5 przerażających faktów na temat Facebooka od informatorki WSJ

Maksym SłomskiSkomentuj
5 przerażających faktów na temat Facebooka od informatorki WSJ
W połowie ubiegłego miesiąca sieć obiegł wewnętrzny raport Facebooka, w którym firma do bólu szczerze stwierdza, że ma świadomość tego, że należący do niej Instagram jest szkodliwy i może być przyczyną samobójstw. Oczywiście gigant po kilku dniach wydał swoje stanowisko, przeczące interpretacji przyjętej przez dziennikarzy The Wall Street Journal. Właśnie dowiedzieliśmy się, że informatorką amerykańskich mediów jest Frances Haugen, która była gościem programu 60 Minutes w CBS News. Mówiła o rzeczach naprawdę bulwersujących.

Facebook czyni świat gorszym miejscem

37-letnia informatorka weszła w posiadanie „dziesiątek tysięcy” stron wewnętrznych dokumentów Facebooka. Planuje zaprezentować je amerykańskiemu wymiarowi sprawiedliwości, zeznając przed Kongresem w tym tygodniu. Haugen złożyła co najmniej osiem skarg do Amerykańskiej Komisji Papierów Wartościowych (SEC), twierdząc, że Facebook okłamuje akcjonariuszy w sprawie własnego produktu.

Haugen twierdzi, że istnieje ogromny dysonans pomiędzy tym, co jest dobre dla Facebooka, a tym, co jest dobre dla użytkowników serwisu i społeczeństwa. Według Haugena rzeczy, które są dobre dla Facebooka, bywają złe dla całego świata. Słuchając wywiadu da się wychwycić wiele niepokojących kwestii.

1. Algorytm Facebooka celowo psuje humor internautów

Haugen wyjaśniała w programie 60 Minutes, w jaki sposób algorytm Facebooka dobiera treści, które mogą rozzłościć użytkowników. Wkurzony internauta wykazuje większe zaangażowanie – komentuje i sięga po reakcje. To właśnie zaangażowanie użytkowników jest tym, co Facebook zamienia później w pieniądze z reklam.

„Wewnętrzne badania pokazują, że treści, które są nienawistne, dzielące, polaryzujące, łatwiej wzbudzają w ludziach gniew niż inne emocje” – mówiła. „Facebook zdał sobie sprawę, że jeśli zmienią algorytm na… bezpieczniejszy, ludzie spędzą mniej czasu w obrębie witrynie, będą klikać mniej reklam, a Facebook zarobi przez to mniej pieniędzy”.

zlosc przed komputerem

Źródło: Canva Pro

2. Facebook zupełnie nie radzi sobie z dezinformacją i nienawiścią

Wewnętrzne badania Facebooka dowodzą, że z grubsza identyfikuje się zaledwie ok. 3-5% treści zawierających mowę nienawiści na platformie i mniej niż 1% przemocy i podżegania. A jednak Facebook nadal chwali się wzorowym identyfikowaniem tych zachowań na tle innych mediów społecznościowych. W rzeczywistości firma uważa, że prawdziwym problemem jest sam Internet – przynajmniej tak podaje w oświadczeniu, które wysłano serwisowi Gizmodo.

3. Instagram unieszczęśliwia dzieci

Tak, pisaliśmy już o tym. Dokumenty ujawnione przez Haugen pokazują, że 13,5% nastolatek twierdzi, że Instagram wywołuje myśli samobójcze, a 17% twierdzi, że prowadzi do zaburzeń odżywiania. Co najgorsze, jest to częścią modelu biznesowego Facebooka, Facebook zarabia na nieszczęściu mnóstwo pieniędzy. Ale Facebook ma oczywiście inne podejście.

„Nastolatki stają się coraz bardziej przygnębione. I to sprawia, że… częściej korzystają z aplikacji. To błędne koło, przez które coraz bardziej nienawidzą swoich ciał” – mówiła Haugen w 60 Minutes.

smutna nastolatka
Źródło: Canva Pro

Facebooka broni w mailu wysłanym Gizmodo Lena Pietsch, dyrektor ds. komunikacji: „Przeprowadzamy wewnętrzne badania, aby zadawać trudne pytania i dowiedzieć się, jak najlepiej poprawić wrażenia nastolatków. Będziemy kontynuować tę pracę, aby ulepszyć Instagram i wszystkie nasze aplikacje. Nie jest zasadnym twierdzenie, że ujawnione wewnętrzne badania pokazują, że Instagram jest „toksyczny” dla nastolatek”.

4. Politycy w Europie wysyłają niemal wyłącznie negatywne przekazy

Wiąże się to niejako z punktem pierwszym. Jeden z dokumentów, które Haugen przemyciła z firmy, dowodzi tego, że partie polityczne w Europie musiały zacząć wyświetlać głównie reklamy o negatywnym wydźwięku, aby uzyskać jakiekolwiek zaangażowanie na Facebooku.

Partie polityczne w Europie uważają się za zmuszone do komunikowania treści, które nie są dobre dla społeczeństwa obywatelskiego. Jeśli jednak politycy nie zajmą tych pozycji, nie wygrają na rynku mediów społecznościowych – a to właśnie tam toczy się gra o wielką stawkę.

5. Facebook jest gorszy niż większość innych mediów społecznościowych

Ilekroć mówi się o mediach społecznościowych i sposobach, w jakie wyrządzają one szkodę społeczeństwu, wrzucamy wszystkie do jednego worka. Zupełnie niesłusznie, bowiem jedne są gorsze od innych.

„Widziałam wiele sieci społecznościowych i na Facebooku zawsze było znacznie gorzej niż gdzie indziej” – mówiła Haugen 60 Minutes. Haugen pracowała wcześniej na Pintereście i Google i twierdzi, że Facebook jest gorszy od reszty firm Big Tech, pod wieloma względami.

Czy nie jest już za późno na jakiekolwiek zmiany?

Źródło: CBS News, gizmodo

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.