W ofercie japońskiego producenta znajdziemy zarówno produkty ze średniej półki cenowej, jak i egzemplarze z kategorii hi-end. Wszystko, jak zwykle zależy od zasobności naszego portfela – najtańszy TV z matrycą 100 Hz w 49” XH85 to koszt rzędu 3 999 zł, a najdroższy jest 85” ZH8 za kwotę 39 999 zł. I tu pewna uwaga, w ofercie jest też dostępny ZG9 w 98” (z zeszłego roku), ale to egzemplarz dość specyficzny (w cenie 349 999 zł) i dostępny wyłącznie na specjalne zamówienie.
Wszystkie telewizory Sony z 2020 r. – od modelu XH80 począwszy – są kompatybilne z formatami Dolby Vision i Atmos. Na pokładzie urządzeń znajdziemy system operacyjny Android TV 9 (Pie).
8K i UHD – modele LED
Sony kolejny rok z rzędu podąża identyczną drogą co koreańscy konkurenci, wprowadzając telewizor LCD LED w rozdzielczości 7680×4320. ZH8 będzie dostępny w dwóch przekątnych: 75” i 85”. Wydaje się, że posiadanie w ofercie modelu 8K w takim rozmiarze jest czysto wizerunkowym posunięciem. Wątpię bowiem by producentowi udało się sprzedać wiele egzemplarzy tego – jakże ciekawego i zaawansowanego – urządzenia (egzemplarz 75” to wydatek rzędu 29 999 zł). Producent zaimplementował w tym modelu m.in. FALD, X-Wide Angle, Procesor X1 Ultimate i technologię 8K X-Reality PRO, HDMI 2.1 (eARC,4K 120 kl./s, 8K 60 kl./s).
Sony ZH8 85” / foto. Sony
Oferta w segmencie LCD LED jest dość szeroka. Znajdują się w niej zarówno egzemplarze UHD, jak i wspomniane powyżej 8K. W najtańszym segmencie pojawią się produkty z matrycą 50Hz – X70 (TV nie dysponuje systemem Android TV), XH80, XH81 o przekątnych od 43” do 85” w zależności od serii. Odbiorniki będą wyposażone w podświetlenie krawędziowe (Edge LED) lub bezpośrednie (Direct LED) oraz Procesor X1 (z wyjątkiem XH70).
Nowe rozwiązanie Ambient Optimization
Nowością w XH95, ZH8 oraz OLED A8 jest technologia poprawiająca obraz i dźwięk – Ambient Optimization. Automatycznie zwiększa ona lub zmniejsza jasność obrazu odpowiednio do oświetlenia pomieszczenia. Ponadto wykrywanie np. mebli lub innych obiektów, które mogą tłumić lub odbijać dźwięk, pozwala zoptymalizować akustykę.
Sony XH95 / foto. Sony
Najmocniejsze telewizory UHD
Najciekawiej w segmencie UHD LCD LED zapowiada się model flagowy XH95 (55” – 6 499 zł) wyposażony w Procesor X1 Ultimate, technologię Full Array Local Dimming (tylne pełne podświetlenie z lokalnym/strefowym wygaszaniem). Acoustic Multi-Audio i system Sound-from-Picture Reality (dwa małe głośniki wysokotonowe, ulokowane na tylnej lewej i prawej krawędzi obudowy) to istotne rozwiązania w kwestii audio. Identyczne mechanizm występuje w modelu XH90.
foto. Sony
Ponadto w egzemplarzach XH95 od 55” wzwyż występuje powłoka X-Wide Angle, zapewniająca lepszy obraz przy oglądaniu pod kątem. W odbiorniku znajdziemy HDMI 2.1 z obsługą kanału eARC. Co ciekawe, producent postanowił w niższej serii (XH90), jako jedynej z całej oferty, zastosować dodatkowe funkcjonalności: ALLM i VRR oraz 4K 120 kl./s. Wydaje się, że XH90 jest idealnym urządzeniem dla graczy.
Sony XH95 / foto. Sony
Warto wspomnieć, że w XH90, XH95 i ZH8 (8K) istnieje możliwość regulowania rozstawu podstawy (wąsko, szeroko), w zależności od indywidualnej preferencji konsumenta.
