Informacja na temat wejścia Amazona do Polski powtarzana jest co kilka lat, jednak tym razem wygląda na to, że sytuacja faktycznie będzie miała miejsce. Gazeta Wyborcza donosi, iż amerykański gigant e-commerce bardzo poważnie myśli o naszym rynku i pojawi się na nim jeszcze w 2020 roku. Już teraz przedstawiciele firmy mają rozmawiać wraz z Pocztą Polską – zapewne chodzi o warunki współpracy, które będą musiały zostać spełnione, abyśmy mogli cieszyć się swoimi zakupami bez przeszkód.
Na ten moment Poczta Polska miała przejść wszystkie testy jakościowe sugerowane przez Amazona. Jeśli umowa zostanie podpisana, wtedy też Poczta Polska będzie odpowiedzialna za dostarczanie przesyłek z polskiej wersji serwisu Amazon.com znajdującej się w Polsce oraz na Ukrainie. Finalne rozmowy, które zaowocują skutecznym „tak” lub „nie” mają odbyć się już za dwa miesiące, w kwietniu 2020 roku. Przedstawiciele Amazona oraz Poczty Polskiej nie chcieli skomentować całej sprawy.
Obecnie w Polsce znajduje się siedem centrów dystrybucyjnych Amazona: między innymi koło Poznania oraz Wrocławia. Kolejne powstaje także w Gliwicach. W Gdańsku Amazon posiada z kolei własne Centrum Rozwoju Technologii.
Największym przeciwnikiem dla Amazona w Polsce będzie dobrze rozwinięte Allegro. Ostatni z wymienionych serwisów zainwestował w 2019 roku 700 milionów złotych w rozwój różnych obszarów. Firma obiecuje szybsze przesyłki, a także zatrudnia nowych pracowników na potęgę. Sprzedawcy korzystający z platformy mają jednak na co narzekać. Serwis cały czas zwiększa prowizje oraz wprowadza nowe zasady, które nie podobają się większości osób utrzymujących się za pośrednictwem Allegro.
Czy w nasyconej e-handlem Polsce jest miejsce na Amazon? Oczywiście, że tak. Wejście na nasz rynek firmy Jeffa Bezosa będzie jednak musiało być konsekwentne i przemyślane.
Źródło: GW / zdjęcie otwierające: Reuters