Rok 2022 r. jest bez wątpienia przełomowym momentem dla segmentu telewizorów OLED. Po latach dominacji LG Electronics, jako jedynego producenta matryc organicznych do TV, pojawia się konkurencja. Samsung Display – bo o nim mowa – rozpoczyna produkcję paneli pod nazwą QD-OLED, wykorzystujących technologię OLED oraz Quantum Dot. Efektem końcowym jest tegoroczny debiut nowej generacji telewizorów, choć właściwszym określeniem jest debiut nowego typu TV: Samsung A95B oraz Sony A95K. Ponadto w lineup Sony, LG, Panasonic pojawia się po raz pierwszy przekątna 42”. Warto mieć również na uwadze, że niektóre modele OLED w 2022 r. zostały wyposażone w matryce nowej generacji (OLED-EX – Philips 807, EVO – LG C1), gwarantujące wyższą jasność.
TV OLED z roku na rok coraz bardziej popularne
Jak już wspominałem, 10 lat temu na rynku zadebiutował w sprzedaży pierwszy odbiornik OLED – był nim 55” LG 55EM9600 w cenie około 8000 $. W 2017 r. Sony, Panasonic, Toshiba, Philips i Loewe zaczęły zamawiać u LG panele OLED do swoich TV. Właściwie od tego momentu można zacząć analizować segment telewizorów z matrycą organiczną, jako osobną kategorię rynkową.
WIDEO: LG podczas targów IFA 2015 w Berlinie zaprezentowało sporą ofertę telewizorów OLED HDR
Firma analityczna Omdia wyliczyła, że w 2021 r. na świecie dostarczono 6,5 mln telewizorów OLED (LG Electronics z 62% udziałem w rynku), a średnia cena sprzedaży tego typu TV wyniosła 1860 USD za sztukę.
Warto zaznaczyć, że odbiorniki z matrycą organiczną są produktami premium, a ich ceny relatywnie wysokie – stąd popularność i sukces rynkowy jest uzależniona od wielu czynników m.in. od zasobności portfela konsumentów. Przykładem może być Japonia, gdzie udział OLED w całym rynku telewizorów w 2019 r. przekroczył 20%. Jak donosi Maeil Business News Korean, w 2022 r. odbiorniki tego typu mają stanowić 30,6% całego japońskiego rynku TV. Co ciekawe, najpopularniejszym producentem w kraju kwitnącej wiśni w segmencie OLED nie jest globalny lider, czyli LG, ale Sony (dane wg. Omdia – dawniej IHS). Szczegółowe wyniki za 2021 r. to: Sony 31,5%, Panasonic 27,9%, Sharp 18,7%, Toshiba 11,2%, LG 7,3%.
W Europie, według wstępnych estymacji, w pierwszej połowie 2022 r. OLED-y stanowiły 7,2% całej sprzedaży TV (około 1,1 mln sztuk). Zapewne dane te niestety nie obejmują wszystkich krajów UE. Dla porównania, firma badawcza Omdia podała, że w roku ubiegłym (2021 r.) na starym kontynencie zostało sprzedanych 2,9 mln TV OLED.
TV OLED – jedni kochają inni hejtują
Wśród konsumentów telewizory OLED zawsze wywołują emocje. Temat związany z wypaleniem/retencją od lat budzi kontrowersje, choć trzeba uczciwe przyznać, że jest to problem o wymiarze marginalnym. Zachęcam do przeczytania mojego tekstu, a dokładnie fragmentu „Technologia OLED”, w którym opisuję powszechnie stosowane przez producentów zabezpieczenia, mające na celu przeciwdziałanie samoczynnemu wypaleniu matryc.
Bardzo dużym plusem OLED-ów jest perfekcyjna czerń, świetny kontrast, bardzo dobra reprodukcja kolorów pod kątem (która w przypadku QD- OLED jest wręcz znakomita), krótki czas reakcji panelu.
W tym roku pojawił się nowy gracz w kategorii OLED – Samsung. Pomijam, że przez ostanie lata koreańska firma systematycznie dewaluowała/zdyskredytował tą technologię. Polski konsument na chwilę obecną ma możliwość zakupu OLED-a od jednego z sześciu producentów: LG Electronics, Sony, Philips, Panasonic, Hisense (jeden model) oraz Samsung (jeden model).
