Czy wszystkie firmy powinny przestać sprzedawać smartfony Rosjanom?

Aleksander PiskorzSkomentuj
Czy wszystkie firmy powinny przestać sprzedawać smartfony Rosjanom?
Apple poinformowało o oficjalnym wstrzymaniu sprzedaży wszystkich ze swoich produktów w Rosji. Według analityków, tego typu decyzja zaczyna wywierać coraz większą presję na innych producentach urządzeń mobilnych.

Świat patrzy i chce, aby każda z firm podążyła drogą Apple.

Czy to może się udać?

Brak odwagi czy po prostu niechęć do wstrzymania przychodów?

Apple ogłosiło decyzję o wstrzymaniu sprzedaży produktów, ale amerykańska firma na tym nie skończyła. Oprócz zamknięcia sklepu internetowego, Apple usunęło również rosyjskie media kontrolowane przez państwo – takie jak RT News i Sputnik News ze swojego sklepu z aplikacjami.

Analitycy twierdzą, że gigant z Cupertino ma na tyle mocną pozycję na rynku, iż może bez problemu podejmować tego typu decyzje. Ciężko się z tym nie zgodzić – Apple jest bowiem jedną z najcenniejszych marek na naszej planecie. Obecnie iPhone posiada około 15 proc. udziału w rynku rosyjskich urządzeń mobilnych. W 2021 roku w Rosji sprzedano około 32 milionów smartfonów z jabłkiem w logo. Rosja nie jest więc kluczowym rynkiem dla firmy Tima Cooka, a wycofanie się ze sprzedaży na terenie Rosji nie będzie w żaden sposób zagrażało biznesowi amerykańskiego giganta.

Czytaj też: Anonymous znowu w akcji. Luksusowy jacht Putina FCKPTN na kursie prosto do piekła

Do bojkotu Rosji cały czas wzywają również inne firmy technologiczne. Microsoft rozpoczął już wycofywanie się z kraju, w którym rządzi Władimir Putin. AMD oraz Intel oficjalnie potwierdziły, iż nie będą dostarczały Rosjanom swoich procesorów oraz kart graficznych, a także innych rozwiązań technologicznych.

rosjaapple2

fot. blocks – Unsplash

Czy Chińczycy pójdą w ślad za Apple? Na ten moment jedyną marką, która może zdecydować się na wstrzymanie sprzedaży swoich smartfonów w Rosji będzie zapewne Samsung.

Chiny wciąż milczą na temat sankcji oraz inwazji na Ukrainę. Czy Twoim zdaniem Huawei, Xiaomi i inne marki powinny wstrzymać dostawy do Rosji?

Z drugiej strony, ogromne sankcje mogą pozwolić chińskim gigantom na lepszą i skuteczniejszą penetrację rynku.

Poczekamy, zobaczymy.

Udostępnij

Aleksander PiskorzDziennikarz technologiczny - od niemal dekady publikujący w największych polskich mediach traktujących o nowych technologiach. Autor newslettera tech-pigułka. Obecnie zajmuje się wszystkim co związane z szeroko pojętym contentem i content marketingiem Jako konsultant pomaga również budować marki osobiste i cyfrowe produkty w branży technologicznej. Entuzjasta sztucznej inteligencji. W trybie offline fan roweru szosowego, kawy specialty i dobrej czekolady.