Automaty paczkowe DPD do poprawki, klienci nie są zadowoleni z działania i przymusowej aplikacji

Jan DomańskiSkomentuj
Automaty paczkowe DPD do poprawki, klienci nie są zadowoleni z działania i przymusowej aplikacji

{reklama-artykul}Automaty paczkowe InPostu, czyli jak nazywają je sami zainteresowani paczkomaty (jest to zastrzeżone przez firmę określenie), są z nami od bardzo wielu lat i w zasadzie się do nich przyzwyczailiśmy. Oczywiście znajdziemy w Polsce wiele białych plam, gdzie najbliższy paczkomat nie jest w szeroko rozumianym „pobliżu”, ale mimo wszystko, to najpopularniejsze automaty paczkowe. Coraz to nowe firmy starają się osiągnąć sukces w opisywanym segmencie.

Od niecałego roku mamy kolejnego usługodawcę automatów paczkowych – DPD

Mamy chociażby automaty Poczty Polskiej czy DHL, ale też firmy kurierskiej DPD, która już pod koniec 2020 weszła w ten biznes. Konkurencja jest jak najbardziej na rękę konsumentom. To bodziec do oferowania korzystniejszych cen i lepszej jakości usług lub towarów. Niestety nie mam w pobliżu automatów Poczty Polskiej czy DHL, ale niedawno stanęła w mojej okolicy maszyna DPD, w zasadzie obok swojego odpowiednika InPostu. Było to dla mnie bezpośrednią przyczyną do poszperania w sieci i zasięgnięcia opinii na temat nowego dostawcy automatowego.

Automaty paczkowe DPD Pickup Station

Niska ocena 2,1 w skali do 5 na Google Play nie sprawia dobrego wrażenia / Foto: Instalki.pl – Google Play

Niestety przeczytałem głównie niepochlebne komentarze. Androidowy sklep aplikacji Google Play obfituje w nie. Optymizmem nie napawa też ocena użytkowników samego programu DPD Mobile na system z zielonym robotem, która w obecnej chwili wynosi tylko 2,1 na 5 możliwych punktów. Internauci są rozczarowani z powodu konieczności posiadania aplikacji w celu odebrania przesyłek. U największej konkurencji można to zrobić też po prostu wpisując numer telefonu i kod lub podstawiając QR do czytnika. Niezbędne informacje przychodzą tam też na maila czy do paneli użytkowników niektórych współpracujących sklepów.

Klienci zawiedzeni usługą DPD Pickup Station, liczą na takie same możliwości jak u konkurencji

Podobno przed zamówieniem nie są podawane informacje, że aplikacja DPD (dostępna na Androida oraz iOS, ale nie w sklepie oprogramowania Huaweia) jest jedynym sposobem odbioru. Tutaj nie winiłbym firmy kurierskiej. Na dedykowanej stronie automatów paczkowych DPD Pickup Station nie ma nic wspomnianego o innych możliwościach, a w sekcji najczęściej zadawanych pytań jasno zaznaczono, że konieczny jest program DPD Mobile. Konsumenci użytkujący rozwiązania InPostu zapewne z automatu zakładają, że w DPD jest bliźniaczo. A po prostu wystarczy zainteresować się tematem przed zamówieniem przesyłki, a nie robić tego niejako w ciemno, jeśli pierwszy raz wybieramy nowy dla nas sposób dostawy. Mimo wszystko szkoda, że nie ma alternatywy.

Automaty paczkowe DPD Pickup Station

Zdarzają się pozytywne opinie na temat automatów DPD, ale głównie czytamy o wadach i niezadowoleniu / Foto: Instalki.pl – Google Play

Pewnym minusem może być metoda połączenia. Największa bezpośrednia konkurencja w przypadku zdalnego otwarcia aplikacją nie wymaga aktywacji Bluetooth. Dane są przesyłane przez Internet do serwerów i dalej automatu. Maszyny DPD komunikują się bezpośrednio z telefonami użytkowników poprzez Bluetooth i wymagają aktywnej usługi lokalizacji. To ostatnie jest oczywiste i też wciąż porównywany przeze mnie InPost stosuje takie wyjście. Jednak sądząc z ogromu niezadowolonych komentarzy, łączność i praca aplikacji jest zbyt często zawodna, co nawet wymaga resetu programu i Bluetooth oraz Internetu.

