Począwszy od 17 lutego 2024 roku na terenie Unii Europejskiej zaczął obowiązywać Akt o Usługach Cyfrowych (ang. Digital Services Act, DSA). Nazywany także „konstytucją Internetu” działa na płaszczyznach mediów społecznościowych, internetowej reklamy oraz handlu w sieci. Już od sierpnia minionego roku podlega mu platforma sprzedażowa AliExpress, która w związku z podejrzeniami o naruszeniami prawa znalazła się właśnie na celowniku Komisji Europejskiej. Przeciwko chińskiemu gigantowi e-commerce wszczęto dochodzenie.
Komisja Europejska kontra AliExpress
Akt o Usługach Cyfrowych już w sierpniu 2023 roku nałożył określone obowiązki na 17 podmiotów, których usługi w sieci skupiają ponad 45 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie. Pośród serwisów takich jak m.in. Mapy Google, Booking.com, Apple AppStore, TikTok i Wikipedia był również AliExpress. Komisja Europejska podejrzewa, że AliExpress mógł naruszyć DSA w obszarach związanych z zarządzaniem ryzykiem i jego ograniczaniem, moderacją treści i wewnętrznym mechanizmem rozpatrywania skarg, przejrzystością systemów reklamowych i rekomendacyjnych, identyfikowalnością przedsiębiorców oraz dostępem do danych dla badaczy. Jak widać lista jest długa.
Komisja Europejska podjęła decyzję o wszczęciu formalnego postępowania przeciwko AliExpress na podstawie ustawy o usługach cyfrowych, gdyż przesłanki ku temu dało przeprowadzone wcześniej wstępne postępowanie wyjaśniające, w tym analiza raportu z oceny ryzyka przesłanego przez AliExpress w sierpniu 2023 r., informacji opublikowanych w Raporcie przejrzystości oraz odpowiedzi na formalne wnioski Komisji o udzielenie informacji.
Jeśli chodzi o szczegółowe zarzuty wobec AliExpress, Komisja Europejska ma m.in. wątpliwości co do tego, czy serwis:
- blokuje dostęp do nieodpowiednich treści osobom pełnoletnim
- stosuje odpowiednie środki zapobiegające rozpowszechnianiu nielegalnych treści
- usuwa z oferty produkty szkodliwe dla zdrowia konsumentów
- stosuje przejrzyste zasady w obrębie systemu rekomendacji produktów
- pozwala zgłaszać użytkownikom (także niezarejestrowanym) treści niezgodne z prawem
- zapewnia dostęp do sprawnie działającego systemu reklamacji
Niepewny los AliExpress w Unii Europejskiej?
Po formalnym otwarciu postępowania Komisja Europejska będzie gromadzić materiał dowodowy w sprawie AliExpress, na przykład poprzez wywiady lub kontrole. Wszczęcie formalnego postępowania upoważnia Komisję do podjęcia dalszych kroków w zakresie egzekwowania prawa, takich jak środki tymczasowe nakazujące zaprzestanie lub naprawienie naruszenia.
Biorąc powyższe pod uwagę AliExpress może przestać być czasowo lub nawet całkowicie dostępny dla użytkowników z Unii Europejskiej.
DSA nie wyznacza żadnego prawnego terminu zakończenia formalnego postępowania. Czas trwania szczegółowego dochodzenia zależy od kilku czynników, w tym od złożoności sprawy, zakresu, w jakim dana spółka współpracuje z Komisją oraz korzystania z prawa do obrony.
Źródło: ec.europa.eu