Tylko jeden OLED
{reklama-artykul}Od 2018 r. japoński producent dysponował dwoma odbiornikami z matrycą organiczną, które – w dużym uproszczeniu – można było wyróżnić jako model flagowy i standardowy (słabiej wyposażony). W tym roku jednak Sony zdecydowało się w swoim line-up umieścić tylko jeden OLED (A8). Co prawda, w ofercie pojawia się jeszcze AG9, ale przypominam czytelnikom, że jest to egzemplarz z 2019 r.
Patrząc obiektywnie na A8 wydaje się, że producent zastosował pewnego rodzaju kompromis w kwestii specyfikacji – plasując go gdzieś pomiędzy flagowym i standardowym TV OLED. Najnowszy produkt wyposażony w organiczną matrycę otrzymał najmocniejszy procesor Ultimate X1 odpowiedzialny za przetwarzanie obrazu, dwa głośniki niskotonowe, Ambient Optimization, HDMI 2.1 eARC oraz technologię X-Motion Clarity.
Sony A8 OLED / foto. Sony
Dużym wyróżnikiem A8 jest system dźwiękowy Acoustic Surface Audio. W odbiorniku pod matrycą ukryto wzbudniki powodujące drgania, co w wielkim uproszczeniu oznacza, że dźwięk z telewizora wydobywa się wprost z ekranu. Niestety na przestrzeni lat Sony systematycznie ogranicza ten – jakże ciekawy – system audio. I tak dla porównania: w AF9 (2018 r) były zastosowane trzy wzbudniki o łącznej moc 98W, w AG9 (2019 r.) już tylko dwa wzbudniki o mocy 60W. Tegoroczny model dysponuje dwoma wzbudnikami o mocy 30W.
foto. Sony
Warto wspomnieć, że na rynku pojawi się A89 – będzie to egzemplarz pochodny względem A8, posiadający inny kolor obudowy i podstawy oraz pilot z podświetlaną klawiaturą. Zarówno w jednym jak i drugim przypadku, cena tego urządzenia w 55” wynosi 8 999 zł, a w 65” – 12 499 zł.
Dodatkowe atuty w nowych TV Sony z 2020 r.
Elementem wspólnym line-up 2020 Sony (od XH80) jest kompatybilność z AirPlay i HomeKit – zapewne ta informacja ucieszy wszystkich użytkowników urządzeń Apple.
Producent podczas konferencji pochwalił się dwoma certyfikatami: IMAX Enhanced (XH95, A8, ZH8 oraz AG9 i XG9 z 2019 ) oraz Netflix (wszystkie TV od serii XH80).
Sony A8 OLED / foto. Sony
Warto przypomnieć, że w wybranych telewizorach (w tym również z ubiegłych) lat znajduje się dedykowany Tryb Kalibracji Netflix. Powstał on przy udziale inżynierów Sony, odpowiedzialnych za jakość obrazu, oraz specjalistów od koloru z firmy Netflix. Finalnie użytkownik powinien otrzymać obrazu porównywalny z monitorami studyjnymi, będącymi wzorcem i punktem odniesienia w studiach filmowych.
Zapewne dla wielu potencjalnych konsumentów dużym atutem będzie wprowadzenie w pilotach, dołączanych do wybranych egzemplarzy ( XH95, A89, ZH8), podświetlanej klawiatury.
Czas na weryfikację XH95 i OLED A8
Już niedługo do naszej redakcji zostanie dostarczony przez producenta jeden z najnowszych odbiorników. Wtedy też będę mógł empirycznie przekonać się o zmianach, jakie zostały wprowadzone w nowych produktach w odniesieniu do ich poprzedników z lat ubiegłych. Nie ukrywam, że moje największe oczekiwania wiążą się z XH95, gdyż za każdym razem nowa flagowa seria UHD LCD LED japońskiego koncernu (tj.: XF90 z 2018 r. oraz XG95 z 2019 r.) z roku na rok robi na mnie lepsze wrażenie.
Z lekką dozą ostrożności podchodzę do OLED A8. Jestem bowiem ciekaw, czy Sony udało się znaleźć tzw. złoty środek (kompromis), o którym wspomniałem wcześniej. Model XH90, według specyfikacji, zapowiada się na miano „killera” w kategorii telewizora gamingowego. Czas jednak pokaże, czy faktycznie tak się stanie. Nowa oferta Sony jest dość atrakcyjna – każdy konsument powinien znaleźć coś dla siebie. Jak zwykle kluczem do sukcesu będą ceny, gdyż to jedno z najważniejszych kryteriów podczas wyboru nowego odbiornika.
Źródło: opracowanie wł. / Sony