa lub jedzenie pierogów pod wodą już jest naciągane.
Pełną listę zmian wprowadzonych do Wiedźmina 3 przez aktualizację 4.03 umieściłam poniżej.
PC
- Naprawiono problem, w wyniku którego ray-trace’owane cienie roślinności pojawiały się w zależności od odległości i ujęcia Geralta.
- Naprawiono problem, w wyniku którego kilkukrotne włączanie i wyłączanie odbić ze śledzeniem promieni światła oraz cieni mogło powodować pojawianie się czarnych cieni na krawędziach obiektów.
- Usunięto błąd, w wyniku którego w wersji DirectX 11 mogły pojawiać się awarie podczas uruchamiania gry lub po wczytywaniu zapisu na niektórych procesorach AMD.
- Dodano wsparcie dla Intel Xe Super Sampling, technologii upscalingu, która wykorzystuje uczenie maszynowe do podnoszenia wydajności i jakości obrazu.
- Naprawiono błędy w oświetleniu związane z odbiciami w przestrzeni ekranu, które pojawiały się, gdy oświetlenie globalne ze śledzeniem promieni było wyłączone.
- Poprawiono wydajność oświetlenia globalnego ze śledzeniem promieni i odbić ze śledzeniem promieni światła.
- Naprawiono problem, w wyniku którego podczas przejeżdżania Płotką przez kałuże na ekranie mogły pojawiać się fioletowe plamy.
KONSOLE
- Opcja postępów międzyplatformowych będzie teraz poprawnie wyświetlać konto, na które zalogowany jest gracz.
- Naprawiono błąd, w wyniku którego po włączeniu trybu wydajności na PlayStation 5 na ekranie ekwipunku na postaci Geralta pojawiały się ciemne pasy lub cienie.
- Naprawiono błąd, w wyniku którego na konsolach nowej generacji gra mogła się chwilowo zawieszać przy tworzeniu automatycznego zapisu.
- Wyeliminowano spadki wydajności na konsolach nowej generacji podczas korzystania z Wiedźmińskich zmysłów w Beauclair i Novigradzie.
EFEKTY WIZUALNE – PC i konsole nowej generacji
- Naprawiono błąd, w wyniku którego przy włączonej funkcji śledzenia promieni na ziemi i ścianach mogła pojawiać się siatka jasnych punktów w niektórych warunkach pogodowych.
- Pajęcze sieci nie będą już zmieniały kolorów przy poruszaniu kamerą z włączonym trybem śledzenia promieni.
- Naprawiono błąd, w wyniku którego niektóre tekstury bohaterów z przerywników filmowych mogły wydawać się nie w pełni wyrenderowane.
- Przez czas i przestrzeń – naprawiono błąd, w wyniku którego mgła w Mrocznej Dolinie była różowa zamiast biała.
ZADANIA I ROZGRYWKA – PC i konsole nowej generacji
- Dodano mod Next Gen Script Fixes stworzony przez Sergeanur.
ZADANIA I ROZGRYWKA – dostępne na wszystkich platformach
- W cieniu Wiecznego Ognia – muzyka towarzysząca zadaniu nie będzie już grać po jego ukończeniu. Gracze, którzy już doświadczyli tego problemu, będą musieli ponownie wejść do Novigradu lub do oxenfurckich kanałów, aby poprawka zadziałała.
- Dodano opcję automatycznego stosowania olejów w walce.
- Teraz Geralt nie może jeść i pić pod wodą (z wyjątkiem eliksirów oraz odwarów).
Aktualizacja większa, niż sprawia wrażenie
CD Projekt RED wspomina, że na liście umieszczono tylko najbardziej zauważalne zmiany. Aktualizacja zawiera też pewne drobne poprawki, które się na liście nie znalazły.
Na razie nie wiadomo, kiedy nowa aktualizacja pojawi się na konsolach Nintendo Switch. Deweloperzy pracują nad tym, aby doszło do tego tak szybko, jak to możliwe.
Źródło: CD Projekt RED, fot. tyt. CD Projekt RED