Zmiany dotyczące hulajnóg elektrycznych
Najważniejsze zmiany w prawie dotyczą m.in. sposobu poruszania się hulajnogą. Zgodnie z brzmieniem nowelizacji, kierujący hulajnogami elektrycznymi będą mogli korzystać przede wszystkim z dróg rowerowych lub pasa ruchu przeznaczonego dla rowerów. Co ciekawe, będą mogli się tam poruszać z prędkością nie przekraczającą 20 km/h, podczas gdy ograniczenia te nie będą nakładane na rowery.
W razie braku drogi rowerowej lub pasa ruchu dla rowerów, na hulajnodze można się poruszać po jezdni, o ile ruch pojazdów jest tam dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h. O dziwo, tam też maksymalna dopuszczalna prędkość wyniesie 20 km/h. Kto będzie kontrolował prędkość poruszania się kierowców hulajnóg? Policja z fotoradarami? Trudno powiedzieć.
Hulajnogami elektrycznymi na chodniki wjedziemy wyłącznie w drodze wyjątku – gdy chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni, gdzie ruch pojazdów odbywa się z prędkością powyżej 30 km/h. Tam kierujący UTO będzie musiał zachować szczególną ostrożność, ustępować pierwszeństwa pieszym i nie utrudniać im poruszania się. W praktyce oznacza to konieczność poruszania się prędkością zbliżoną do prędkości pieszego.
Analogiczne przepisy dotyczą innych UTO z wyłączeniem rolek, wrotek czy też deskorolki.
Osoby poniżej 18. roku życia na UTO tylko z uprawnieniami
Drugą istotną modyfikacją przepisów jest dopuszczenie do poruszania się na hulajnogach elektrycznych osób poniżej 18. roku życia wyłącznie na podstawie karty rowerowej lub prawa jazdy kategorii A1, B1, AM lub T. Dzieci poniżej 10 roku życia na takich pojazdach będą mogły jeździć wyłącznie w strefie zamieszkania i tylko pod nadzorem pełnoletniego opiekuna. Osoby pełnoletnie nie potrzebują żadnego dokumentu, poza dowodem tożsamości.
Przepisy wejdą w życie z końcem procesu legislacyjnego. Wkrótce dowiemy się kiedy dokładnie.
Źródło: PAP