Kiedyś to były czasy, a teraz… nie ma już czasów. Tak zwykli żartobliwie mawiać ci internauci, którzy z rozrzewnieniem wspominają przeszłość, w kontekście chociażby nieco odmiennego podejścia konsumentów do pewnych kwestii. Weźmy na przykład zwyczaje zakupowe. Na przestrzeni ostatnich lat wydaje się, że coraz większy odsetek użytkowników smartfonów wymienia je coraz częściej. Wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Xiaomi rzucają światło na związane z tym dane. Czy faktycznie aż tylu z nas regularnie wymienia telefony na nowe?
Niemal połowa Polaków eksploatuje smartfony do granic użyteczności
Wielkie korporacje próbują wmówić konsumentów, że właściwym i rozsądnym jest wymiana kilkuletnich aut na nowe. A co z ekologią? Ten temat najczęściej jest pomijany. Tak jak istnieją kierowcy korzystający z ich pojazdów „dopóki odpadną koła”, tak pośród Polaków są użytkownicy smartfonów, wymieniający je dopiero wtedy, gdy je „zużyją”. Aż 39 procent ankietowanych przez Xiaomi i YOTTA wyraża chęć zakupu nowego smartfona dopiero wtedy, kiedy poprzedni uznają za zużyty.
Realnie, 28 procent pytanych wymienia smartfon raz na 2-3 lata. Sporo? Cóż, aż 31 procent Polaków robi to rzadziej! Raz do roku smartfon wymienia zaledwie 3 procent respondentów. Nic dziwnego, że dla 70 procent osób najważniejszym są bezawaryjność i niezawodność tych urządzeń. 66 procent wskazuje, że kluczowym jest stosunek ceny do jakości, a 60 procent – czas pracy na baterii… po dłuższym użytkowaniu. Nikt nie chce wymieniać akumulatora po roku.
Potwierdzają się też moje twierdzenia o tym, że Polacy żyją zwłaszcza tanimi smartfonami. Pokazuje to poczytność recenzji przede wszystkim urządzeń z niskiego i niskiego średniego segmentu cenowego. 54 procent badanych jest gotowa wydać na nowy smartfon 500-1500 złotych. Drugim najpopularniejszym przedziałem jest 1500-2500 złotych (24 procent). Zaledwie 5 procent osób deklaruje chęć wydania 4500-5500 złotych… A może to całkiem sporo?
Co nas irytuje w tych urządzeniach?
Będzie zaskoczeni. Najbardziej? Nieszczęsny spadający czas działania bez ładowarki (40 procent pytanych). Druga najpopularniejsza odpowiedź, udzielana przez 39 procent osób, to… nic! Nie ma dla nich takiej cechy. 14 procent badanych powiedziało, że boli ich podatność na uszkodzenia, a 11 procent – oprogramowanie bez regularnych aktualizacji. 10 procent irytuje aparat, który nie spełnił ich oczekiwań.
Aż 30 procent osób korzysta ze smartfona od 2-4 godzin dziennie, 11 procent od 4 do 5 godzin, a 14 procent aż 5 godzin… lub więcej.
A jak skomentowało wyniki badania Xiaomi?
Nadrzędną misją Xiaomi jest tworzenie technologii dostępnej dla każdego, tym samym łącząc w sobie wysoką jakość wykonania z atrakcyjna ceną. Wyniki badań społecznych pokazują, że Polacy przy wyborze smartfona cenią sobie przede wszystkim niezawodność. Dążymy do tego, aby wszyscy nasi użytkownicy mogli cieszyć się najnowszymi rozwiązaniami technologicznymi każdego dnia
– powiedziała Oktawia Rączy, PR Manager w Xiaomi Polska.
Xiaomi aż 48% pytanych kojarzyło się ze świetnym stosunkiem ceny do jakości, długim czasem pracy na baterii (31%) oraz wysoką jakością wykonywanych zdjęć (28%).
Źródło: Xiaomi