Z roku na rok osoby niepełnosprawne mają coraz łatwiejszy dostęp do gier wideo. Oczywiście w tej kwestii można by dokonać wielu postępów, ale powoli, małymi kroczkami, te postępy się pojawiają. Nie dość, że rośnie świadomość deweloperów gier w kwestii tego, jak opracowywać gry z myślą także o osobach niepełnosprawnych, to także powstają kolejne komputerowe i konsolowe akcesoria dedykowane takim osobom.
Tak się składa, że Microsoft właśnie zaprezentował swój kontroler do gier przeznaczony dla osób niepełnosprawnych. Mowa rzecz jasna o kontrolerze, z którego skorzystamy w parze z konsolą Xbox.
Modularny kontroler do Xboxa
Nowy kontroler dla konsol Xbox to „Proteus Controller”. Stworzyła go dla giganta z Redmond firma Byowave, w ramach programu partnerskiego „Designed for Xbox”. Co ciekawe, jest to kontroler modularny, dzięki czemu każdy gracz może dostosować go do swoich potrzeb i do swojego poziomu niepełnosprawności.
Proteus Controller składa się z szeregu niewielkich kostek, z wymiennymi nakładkami. Niektóre z tych nakładek zawierają przyciski, inne analogi, a jeszcze inne pady kierunkowe. Wszystkie te elementy można ze sobą połączyć w niemalże dowolny sposób. Kilka przykładowych konfiguracji firma Byowave zademonstrowała na zdjęciach.
Cena i dostępność
W Stanach Zjednoczonych ruszyła już przedsprzedaż kontrolera Proteus, natomiast dostawy i pełnoprawna sprzedaż mają tam wystartować jesienią. Pełna cena urządzenia wynosi 299 dolarów, czyli około 1200 złotych. Trudno nazwać ją… przystępną.
Oczywiście pytanie brzmi, czy Proteus Controller zadebiutuje w innych krajach, także w Polsce. Tego na razie nie wiadomo.
Warto przypomnieć, że Microsoft ma już inny kontroler dedykowany osobom niepełnosprawnym – kontroler Xbox Adaptive Controller, którego można kupić w Polsce. Ba, jest on o wiele tańszy, albowiem można go mieć za mnie niż 400 złotych, natomiast nie jest tak wszechstronny jak Proteus Controller. Osoby, które korzystają z tego kontrolera powinny jednak wiedzieć, że wkrótce dostanie on aktualizację, dzięki której zacznie wspierać więcej akcesoriów podłączanych za pośrednictwem portu USB i to w szczerszym zakresie.
Źródło: Microsoft, fot. tyt. Microsoft