Telewizory OLED są z nami już dekadę i sprzedają się coraz lepiej

Michał PojałowskiSkomentuj
Telewizory OLED są z nami już dekadę i sprzedają się coraz lepiej
W tym roku mija 10 lat od wprowadzania do masowej produkcji pierwszego odbiornika OLED. To dobra okazja, by sprawdzić jak na przestrzeni ostatniej dekady telewizory z organiczną matrycą radziły sobie zarówno na globalnym, jak i na polskim rynku.

Rok 2022 r. jest bez wątpienia przełomowym momentem dla segmentu telewizorów OLED. Po latach dominacji LG Electronics, jako jedynego producenta matryc organicznych do TV, pojawia się konkurencja. Samsung Display – bo o nim mowa – rozpoczyna produkcję paneli pod nazwą QD-OLED, wykorzystujących technologię OLED oraz Quantum Dot. Efektem końcowym jest tegoroczny debiut nowej generacji telewizorów, choć właściwszym określeniem jest debiut nowego typu TV: Samsung A95B oraz Sony A95K. Ponadto w lineup Sony, LG, Panasonic pojawia się po raz pierwszy przekątna 42”. Warto mieć również na uwadze, że niektóre modele OLED w 2022 r. zostały wyposażone w matryce nowej generacji (OLED-EX – Philips 807, EVO – LG C1), gwarantujące wyższą jasność.

TV OLED z roku na rok coraz bardziej popularne

Jak już wspominałem, 10 lat temu na rynku zadebiutował w sprzedaży pierwszy odbiornik OLED – był nim 55” LG 55EM9600 w cenie około 8000 $. W 2017 r. Sony, Panasonic, Toshiba, Philips i Loewe zaczęły zamawiać u LG panele OLED do swoich TV. Właściwie od tego momentu można zacząć analizować segment telewizorów z matrycą organiczną, jako osobną kategorię rynkową.


WIDEO: LG podczas targów IFA 2015 w Berlinie zaprezentowało sporą ofertę telewizorów OLED HDR

Według danych Digi Times w 2017 r. sprzedano na świecie ok. 200-220 mln egzemplarz, z czego tylko 2 mln stanowiły OLEDy. Jak łatwo policzyć, to zaledwie 1% globalnej sprzedaży. Analogicznie w tym samym okresie sytuacja wyglądała w Polsce: roczna sprzedaż wszystkich TV wyniosła ok. 2,3 mln sztuk, z czego OLEDy stanowi ok. 23 tys. (dane wg TCL 2017).

Firma analityczna Omdia wyliczyła, że w 2021 r. na świecie dostarczono 6,5 mln telewizorów OLED (LG Electronics z 62% udziałem w rynku), a średnia cena sprzedaży tego typu TV wyniosła 1860 USD za sztukę.

OLED Dekada

Warto zaznaczyć, że odbiorniki z matrycą organiczną są produktami premium, a ich ceny relatywnie wysokie – stąd popularność i sukces rynkowy jest uzależniona od wielu czynników m.in. od zasobności portfela konsumentów. Przykładem może być Japonia, gdzie udział OLED w całym rynku telewizorów w 2019 r. przekroczył 20%. Jak donosi Maeil Business News Korean, w 2022 r. odbiorniki tego typu mają stanowić 30,6% całego japońskiego rynku TV. Co ciekawe, najpopularniejszym producentem w kraju kwitnącej wiśni w segmencie OLED nie jest globalny lider, czyli LG, ale Sony (dane wg. Omdia – dawniej IHS). Szczegółowe wyniki za 2021 r. to: Sony 31,5%, Panasonic 27,9%, Sharp 18,7%, Toshiba 11,2%, LG 7,3%.

W Europie, według wstępnych estymacji, w pierwszej połowie 2022 r. OLED-y stanowiły 7,2% całej sprzedaży TV (około 1,1 mln sztuk). Zapewne dane te niestety nie obejmują wszystkich krajów UE. Dla porównania, firma badawcza Omdia podała, że w roku ubiegłym (2021 r.) na starym kontynencie zostało sprzedanych 2,9 mln TV OLED.

TV OLED – jedni kochają inni hejtują

Wśród konsumentów telewizory OLED zawsze wywołują emocje. Temat związany z wypaleniem/retencją od lat budzi kontrowersje, choć trzeba uczciwe przyznać, że jest to problem o wymiarze marginalnym. Zachęcam do przeczytania mojego tekstu, a dokładnie fragmentu „Technologia OLED”, w którym opisuję powszechnie stosowane przez producentów zabezpieczenia, mające na celu przeciwdziałanie samoczynnemu wypaleniu matryc.

Bardzo dużym plusem OLED-ów jest perfekcyjna czerń, świetny kontrast, bardzo dobra reprodukcja kolorów pod kątem (która w przypadku QD- OLED jest wręcz znakomita), krótki czas reakcji panelu.

Sony BRAVIA XR A95K 4K OLED Smart TV

Sony BRAVIA XR | A95K | 4K OLED Smart TV

W tym roku pojawił się nowy gracz w kategorii OLED – Samsung. Pomijam, że przez ostanie lata koreańska firma systematycznie dewaluowała/zdyskredytował tą technologię. Polski konsument na chwilę obecną ma możliwość zakupu OLED-a od jednego z sześciu producentów: LG Electronics, Sony, Philips, Panasonic, Hisense (jeden model) oraz Samsung (jeden model).

