Apple przegięło. Polacy złożyli zawiadomienie do UOKiK

Piotr MalinowskiSkomentuj
Apple przegięło. Polacy złożyli zawiadomienie do UOKiK

Kilkadziesiąt tysięcy polskich konsumentów podpisało petycję dotyczącą zaprzestania dyskryminowania ich przez Apple. Od lat bowiem nie mają oni bowiem dostępu do wielu funkcji, które są za oceanem traktowane wręcz jako podstawowe. Mimo tego koncern nadal wycenia swoje sprzęty zdecydowanie niesprawiedliwie, co powoli zaczyna przelewać czarę goryczy. Teraz dowiedzieliśmy się, że odpowiednie zawiadomienie trafiło do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

Apple daje Polakom znacznie mniej funkcji za znacznie więcej pieniędzy

Już wkrótce będziemy świadkami debiutu Apple Intelligence, czyli zestawu zaawansowanych funkcji wykorzystujących sztuczną inteligencji. Pozytywne nastroje nie udzielają się jednak Polakom, którzy najprawdopodobniej nie skorzystają z większości długo wyczekiwanych usprawnień. To jednak nic dziwnego – nasz kraj od zawsze traktowany jest przez technologicznego giganta tak, jakby praktycznie nie istniał. Nadszedł moment, by ten stan rzeczy nareszcie uległ zmianie.

Polscy zwolennicy usług i sprzętów Apple mogą wyłącznie pomarzyć o dostępności wielu funkcjonalności, które są normą na terenie Stanów Zjednoczonych. Nie ma mowy o satelitarnym wzywaniu pomocy, zapowiedzianej niedawno opcji Tap to Cash czy aplikacji Apple News i subskrypcji Fitness+. Obojętnie nie można przejść również obok wyceniania urządzeń niezwykle drogo w porównaniu do wielu innych rynków. Rodzimi konsumenci postanowili w końcu zacząć coś robić w tym temacie.

Przełomowy moment nastąpił na początku lipca bieżącego roku, kiedy rozpoczęto zbiórkę podpisów pod specjalną petycją. Bartosz Bodnar zwrócił w ten sposób uwagę na nierówne i nieuczciwe traktowanie polskich użytkowników przez firmę Apple. Początkowo zakładano zgarnięcie 10 tysięcy podpisów, lecz zainteresowanie przedsięwzięciem okazało się znacznie większe. Jak możemy na specjalnej stronie, wnioskiem zainteresowało się ponad 21 tysięcy osób.

Na co teraz musimy czekać?

Niedługo po przekroczeniu progu 10 tysięcy doszło do zaczerpnięcia pomocy prawnej ze strony wrocławskiej kancelarii prawnej. Ta przygotowała specjalny wniosek, który wraz z petycją i podpisany trafił na biurko pracowników UOKiK. Nie oznacza to niestety jednak, że już wkrótce wszystkie funkcjonalności zagoszczą na zarejestrowane w Polsce smartfony, tablety i komputery autorstwa Apple. Teraz trzeba cierpliwie czekać na podjęcie odpowiedniej decyzji przez prezesa urzędu.

Dopiero wtedy będziemy mogli zacząć mówić o wszczęciu postępowania wyjaśniającego. Jeśli dojdzie do takiej sytuacji, to Polacy zapewne zaczną skakać z radości. Raczej nikt nie chce być wykluczany i do tego być zmuszonym do płacenia więcej niż reszta osób. Kto wie, może za kilka lat Apple w naszym kraju otworzy nawet stacjonarny sklep?

Trzymajmy więc kciuki, by sprawa nie została zamieciona pod dywan. W przeciwnym razie wciąż będziemy płacili niemalże dwukrotnie więcej niż Amerykanie.

Źródło: Avaaz, Facebook / Zdjęcie otwierające: materiał własny

Udostępnij

Piotr MalinowskiDziennikarz z pasji i wykształcenia. Jest związany z popularnymi serwisami branżowymi, gdzie od siedmiu lat publikuje treści o nowych technologiach, gamingu oraz „ludziach internetu”. Fascynuje go wpływ influencer marketingu na społeczeństwo oraz szeroko pojęte przyczyny i skutki nierówności społecznych. Prywatnie fan powieści/filmów grozy, gier studia Piranha Bytes, podcastów kryminalnych, dobrej kawy oraz rowerowych wycieczek.