Artykuł sponsorowany
Z pewnością wielu konsumentów zadaje sobie pytanie, co wpływa na finalną cenę telewizorów, które znajdziemy na sklepowych półkach. Wachlarz cen jest naprawdę szeroki, a różnica w przypadku podobnych modeli różnych producentów niejednokrotnie sięga kilkuset złotych.
Udając się do sklepu z elektroniką, doradca może przedstawić nam parametry techniczne telewizora i doradzić, który z modeli będzie najbardziej opłacalny. W końcu to cena w wielu przypadkach wpływa na ostateczną decyzję zakupową.
Bazując na wiedzy ekspertów z KIVI, międzynarodowej marki Smart TV, postanowiliśmy wyjaśnić, co wpływa na cenę telewizorów.
Składowe ceny telewizora Smart TV
Nie jest zaskoczeniem, że cena dowolnego produktu (nie tylko elektroniki) składa się z dwóch kluczowych elementów: ceny produkcji i dodatkowych marż. Okazuje się, że koszt produkcji to tylko ułamek ceny końcowej, bowiem w grę wchodzi dodatkowo wiele aspektów. W warunkach rynkowych do ceny produkcji telewizorów smart wlicza się koszt komponentów, ich dostawę do miejsca montażu, sam montaż, kontrolę jakości, potrącenia na pensje pracowników, opłaty środowiskowe, podatki w krajach produkcji i sprzedaży oraz wszelkie koszty logistyczne towarzyszące produkcji i dostawie. Sporo tego, prawda?
Na cenę wpływa oczywiście miejsce montażu urządzenia. Według ekspertów KIVI, w przypadku produkcji telewizorów na zlecenie w Chinach stanowi ona 60% końcowej ceny, jaką konsument widzi w witrynach sklepowych.
Analizując dostępne dane od razu widać, że najdroższym elementem jest sam panel (wyświetlacz), im większa przekątna, tym większy udział w cenie. Oczywiście koszt ekranu zależy od producenta, rozmiaru oraz specyfikacji. Dlatego w ofercie jednej marki mogą znaleźć się telewizory o tym samym rozmiarze ekranu, ale w różnych cenach.
Na cenę wpływają też inne podzespoły (układy scalone lub płyty, podstawy, audio, a nawet opakowania). Marce telewizorów KIVI udało się zmniejszyć koszty wysyłki kontenerów swoich produktów, zmieniając kształt i rozmiar pudełka. Dzięki temu w jednym kontenerze można zmieścić więcej telewizorów niż inne marki.
Co ciekawe, telewizor w kolorze białym prawie zawsze będzie kosztował więcej niż jego czarny odpowiednik. Nawet taki drobiazg jak pilot zdalnego sterowania może wpłynąć na finalną cenę. Koszt może podwyższyć, np. dodanie jednego niestandardowego przycisku, który jednak może być szalenie ważny dla konsumenta (np. wygodne uruchamianie popularnych aplikacji, jak Netflix czy YouTube).
Sprawdź: telewizory KIVI w RTV Euro AGD
Nie zapominajmy o marketingu
Udając się do sklepu z elektroniką często widać, że rozbieżność w cenie między globalną a mało znaną marką wynosi nawet 30-40%. Okazuje się, że producenci mogą oferować konsumentowi te same komponenty wewnątrz obudowy produktu oraz ten sam montaż – jedyną różnicą między modelami będzie logo na obudowie czy design.
Duże marki inwestują ogromne pieniądze w marketing i reklamę, więc warto pamiętać, że koszty marketingowe zazwyczaj wliczone są w finalną cenę produktu, za który płaci konsument. Warto o tym pamiętać podejmując świadome decyzje zakupowe.
Kontrola jakości jest kluczowa
Jakość produktu to aspekt, który trzeba brać pod uwagę, wydając pieniądze na sprzęt elektroniczny. Marka telewizorów KIVI zdradziła swoje sekrety z linii produkcyjnej, więc możemy dowiedzieć się, co robi producent, aby zapewnić wysoką jakość i stworzyć najlepszy produkt od początku do końca.
Na początku warto zaznaczyć, że w przypadku telewizorów każde urządzenie sprzedawane w UE musi mieć oznaczenie CE (od francuskiego „Conformité Européen” – Zgodność Europejska). To gwarancja, że produkt spełnia normy europejskie (European Standard), w tym wymagania dotyczące ochrony środowiska, zdrowia i bezpieczeństwa.
Firma KIVI wprowadziła wielopoziomowy system sprawdzania jakości, który obejmuje następujące etapy:
- kontrola działu badań i rozwoju podczas projektowania,
- testy podczas produkcji pilotażowej,
- stałe monitorowanie jakości podczas produkcji masowej,
- kontrole doraźne na każdym etapie produkcji,
- kontrola jakości przez firmę inspekcyjną (specjalnie zatrudnioną niezależną firmę dostarczającą niezależną opinię eksperta),
- kontrola jakości wysyłki z fabryki,
- kontrola załadowanych kontenerów,
- kontrola jakości podczas rozładunku kontenerów przed wysyłką do sprzedawców,
- kontrola jakości w sklepach.
KIVI to międzynarodowa firma założona w 2016 roku z europejskim biurem w Budapeszcie. Przedsiębiorstwo skupia się na produkcji telewizorów Smart TV z dystrybucją do Europy i Azji. Dział Badań i Rozwoju działa na Ukrainie i w Chinach.