Microsoft nie wierzy w metaverse. Zamyka działy VR, AR, HoloLens i masowo zwalnia

Jan DomańskiSkomentuj
Microsoft nie wierzy w metaverse. Zamyka działy VR, AR, HoloLens i masowo zwalnia
Idea metaverse jest wciąż popularnym tematem. Ale niekoniecznie samo metaversum przyciąga do siebie rzesze użytkowników. Wiele mówi się o zaprzepaszczonych ogromnych sumach na rozwój tego działu Facebooka (czy raczej koncernu Meta) i braku jego pozytywnego odbioru nawet wśród samych pracowników firmy. Kolejne przedsiębiorstwa też zdają się podchodzić do pomysłu coraz sceptyczniej. Do tego grona doszedł Microsoft, który widać zupełnie nie widzi przyszłości w wirtualnym świecie VR i rozszerzonej rzeczywistości AR. Jeszcze kilka lat temu szef firmy twierdził, że VR/AR będzie jednym z trzech filarów działalności Microsoftu.

Niegdyś mocno promujący „metaverse” Microsoft, całkiem zamyka powiązane z nim działy

Oczywiście sama w sobie technologia po dopracowaniu niesie ze sobą wielkie możliwości, ale do jej pełni dobrego działania i przystępności cenowej jeszcze daleka droga. Obecnie metaversum to tylko wydmuszka i bardziej środowisko dla graczy oraz części specjalistycznych profesjonalnych zastosowań, a nie projekt w zasadzie dla każdego (prywatnego czy firmowego) odbiorcy. Tak też musi myśleć zarząd Microsoftu. Firma założona przez Billa Gatesa zwalnia właśnie całe działy odpowiedzialne za narzędzia i aplikacje do VR oraz AR, Mixed Reality ToolKit (implementacja na bazie Unity VR), a także sam headset Microsoft HoloLens. I to zarówno w samym Microsofcie, jak i przejętej kilka lat temu firmie AltSpaceVR.

Microsoft nie wierzy w metaverse. Zamyka działy VR, AR i HoloLens i masowo zwalnia
Konferencja w AltSpaceVR wypadła bardzo ciekawie, można było do niej dołączyć nawet bez VR, choć wtedy mniej immersyjnie / Foto: HP

Co ciekawe ta ostatnia odpowiada za aplikację (w zasadzie całą platformę) do spotkań w VR, którą można nazwać podobnym projektem do obecnego rozumienia metaverse. Nawet kilka lat temu byłem obecny na spotkaniu (dla zwykłych konsumentów i dziennikarzy) zorganizowanym przez HP właśnie w AltSpaceVR. Gogle HP Reverb G2, które testowałem, łączą w sobie technologie rodziny gogli VR od Microsoftu i Valve. Jeśli powstanie ich kolejna edycja, to widać już bez współpracy z Microsoftem.

Wojsko odrzuciło projekt Microsoftu, to przesądziło o przyszłości VR i AR w koncernie

Zapewne gwoździem do trumny VR i AR w Microsofcie, było stracenie ogromnego kontraktu wojskowego. Początkowo koncern zawarł porozumienie na dostarczenie tysięcy zestawów HoloLens i został wybrany do współpracy przy Integrated Visual Augmentation System. Jednak po pierwszych testach armia odrzuciła rozwiązanie widząc jego liczne skutki uboczne wśród większości personelu wojskowego. Niedopuszczalne w bojowych warunkach, a nawet ciężkie do przełknięcia w innych sytuacjach. Po stracie wielomilionowej umowy, Microsoft widać nie ma już żadnych nadziei na odpowiednio duży zarobek w sektorze VR i AR.

Zobacz również: Tak wygląda przyszłość VR i AR. Kompaktowy zestaw HTC Vive XR Elite

Źródło windowscentral / własne / Foto tytułowe: Microsoft

Udostępnij

Jan DomańskiDziennikarz publikujący w największych polskich mediach traktujących o nowych technologiach. Skupia się głównie na tematyce związanej ze sprzętem komputerowym i grami wideo.