Nielegalne praktyki reklamowe Amazona
Dziennikarze The Wall Street Journal dostrzegli grzywnę w zgłoszeniu dotyczącym bezpieczeństwa, w którym firma ujawniła, że kara została nałożona dwa tygodnie temu po tym, jak CNPD zakończyła dochodzenie w sprawie praktyk reklamowych Amazona.
CNPD nakazał firmie Amazon zrewidowanie swoich praktyk reklamowych, ale firma do tej pory nie ujawniła żadnych szczegółów na temat ewentualnych zmian. Przedstawiciele Amazona nie są zadowoleni z kary i uważają, że „decyzja dotycząca sposobu pokazywania klientom odpowiednich reklam opiera się na subiektywnej i niesprawdzonej interpretacji europejskiego prawa ochrony prywatności”. Firma chce odwołać się od decyzji w sądzie i argumentuje, że proponowana grzywna jest „całkowicie nieproporcjonalna”.
Zasady RODO pozwalają na to, aby kara wynosiła 20 milionów euro lub 4% rocznych globalnych przychodów firmy, w zależności od tego, która z tych wartości jest wyższa. W czerwcowym projekcie CNPD grzywna została ustalona na 358 milionów euro, ale kwota ta wzrosła ponad dwukrotnie po tym, jak inne organy regulacyjne UE zajęły się tą sprawą.
W drodze kolejna kara?
W ubiegłym roku Komisja Europejska ujawniła wyniki odrębnego dochodzenia w sprawie sposobu, w jaki Amazon promuje własne produkty w regionie. Unijni komisarze stwierdzili, że Amazon wykorzystywał dane sprzedawców zewnętrznych ze swojego rynku w celu poprawy sprzedaży własnych produktów. W zależności od wyniku tego dochodzenia, Amazon może zostać ukarany grzywną w wysokości do 23,5 miliarda euro.
Źródło: WSJ