System Google stracił niemalże połowę udziałów przystawek smart TV w 6 lat
W drugim kwartale 2021 roku Android TV był podstawą oprogramowania około 26 proc. zaawansowanych przystawek telewizyjnych. To wciąż znaczący udział, ale w 2015 roku Google zgarniało dla siebie aż 40 proc. rynku. Urządzenia z zielonym robotem TV musiały ustąpić miejsca głównie oprogramowaniu open-source Reference Design Kit (RDK) i specjalnym wersjom Linuxa.
O ile w przypadku kupowanych niezależnie urządzeń sprawa ma się nieco inaczej i Google jest podgryzane przez m.in. Apple czy Amazona, tak do listy smart przystawek kwalifikują się też zaawansowane dekodery dostawców płatnej telewizji. To one w obu Amerykach i niektórych innych regionach stawiają na RDK lub Linuxa i mocno wpływają na finalne wyniki.
Azja i Ameryka upodobały TV boxy na Android TV
Głównym obszarem, gdzie Android TV zdobył szeroką popularność jest Azja i Pacyfik. Prawie 70 proc. przystawek smart TV z tą platformą pochodzi ze wspominanego regionu. Europa mimo mniejszego zaludnienia również ma swój ogromny kawałek toru wynoszący minimalnie ponad 25 proc. To nic dziwnego, jeśli weźmiemy pod uwagę, że nawet sporo usługodawców telewizji oferuje opcjonalne dekodery z Androidem TV (np. Play do usługi Play Now TV czy Canal+ Box) do obsługi internetowej edycji swojego portfolio.
Oczywiście przytoczone badania Dataxis dotyczą tylko przystawek telewizyjnych, a nie samych telewizorów, które również najczęściej zawierają już systemy smart TV. W ich przypadku dochodzi jeszcze chociażby obecność Tizena, webOS czy innego oprogramowania własnego danego producenta telewizorów. Jedynie nie jest jasne, czy Dataxis policzył przystawkę Google Chromecast with Google TV (i produkty innych firm bazujące na Google TV) jako Android TV czy już w postaci zupełnie osobnej linii Google TV, choć to tylko przebrandowanie systemu.
Zobacz również: Wkrótce nowa smart przystawka telewizyjna z Android TV – realme 4K Google TV Stick
Źródło: Dataxis / Foto tytułowe: własne