Opłata reprograficzna – lista urządzeń
Opłata reprograficzna to jednorazowa rekompensata, ponoszona przez producentów sprzętu elektronicznego na rzecz artystów i twórców utworów chronionych prawem autorskim, za możliwość niekomercyjnego bezpłatnego korzystania z ich dzieł na tych urządzeniach. Projekt ustawy o uprawnieniach artysty zawodowego zaproponowany przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu zakłada znaczące rozszerzenie listy sprzętu objętego daniną począwszy od 1 stycznia 2022 roku.
Urządzenia objęte opłata reprograficzną w świetle nowych przepisów:
- Zestaw urządzeń audio lub audio-wideo z funkcją nagrywania lub odtwarzania nośników zewnętrznych – 4% (wysokość stawki)
- Radio z funkcją nagrywania lub odtwarzania nośników zewnętrznych – 4%
- Odtwarzacz audio lub audio-wideo z funkcją nagrywania lub odtwarzania nośników zewnętrznych – 4%
- Inne urządzenie audio lub audio-wideo z funkcją nagrywania lub odtwarzania nośników zewnętrznych – 4%
- Komputer stacjonarny – 4%
- Komputer przenośny (w tym laptop, netbook, notebook), tablet i podobne urządzenia – 4%
- Nagrywarka CD, DVD, BluRay i podobne urządzenia – 4%
- Telewizor z funkcją nagrywania lub odtwarzania nośników zewnętrznych – 4%
- Dekoder telewizji cyfrowej z funkcją nagrywania – 4%
- Odtwarzacz wideo lub audio-wideo z funkcją nagrywania lub odtwarzania nośników zewnętrznych – 4%
- Komputerowy nośnik pamięci masowej (dysk twardy, SSD i podobne nośniki) – 4%
- Przenośny elektroniczny nośnik pamięci (pendrive, karta pamięci i podobne nośniki) – 4%
- Zapisywalna płyta optyczna (płyta CD, DVD, BluRay i podobne nośniki) – 4%
- Zapisywalny cyfrowy nośnik pamięci wideo (kaseta, taśma i podobne nośniki) – 4%
- Maszyny skanujące albo kopiujące w ilości od 0 do 1 kopii albo skanów na minutę – 4%
- Maszyny skanujące albo kopiujące w ilości od 2 do 99 kopii albo skanów na minutę – 4%
- Maszyny kopiujące albo skanujące w ilości od 100 kopii albo skanów na minutę – 2%
- Czytniki książek elektronicznych e-book, plików PDF i podobne urządzenia – 2%
- Cyfrowe aparaty fotograficzne z niewymienialnymi obiektywami – 2%
- Papier kserograficzny – 1%
Czy opłata reprograficzna spowoduje wzrost cen elektroniki? Rzecznik prasowy sieci sklepów x-kom jest o tym przekonany:
„Nie mamy żadnych wątpliwości, że tak się stanie. Artyści i przedstawiciele ustawodawcy uważają, że ceny nie wzrosną, bo producenci i sprzedawcy, w ramach walki o klienta na wolnym rynku, wezmą te koszty na siebie. Problem tylko polega na tym, że w naszej branży prowizje na sprzętach są bardzo niskie, z reguły poniżej 10 procent. Opłata reprograficzna w obecnie proponowanej formule zjadłaby połowę tego, co zarabiamy. W ten sposób nasz biznes przestałby być opłacalny” – komentuje w odpowiedzi na pytanie zadane przez dziennikarza.
Jak wielka będzie skala podwyżek? Bardzo duża. Opłata reprograficzna w całości zostanie przeniesiona na konsumentów i dotknie de facto 70-80% asortymentu popularnego sklepu z elektroniką. Dla przykładu, tablet kosztujący dziś 1999 złotych po zmianie w przepisach sprzedawany będzie w cenie 2079 złotych. „Tak wyglądająca cena to generalnie rzadkość w naszej branży. Przeczucie mi podpowiada, że to raczej będzie 2099, a to oznacza, że po wprowadzeniu opłaty reprograficznej powinniśmy rozmawiać o przyrostach cen o MINIMUM 4 procent” – mówi Kamil Szwarbuła.
Pytanie brzmi, komu chcemy wierzyć w zaistniałej sytuacji? Politykom, czy sprzedawcom, którzy wiedzą najlepiej, w jaki sposób zareagują na nowy podatek? Oczywiście w sytuacji, gdy sklepy podniosą ceny, usłyszymy zapewne od rządzących, że winni podwyżek są sprzedawcy, a nie polskie władze. Czy opłata reprograficzna powinna zatem w ogóle istnieć? Jest to w ostatnim czasie przedmiotem zażartych dyskusji.
Po co istnieje opłata reprograficzna?
Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w specjalnej sekcji pytań i odpowiedzi rozwiewa wątpliwości zainteresowanych. Ustawa jest nowelizowana rzekomo dlatego, gdyż „obecny system ubezpieczeń społecznych, system podatkowy i inne elementy polskiego prawa nie są dostosowane do specyfiki działalności artystycznej, którą z założenia cechuje duża dynamika, nieregularność, zmienność dochodów, ryzyko przestojów etc.”
Na deser zamieszczamy poniżej głośną rozmowę Krzysztofa Stanowskiego z Jasiem Kapelą w programie Hejt Park, dotyczącą zasadności istnienia opłaty reprograficznej. Oglądacie (i słuchacie) na własną odpowiedzialność. 😉
Źródło: mat. własny, android.com.pl