Badania potwierdzają. Wyniki wyszukiwania w sieci stają się coraz gorsze

Anna BorzęckaSkomentuj
Badania potwierdzają. Wyniki wyszukiwania w sieci stają się coraz gorsze

Od lat w sieci można natrafić na komentarze o tym, że wyniki wyszukiwania w Google i innych internetowych wyszukiwarkach są coraz gorsze – że zawierają coraz więcej reklam i coraz mniej treści, które użytkownik chce faktycznie widzieć. Jeśli Ty też byłeś o tym przekonany, to najwyraźniej miałeś rację.

Dotychczas domniemane obniżenie jakości wyników wyszukiwania w Internecie zostało potwierdzone w badaniu przeprowadzonym przez niemieckich badaczy. Badacze Ci monitorowali wyszukiwarki Google, Bing i DuckDuckGo przez rok, analizując strony wyników wyszukiwania będących odpowiedzią na zapytanie o recenzje produktów. Na tej podstawie ustalili, że wszystkie trzy wyszukiwarki obecnie wyświetlają użytkownikom wyniki wyszukiwania o niższej jakości.

Problem manipulacji SEO

Po raz pierwszy przeprowadzono zakrojone na tak dużą skalę i tak długie badania, które pokazują, jak treści tworzone pod SEO oraz treści afiliacyjne wpływają na dzisiejsze wyszukiwarki. Google, Bing, a nawet DuckDuckGO mają z takimi treściami poważne problemy. W sieci nie brakuje bowiem stron, która zarabiają na linkach do platform takich jak Amazon. Jeśli z takiego linku coś kupisz, strona, na której ten link był umieszczony, otrzyma prowizję. Oczywiście im lepiej taka strona jest zoptymalizowana pod SEO, tym wyżej będzie się pojawiać w wynikach wyszukiwania i tym więcej będzie zarabiać dzięki linkom afiliacyjnym.

Naukowcy zaobserwowali dość istotną zależność między kampaniami afiliacyjnymi a złożonością prezentowanych treści. Otóż, strony internetowe zaprojektowane głównie z myślą o zarabianiu na linkach afiliacyjnych i zawierające tekst mocno zoptymalizowany pod kątem SEO zwykle zapewniają użytkownikom najgorsze i najmniej wartościowe treści użytkownikom szukającym konkretnego produktu.

Wszystkie trzy wyszukiwarki przetestowane w ramach omawianych badań są wykorzystywane w zakrojonych na szeroką skalę spamowych kampaniach ukierunkowanych na zarabianie na linkach afiliacyjnych. Co najgorsze, wszelkie wysiłki mające na celu przeciwdziałanie tego typu działaniom dotychczas miały charakter co najwyżej tymczasowy – chociaż wysiłki Google zdawały się być najefektywniejsze.

Czy w tej kwestii można liczyć na poprawę?

Niemieccy badacze twierdzą, że popularne wyszukiwarki internetowe przegrywają obecnie zabawę w kotka i myszkę ze spamem tworzonym pod SEO. Ba, sytuacja może się pogorszyć za sprawą generatorów wykorzystujących sztuczną inteligencję. Takie generatory można bowiem używać do błyskawicznego tworzenia bezwartościowych treści, które nadawałyby się do manipulowania SEO idealnie.

Oczywiście, naukowcy z Niemiec przyjrzeli się tylko jednemu typowi zapytań wpisywanych w internetowe wyszukiwarki. Ich badania mogą więc nie oddawać jakości wyników wyszukiwania idealnie. Nie zmienia to jednak faktu, że nadużycia SEO są rosnącym problemem, z którym Google i inne firmy muszą coś zrobić.

Źródło: Gizmodo, fot. tyt. Unsplash/Solen Feyissa

Udostępnij

Anna BorzęckaSwoją przygodę z dziennikarstwem rozpoczęła w 2015 roku. Na co dzień pisze o nowościach ze świata technologii i nauki, ale jest również autorką felietonów i recenzji. Chętnie testuje możliwości zarówno oprogramowania, jak i sprzętu – od smartfonów, przez laptopy, peryferia komputerowe i urządzenia audio, aż po małe AGD. Jej największymi pasjami są kulinaria oraz gry wideo. Sporą część wolnego czasu spędza w World of Warcraft, a także przyrządzając potrawy z przeróżnych zakątków świata.