Koniec 3G w T-Mobile
T-Mobile Polska 26 września 2022 roku rozpocznie proces wyłączania 3G w paśmie 900 MHz na terenie Polski. Uda się dzięki temu odzyskać część pasma i wykorzystać go pod nowocześniejsze technologie. Przedstawiciele operatora informują, że pilotażowy proces próbnych wyłączeń na południu kraju przebiegł pomyślnie, a sieć jest gotowa do zastąpienia jej 4G i 5G.
„Już podczas pilotażowego wyłączenia 3G w czterech powiatach województwa świętokrzyskiego proces był praktycznie nieodczuwalny dla klientów T-Mobile, a ci, którzy do tej pory korzystali jeszcze ze starszych rozwiązań, pozytywnie oceniali proces migracji na nowsze technologie. Po udanym pilotażu w województwie świętokrzyskim operator przyjął ten obszar za punkt wyjścia do dalszego działania i od 26 września rozpocznie oficjalne wygaszanie sieci starszej generacji na południu Polski. Po zakończeniu tego procesu w południowej Polsce T-Mobile rozpocznie sukcesywne unowocześnianie technologii w kolejnych regionach, w tym w centrum i na północy kraju. Całkowite wyłączenie sieci 3G T-Mobile w Polsce planowane jest na koniec 2023 roku” – czytamy w komunikacie prasowym.
Decyzją T-Mobile nikt nie powinien być zaskoczony. Telekom wysyłał powiadomienia do klientów biznesowych i indywidualnych o ewentualnej konieczności wymiany karty SIM lub przestarzałego urządzenia. Karty SIM można bezpłatnie wymienić w salonie – niezbędna jest karta nie starsza niż 6-letnia. Telefon niestety trzeba będzie zakupić, co może być ciosem dla wielu seniorów użytkujących tanie, przestarzałe telefony. Może, ale nie musi, bowiem aktywna pozostanie sieć 2G, pozwalająca wysyłać SMS-y i nawiązywać połączenia telefoniczne. Dlaczego?
Dlaczego 2G nadal działa?
Warto pamiętać o tym, że pomimo dezaktywacji standardu 3G, sieć 2G w dalszym ciągu będzie działała co najmniej przez kilka najbliższych lat. Powodem jest stosowanie jej w sytuacjach zapotrzebowania na transmisję danych w niewielkich pakietach i niskie zużycie energii. 2G w dalszym ciągu działa na bramkach autostradowych, czy nawet terminalach płatniczych.
Jak sprawdzić, czy telefon wspiera 4G/LTE?
Najłatwiej jest wpisać nazwę telefonu w Google i znaleźć go w jednej z baz danych telefonów, na przykład GSMarena. Stamtąd da się powziąć informację o wspieranych technologiach w sekcji „network”, po kliknięciu w „Technology”. Jeśli widnieje tam napis „4G bands”, to urządzenie wspiera 4G/LTE.
Jak sprawdzić, czy dany telefon obsługuje 4G? To bardzo proste. | Źródło: mat. własny – zrzut ekranu z GSMArena
Źródło: T-Mobile