Nowe karty NVIDIA zaprezentowane
Wszystkie nowości wykorzystujące architekturę Ada Lovelace są do czterech razy szybsze niż karty graficzne z architekturą NVIDIA Ampere. Zwiastują przy tym nadejście DLSS 3 oraz kilkunastukrotnie wyższą wydajność w ray tracingu od kart prezentowanych w 2018 roku.
NVIDIA GeForce RTX 4090 to najszybsza na świecie karta graficzna dla graczy. Jest również do dwóch razy wydajniejsza w nowych grach przy tym samym zużyciu energii, na poziomie 450 W. Taktowanie bazowe to aż 2,23 GHz, a w trybie Boost – 2,52 GHz. Układ korzysta z 76 miliardów tranzystorów, 16 384 rdzeni CUDA i 24 GB pamięci Micron GDDR6X na szynie 384 bit.
NVIDIA zapowiedziała również karty GeForce RTX 4080, wprowadzając je na rynek w dwóch konfiguracjach. GeForce RTX 4080 16 GB ma 9728 rdzeni CUDA i 16 GB szybkiej pamięci Micron GDDR6X (szyna 256-bit). Taktowanie bazowe to 2,21 GHz, a Boost – 2,51 GHz. Dzięki technice DLSS 3 jest dwa razy wydajniejsza we współczesnych grach niż GeForce RTX 3080 Ti i wydajniejsza niż GeForce RTX 3090 Ti przy niższym poborze mocy.
GeForce RTX 4080 12 GB ma 7680 rdzeni CUDA i 12 GB pamięci Micron GDDR6X (szyna 192-bit). Taktowanie bazowe to 2,31 GHz, a Boost – 2,61 GHz. Dzięki DLSS 3 karta jest szybsza niż RTX 3090 Ti, flagowiec poprzedniej generacji.
Obie konfiguracje RTX 4080 będą dostępne w sklepach w listopadzie, a ich ceny zaczną się odpowiednio od 1199 dolarów (ok. 5675 złotych) i 899 dolarów (ok. 4255 złotych).
Karty RTX 4090 i RTX 4080 (16 GB) będą produkowane bezpośrednio przez firmę NVIDIA jako limitowane modele Founders Edition dla fanów marki.
GeForce RTX 4000 ogromny skok międzygeneracyjny
Nowości NVIDIA wyposażono w multiprocesory strumieniowe o mocy cieniowania do 83 teraflopów, to liczba dwukrotnie większa w porównaniu z poprzednią generacją. Rdzenie RT trzeciej generacji cechuje wydajność przetwarzania ray tracingu do 191 teraflopów, co oznacza 2.8-krotny wzrost w stosunku do poprzedniej generacji. Wreszcie, rdzenia Tensor 4. generacji o wydajności do 1,32 PFLOPS są aż 5-krotnie wydajniejsze od poprzedniej generacji przy akceleracji FP8.
Inna ciekawa nowinka to Shader Execution Reordering (SER), zwiększająca wydajność wykonywania zadań poprzez zmianę harmonogramu cieniowania w locie, aby lepiej wykorzystać zasoby karty graficznej. „Jest to innowacja równie istotna, jak wykonywanie operacji poza kolejnością w przypadku procesorów centralnych. SER zwiększa wydajność ray tracingu do 3 razy, a liczbę klatek na sekundę w grach nawet o 25 procent” – zapewnia NVIDIA.
„Nowoczesne gry wykorzystujące ray tracing, takie jak Cyberpunk 2077, przeprowadzają ponad 600 obliczeń ray tracingu dla każdego piksela tylko po to, aby poprawnie określić oświetlenie — to 16-krotny wzrost w porównaniu z pierwszymi grami wykorzystującymi ray tracing, które pojawiły się cztery lata temu” – dowiedzieliśmy się.
„Era ray tracingu i renderowania neuronowego napędzanych przez karty RTX jest w pełnym rozkwicie, a nasza nowa architektura Ada Lovelace przenosi ją na wyższy poziom” – powiedział Jensen Huang.
NVDIA DLSS 3
CEO NVIDIA zapowiedział przy okazji NVIDIA DLSS 3, kolejną ewolucję neuronowo-graficznej techniki Deep Learning Super Sampling, zwiększającej liczbę klatek na sekundę w grach oraz aplikacjach kreatywnych. Jakość grafiki ma być jeszcze większa, a przyrosty FPS bardziej spektakularne. Lista ponad 35 gier i aplikacji wspierających tę technikę zostanie opublikowana już wkrótce.
Źródło: NVIDIA