Polski rynek TV OLED

W ostatnich tygodniach udało mi się dotrzeć do danych ukazujących polski segment OLED za 2021 r. Łączna sprzedaż wszystkich odbiorników w 2021 r. wyniosła niepełna 2,1 mln sztuk, z czego OLED-y stanowił 6,8 % całego rynku (ujęcie ilościowe). Według szacunków, w zeszłym roku w Polsce sprzedano około 142 tys egzemplarzy za kwotę ok. 190 mln Euro – w 99,9% były to telewizory 4K. Najczęściej wybieraną przez klientów przekątną były modele 55” (nieoficjalnie, stanowiły one 54%).

LG OLED C2
LG OLED C2

Liderem pod względem ilości sprzedanych sztuk w 2021 r. był LG Electronics (74,4%), a potem kolejno: Philips (12,2%), Sony (11,9%) oraz Panasonic (1,5%). W ujęciu wartościowym liderem również był LG Electronics, a następnie Sony, Philips i Panasonic. Średnia cena zakupu telewizora OLED wyniosła około 1,3 tys Euro.

Co przyniesie rok 2022 w segmencie OLED?

Postanowiłem zapytać przedstawicieli czołowych firm produkujących OLED’y o plany sprzedażowe na 2022 r., mając na uwadze, że w miesiącach październik – styczeń przypada okres, w którym notowana jest najwyższa sprzedaż telewizorów.

 
Sony w tym roku wprowadziło nowy typ TV QD-OLED A95K. Jakie są oczekiwania sprzedażowe wobec tego modelu na chwilę obecną?

Odpowiedzi udzielił Zdzisław Lewicki, Product Manager TV w Polskim Oddziale Sony Europe:

„Firma Sony od lat eksploruje nowe możliwości. Już 15 lat temu pojawił się pierwszy, przełomowy wówczas 11-calowy ekran Sony OLED, który zapowiadał nadchodzące zmiany na rynku telewizorów. 5 lat temu zadebiutowała w Polsce seria A1, a wraz z nią następna nowość: dźwięk emitowany wprost z ekranu.

W tym roku Sony połączyło swoje najlepsze rozwiązania z matrycą QD-OLED i tak powstało A95K. Pierwsze recenzje wskazują ten model jako nasz najlepszy dostępny telewizor w tym roku. Jesteśmy przekonani, że zainteresuje on nawet najbardziej wymagających użytkowników.”

Philips pod względem ilości sprzedanych sztuk TV OLED w 2021 r. jest numerem dwa. Jakie są oczekiwania sprzedażowe wobec modelu 807, który w 2022 r. został wyposażony w nową generację panelu organicznego?

Odpowiedzi udzielił Marcin Habzda, dyrektor generalny TP Vision w Polsce:

„Podstawowym celem dla kategorii OLED jest zmniejszanie dystansu do lidera i walka o pozycję vice lidera. Dzięki nowej serii 807, ale również serii 907, chcemy zwiększyć udział w sprzedaży całej kategorii docierając z ofertą do konsumentów oczekujących od TV OLED najlepszych parametrów obrazu i dźwięku, ale również ceniących wysublimowany design oraz bezkonkurencyjne doznania jakie daje funkcja Ambilight.”

W tym roku Samsung zdecydował się wejść na rynek OLED S95B. Jakie są oczekiwania sprzedażowe względem tego modelu, mając na uwadze, że w 2021 r. w Polsce sprzedano nieco powyżej 140 tyś egzemplarzy OLED-ów?

Odpowiedzi udzielił Grzegorz Stanisz, Dyrektor sprzedaży i marketingu działu RTV Samsung Polska:

„Zgodnie z naszymi przewidywaniami telewizory Samsung OLED zostały bardzo dobrze przyjęte przez media, naszych parterów oraz pierwszych klientów. Także pierwsze wyniki sprzedaży, mimo obecnej sytuacji gospodarczej, są optymistyczne, choć prawdziwym testem będzie w tym zakresie jesień. Jestem jednak pewien, że nasze doskonałe telewizory Samsung OLED będą zawsze wybierane przez klientów, którzy poszukują produktów oferujących najwyższą jakość, niezawodność i wysublimowany design.”

Źródła: własne, Omdia (IHS), Maeil Business News Korean

Udostępnij

Michał PojałowskiAbsolwent kierunków: komunikacja społeczna oraz politologia. Swoje pierwsze kroki w mediach stawiał w 2000 r. w Radiu Akademickim Kraków. Doświadczenie zawodowe zdobywał m.in. w branży Public Relations. Jako dziennikarz technologiczny czynnie działa od 2016 r, a z portalem instalki.pl związany od 2019. Głównie specjalizuje się w tematyce z zakresu TV & audio. W wolnym czasie pasjonat muzyki, dobrej kuchni, a także smakosz wina. Miłośnik podróży niezależnie czy są one bliskie, czy dalekie.