DPD postawiło na automaty paczkowe duńskiej firmy SwipBox

Może się to wydać kuriozalne, ale sami pracownicy firmy produkującej automaty dla DPD nie są w stanie poprawnie zaprezentować procesu obsługi na specjalnym filmie. Osadzone na karcie aplikacji DPD Mobile w Google Play wideo z kanału SwipBox (dostawca urządzeń paczkowych) pokazuje testowe nadanie przesyłki, choć osoba z filmiku wybiera odbiór. Przy tym kilka razy gubi się w interfejsie odmawiając dostępu do lokalizacji, zanim finalnie przyznaje uprawnienia programowi DPD Mobile. Zdecydowanie nie wygląda to profesjonalnie i nie dziwne, że wideo jest niepubliczne z wyłączonymi komentarzami.

Jako ciekawostkę mogę dodać, że SwipBox jest Duńską firmą, ale założoną przez mającego polskie korzenie przedsiębiorcę Allana Kaczmarka, a przynajmniej na to wskazuje jego nazwisko. Automaty SwipBox są wyjątkowe pod tymi względami, że są bezdotykowe (mam na myśli brak interfejsu z ekranem dotykowym czy przyciskami) i nie potrzebują dostępu do Internetu (stąd wyłącznie metoda Bluetooth), a nawet bezpośredniego połączenia do sieci energetycznej dzięki wbudowanym akumulatorom.

Zobacz również: AKTUALIZACJA X-Kom anuluje zamówienia. Po roku od kupna RTX 3070 i zapłaty proponuje RTX 3060

To co jest ich atutami (niewątpliwa łatwość instalacji bez ciągnięcia mediów), pod innymi względami może być negatywne dla części użytkowników. Nie są też tak duże jak konkurencyjne, ale dopóki DPD nie będzie miało dużo więcej klientów tej usługi, to nie problem. Nawet dobrze, że niepotrzebnie nie przestrzelono z rozmiarami na początek.

Czy DPD zacznie zgarniać coraz większy kawałek tortu usługodawców automatów paczkowych?

Naprawdę kibicuje konkurencji InPostu i mam dzieję, że automaty DPD również będą bardzo popularne, ale nie jestem pewien, czy jest na to szansa w obecnej formie. Klienci doceniają elastyczność metod InPostu, ale zdaje się, że niespecjalnie przypadła im do gustu sieć DPD. Pewnych rzeczy się już nie przeskoczy (no chyba, że SwipBox wypuści inne modele i DPD zdecyduje się na nie), ale oby przynajmniej sklepy lepiej komunikowały o konieczności posiadania aplikacji, a oprogramowanie rzadziej miało problem z połączeniem Bluetooth przy odbiorach i nadaniach paczek. Teoretycznie mogło się już coś poprawić, bo aktualizacja z 24 sierpnia ma opis „poprawiona obsługa Bluetooth” i „inne usprawnienia„, ale komentarze opisujące tego typu usterki są widoczne także z nowszymi datami. Androidową wersję programu DPD Mobile pobierzecie z naszej bazy.

Automaty paczkowe DPD Pickup Station

Automaty paczkowe DPD nie potrzebują wiele miejsca, a nawet dostępu do sieci Internetowej czy energetycznej / Foto: instalki.pl

Sytuacja na rynku powinna być podobna do tej z butami. Na sportowe obuwie mówimy często „adidasy” niezależnie od firmy, ale są fani różnych marek i wielu producentów proponuje dobre, chętnie kupowane buty sportowe. Określenie „paczkomaty” utkwiło już tak mocno w świadomości konsumentów, że stało się swoistymi „adidasami automatów paczkowych” i jest przez nich często błędnie używane w mowie potocznej nawet w kontekście maszyn konkurencji InPostu.

Zobacz również: W Japonii stanął automat z procesorami. Kusi pudełkami niezłych Ryzenów, ale jest haczyk [wideo]

InPost dysponuje usługami na naprawdę wysokim poziomie i wciąż je rozwija, ale przydała by się równie powszechnie obfitująca w automaty w wielu zakątkach kraju alternatywa (mamy też punkty odbioru w sklepach i lokalach usługowych, ale to nie do końca to samo). Jeśli przy jakimś przyszłym zamówieniu natknę się na sklep, który oferuje dostawę automatem DPD, chętnie osobiście przetestuje taką metodę. Może nawet maszyny DPD okażą się o wiele lepsze, niż mogę myśleć za sprawą opisów internautów?

Źródło i foto: własne / DPD / SwipBox / Google Play

Udostępnij

Jan DomańskiDziennikarz publikujący w największych polskich mediach traktujących o nowych technologiach. Skupia się głównie na tematyce związanej ze sprzętem komputerowym i grami wideo.