Nie uwierzysz, ile marek smartfonów przestało istnieć od 2017 roku

Anna BorzęckaSkomentuj
Nie uwierzysz, ile marek smartfonów przestało istnieć od 2017 roku

Ile marek smartfonów przestało istnieć w ostatnich latach? Zapewne niektóre z nich przychodzą Ci do głowy. Zdziwisz się jednak, gdy dowiesz się, ile marek zniknęło po 2017 roku na całym świecie. Mowa o setkach.

Pogrom na rynku smartfonów – ile marek przestało istnieć?

Jak pokazała analiza przeprowadzona przez Counterpoint Research, w 2017 roku na światowym rynku dostępnych było ponad 700 marek smartfonów, sprzedających rocznie aż 1,5 miliarda urządzeń. Dziś liczba nadal istniejących marek jest blisko trzy razy mniejsza i wynosi około 250. Innymi słowy, na przestrzeni ostatnich 5 lat z rynku zniknęło blisko 500 marek smartfonów.

Co istotne, większość marek, które przestały istnieć, były markami lokalnymi, oferującymi swoje telefony w krajach takich jak Indie, Chiny czy Japonia i obszarach takich jak Afryka i Bliski Wschód. Dla porównania, liczba marek globalnych niemalże się nie zmieniła.

Sytuacja o wielu przyczynach

Z czego wynikają tak wielkie zmiany? Dlaczego tak wiele marek smartfonów przestało istnieć. Counterpoint Research podało kilka powodów. Rzecz jasna, ogromny wpływ na sytuację na rynki miały pandemia COVID-19 i kryzys na rynku półprzewodników. Wiele firm nie wytrzymało zastojów w dostawach podzespołów i zastojów w produkcji. Kolejnym ciosem dla niejednej marki była inwazja na Ukrainę zapoczątkowana przez Rosję w 2022 roku.

Counterpoint Research - ile marek smartfonów przestało istnieć?
Liczba aktywnych marek smartfonów w latach 2017 – 2023. | Źródło: Counterpoint Research

Lokalne marki muszą zmagać się z jeszcze kilkoma innymi czynnikami, które negatywnie wpływają na popyt na smartfony. Po pierwsze, coraz więcej ludzi stara się rzadziej wymieniać swoje telefony na nowsze modele. Po drugie, jakość budżetowych telefonów wzrosła, a więc użytkownicy mogą bezproblemowo korzystać z nich znacznie dłużej.

Coraz więcej osób sięga również po smartfony używane, ale odnowione. Sprzedaż odnowionych smartfonów w 2021 roku wzrosła o 14%, podczas gdy sprzedaż smartfonów nowych tylko o 5%. Co więcej, w 2022 roku sprzedaż odnowionych smartfonów wzrosła o kolejne 5%, a sprzedaż nowych smartfonów spadła o 12%.

Nie bez wpływu na lokalnych producentów smartfonów pozostała też ekspansja chińskich marek, takich jak Xiaomi, OPPO i vivo. Mniejsi producenci nie są w stanie nadgonić za ich innowacjami. Nie są też w stanie konkurować z nimi cenowo.

Marki smartfonów, których już z nami nie ma

Z jakimi markami smartfonów musieliśmy pożegnać się w ostatnich latach. Z pewnością znajdą się osoby, które tęsknią za obecnością LG na rynku smartfonów. Producent ten przez sześć lat odnotowywał straty, aż dwa lata temu, gdy te skumulowały się do 4,5 miliarda dolarów, zrezygnował z wprowadzania na rynek kolejnych telefonów.

Obecnie smartfonów nie produkuje już też chociażby BlackBerry. Z kolei HTC w tym roku wróciło do życia z modelami HTC Desire 22 pro i HTC U23 pro. Pytanie czy te dwa urządzenia wystarczą, by zapewnić tej legendarnej marce przetrwanie.

Źródło: Counterpoint Research, fot. tyt. LG

Udostępnij

Anna BorzęckaSwoją przygodę z dziennikarstwem rozpoczęła w 2015 roku. Na co dzień pisze o nowościach ze świata technologii i nauki, ale jest również autorką felietonów i recenzji. Chętnie testuje możliwości zarówno oprogramowania, jak i sprzętu – od smartfonów, przez laptopy, peryferia komputerowe i urządzenia audio, aż po małe AGD. Jej największymi pasjami są kulinaria oraz gry wideo. Sporą część wolnego czasu spędza w World of Warcraft, a także przyrządzając potrawy z przeróżnych zakątków świata.