Polski rynek TV OLED
W ostatnich tygodniach udało mi się dotrzeć do danych ukazujących polski segment OLED za 2021 r. Łączna sprzedaż wszystkich odbiorników w 2021 r. wyniosła niepełna 2,1 mln sztuk, z czego OLED-y stanowił 6,8 % całego rynku (ujęcie ilościowe). Według szacunków, w zeszłym roku w Polsce sprzedano około 142 tys egzemplarzy za kwotę ok. 190 mln Euro – w 99,9% były to telewizory 4K. Najczęściej wybieraną przez klientów przekątną były modele 55” (nieoficjalnie, stanowiły one 54%).
LG OLED C2
Liderem pod względem ilości sprzedanych sztuk w 2021 r. był LG Electronics (74,4%), a potem kolejno: Philips (12,2%), Sony (11,9%) oraz Panasonic (1,5%). W ujęciu wartościowym liderem również był LG Electronics, a następnie Sony, Philips i Panasonic. Średnia cena zakupu telewizora OLED wyniosła około 1,3 tys Euro.
Co przyniesie rok 2022 w segmencie OLED?
Postanowiłem zapytać przedstawicieli czołowych firm produkujących OLED’y o plany sprzedażowe na 2022 r., mając na uwadze, że w miesiącach październik – styczeń przypada okres, w którym notowana jest najwyższa sprzedaż telewizorów.
Odpowiedzi udzielił Zdzisław Lewicki, Product Manager TV w Polskim Oddziale Sony Europe:
„Firma Sony od lat eksploruje nowe możliwości. Już 15 lat temu pojawił się pierwszy, przełomowy wówczas 11-calowy ekran Sony OLED, który zapowiadał nadchodzące zmiany na rynku telewizorów. 5 lat temu zadebiutowała w Polsce seria A1, a wraz z nią następna nowość: dźwięk emitowany wprost z ekranu.
W tym roku Sony połączyło swoje najlepsze rozwiązania z matrycą QD-OLED i tak powstało A95K. Pierwsze recenzje wskazują ten model jako nasz najlepszy dostępny telewizor w tym roku. Jesteśmy przekonani, że zainteresuje on nawet najbardziej wymagających użytkowników.”
Philips pod względem ilości sprzedanych sztuk TV OLED w 2021 r. jest numerem dwa. Jakie są oczekiwania sprzedażowe wobec modelu 807, który w 2022 r. został wyposażony w nową generację panelu organicznego?
Odpowiedzi udzielił Marcin Habzda, dyrektor generalny TP Vision w Polsce:
„Podstawowym celem dla kategorii OLED jest zmniejszanie dystansu do lidera i walka o pozycję vice lidera. Dzięki nowej serii 807, ale również serii 907, chcemy zwiększyć udział w sprzedaży całej kategorii docierając z ofertą do konsumentów oczekujących od TV OLED najlepszych parametrów obrazu i dźwięku, ale również ceniących wysublimowany design oraz bezkonkurencyjne doznania jakie daje funkcja Ambilight.”
W tym roku Samsung zdecydował się wejść na rynek OLED S95B. Jakie są oczekiwania sprzedażowe względem tego modelu, mając na uwadze, że w 2021 r. w Polsce sprzedano nieco powyżej 140 tyś egzemplarzy OLED-ów?
Odpowiedzi udzielił Grzegorz Stanisz, Dyrektor sprzedaży i marketingu działu RTV Samsung Polska:
„Zgodnie z naszymi przewidywaniami telewizory Samsung OLED zostały bardzo dobrze przyjęte przez media, naszych parterów oraz pierwszych klientów. Także pierwsze wyniki sprzedaży, mimo obecnej sytuacji gospodarczej, są optymistyczne, choć prawdziwym testem będzie w tym zakresie jesień. Jestem jednak pewien, że nasze doskonałe telewizory Samsung OLED będą zawsze wybierane przez klientów, którzy poszukują produktów oferujących najwyższą jakość, niezawodność i wysublimowany design.”
Źródła: własne, Omdia (IHS), Maeil Business News Korean